30 juni 2003
Nissan Almera

Nissan Almera

Poldermodel

Autotest | Fabrikant Nissan ging om de tafel zitten met haar klanten om zo tot een auto te komen die precies voldoet aan de wensen van de koper. Het resultaat is dat de Nissan's eigen poldermodel, de Almera, enige tijd geleden een kleine facelift heeft ondergaan. Bovendien is de Almera sinds kort leverbaar met een nieuwe dieselmotor die, geheel volgens de wensen van de klant, betere prestaties levert bij een lager verbruik.
 

De eerste vernieuwingsronde vond ongeveer een jaar geleden plaats, net voor de AutoRAI. Die vernieuwingen hadden vooral betrekking op het uiterlijk. De vormen werden gladder en ronder waarmee de uitstraling van de Almera wat moderner, maar helaas ook wat anoniemer werd.

Het interieur wordt gedomineerd door een opvallend groot stuurwiel. Dit is wellicht op z'n plaats in een gigant als de Nissan Patrol, maar voor een compacte middenklasser als de Almera is het echt een enorm ding. Menig bestuurder ziet zich genoodzaakt het stuurwiel direct in de hoogste stand te zetten, anders raakt het de knieën. Dit ongebruikelijk grote stuurwiel zou tijdens de test overigens gaan wennen, maar het blijft vreemd staan.

Het interieur is prima afwerkt, waarbij opvalt dat deze laatste generatie Almera doordacht en compleet is. Alle functies worden bediend met tiptoetsen. Handbediende schuiven of kleppen behoren voor de Almera tot het verleden. De hier gereden Acenta-uitvoering is bovendien zeer compleet uitgevoerd. Zo is dit middenmodel standaard voorzien van een zeer effectief klimaatcontrolesysteem. Zelfs wanneer de auto uren in de brandende zon heeft gestaan, weet de airconditioning na luttele seconden koele lucht te produceren. Niet veel later staan bij wijze van spreken de ijspegels op de ramen!

Nissan Almera

Rusting, standaard uit

Tot de standaarduitrusting van de Acenta behoren verder elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, een zeer complete boordcomputer (inclusief complete brandstofbesparingsverslagen met grafiek), centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en een audiosysteem met bediening aan het stuurwiel. Het audiosysteem speelt wel CD-RW schijfjes, het afspelen van MP3-CD's behoort (nog?) niet tot de mogelijkheden.

De enige extra van de testauto is een DVD gebaseerd navigatiesysteem. Dit systeem is van de laatste generatie en laat qua duidelijkheid niets te wensen over. Dat wil zeggen: als de bestemming eenmaal is ingevoerd. Terwijl op de kaart duidelijk de "Koningin Beatrixweg" wordt aangegeven, bestaat deze niet als bestemming. Enige experimenten en diverse krachttermen later, blijken diverse straatnamen te zijn "omgedraaid" De "Beatrixweg, Koningin" bestaat namelijk wel als bestemming. Met deze wijsheid in pacht, bracht het navigatiesysteem de bestuurder uiteindelijk naar alle gewenste bestemmingen.

Ruimte

De zit voorin is ruim en, dankzij de vele verstelmogelijkheden, ook comfortabel op lange afstanden. Dat is achterin helaas anders. De ruimte op de achterbank is duidelijk minder dan gemiddeld. Volwassenen kunnen de benen (de hoofdruimte is wel goed) alleen kwijt als de voorstoelen een paar tandjes naar voren worden gezet.

Tegenover de geringe ruimte op de achterbank, staat een haast overweldigend grote bagageruimte. Bovendien is deze ruimte keurig afgewerkt en voorzien van diverse bakjes en netjes aan de zijkanten. Dit laatste tekent de hele auto, want ook de rest van het interieur is riant voorzien van bakjes en vakjes. Dit zijn misschien details, maar het maakt de dagelijkse praktijk met de auto merkbaar aangenamer.

Nissan Almera

dCi

Grootste noviteit van de nieuwe Almera is de nieuwe dCi-dieselmotor. Deze maakt gebruik van de tweede generatie common rail, wat zoveel wil zeggen als: betere prestaties, lager verbruik. Nissan's credo luidt "shift expectations" en dat maakt de fabrikant met deze dieselmotor helemaal waar. Terwijl dit "slechts" het 112 pk sterke model is, zijn de prestaties zonder meer goed te noemen. Zelfs na een koude start, is de motor gewillig en heeft steeds een grote reserve in huis. Dat geldt niet alleen in de stad, ook op de snelweg accelereert de Almera uitstekend. Omdat de krachtbron direct reageert op de commando's van de bestuurder, geeft de Almera een groot gevoel van snelheid en karakter.

Het goede gevoel over de motor wordt versterkt door het zeer beschaafde geluid, wat de indruk versterkt dat deze diesel geen enkele moeite heeft met het leveren van prestaties. Het is niet overdreven deze Almera dCi een ronduit snelle diesel te noemen. Ook de tweede belofte van de nieuwe diesel wordt waar gemaakt. Na een rit met evenveel stadsverkeer, buitenwegen en snelweg bedraagt het verbruik een keurige 1 op 20.

De kracht wordt via een nogal matig schakelende versnellingsbak overgebracht op de voorwielen. Zelfs wanneer een versnelling is ingelegd, heeft de pook meer speling dan de gehele schakelweg van een sportwagen. Dit gebrek aan gevoel vraagt een behoorlijke gewenning. Zelfs na enkele dagen rijden, bleef het voorkomen dat per ongeluk de 3e in plaats van de 1e versnelling werd ingelegd. Gelukkig is de motor zo sterk, dat dit ook in druk verkeer geen problemen opleverde.

Het onderstel is iets zachter dan gemiddeld. Tijdens het genoemde polderoverleg heeft de fabrikant wellicht alleen naar de voorkeur van de Japanse klant gevraagd, die graag iets van de wegligging inlevert ten gunste van het comfort. De Almera gaat daarom iets eerder door de veren dan gemiddeld, maar is daarna weer snel neutraal. Het eindresultaat is een auto die door velen als comfortabel zal worden ervaren, maar toch minstens zo veilig is als menig andere auto.

Nissan Almera

Conclusie

Wat is het eindoordeel over Nissan's poldermodel? Zonder meer goed, een aanrader zelfs. De nieuwe Nissan Almera is doordacht, compleet en functioneel. Dat is onder andere te danken aan de riante standaarduitrusting, de doordachte bediening en de vele opbergmogelijkheden. Dit zijn dingen die misschien niet opvallen tijdens een korte proefrit, maar juist tellen wanneer een auto dagelijks wordt gebruikt. Het weggedrag is ook prima, maar in een Europees-licht gezien net een fractie minder dan dat van de concurrentie. Dat wordt echter meer dan goed gemaakt door de nieuwe diesel. De dCi-motor biedt veel karakter en maakt de Almera tot een zeer vlotte en aangenaam rijdende auto.

plus
  • Hoge restwaarde
  • Zeer betrouwbaar
  • Moderne techniek / uitstekende dieselmotor
min
  • Groot stuurwiel
  • Zacht onderstel
  • Veel speling versnellingspook
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!