6 februari 2000
 

Kia Shuma

Vlaggenschip

Autotest | "Als we een goed product hebben dan is adverteren niet nodig", dachten ze bij Kia. Dus zette het merk een origineel vormgegeven auto met sportieve aspiraties in de markt. Die auto is de Kia Shuma 1.8 GS. Kia's belangrijkste wapen hierbij is een onwaarschijnlijk lage prijs. Maar het succes bleef uit tot Kia er bijna aan ten onder ging. Een deel van het publiek kent de hele auto niet. Een ander deel wil niet geloven dat er zo veel auto te koop is voor zo weinig geld; er moet een addertje onder het gras zitten. Het schip in met Kia?
 
Kia Shuma

Op het programma voor de Shuma staat de Havenroute, een door de ANWB uitgezette toeristische route door de havens van Rotterdam. "Industrieel toerisme" heet dat. De rit geeft een indruk van de omvang en de diversiteit van de bedrijven in de Rotterdamse haven. Daarnaast geeft de route een goede indruk van de auto, want het traject bestaat uit alle denkbare wegtypen en verkeerssituaties.

Maar wat een mooie toertocht moet worden om onderuitgezakt in een Koreaans luxepaard af te leggen pakt anders uit. De 1.8 GS versie van de Shuma denkt heel anders over "onderuitgezakt genieten van het uitzicht". Als er zoiets bestaat als Koreaans temperament dan wordt dat belichaamd door de Shuma 1.8 GS. "Shuma" is dan ook Koreaans voor zwaardvechter.

In het vooronder ligt een 1.8 liter 16 kleppen motor met dubbele nokkenas. Op de geringste beweging van het gaspedaal maakt de motor gretig toeren om vervolgens naar weinig toeristische snelheden op te stomen. Helaas moeten er foto's worden gemaakt en is haast vandaag niet geboden.

Kia Shuma

Wie de Shuma loslaat kan rekenen op een sprint van 0 naar 100 in 10,3 seconden. De topsnelheid bedraagt 196 km/u, wat op de teller een koele 200 km/u betekent. Voorwaar geen slechte score, zeker niet voor een auto van net geen fl. 32.000,-.

De sportiviteit van de auto wordt nog eens benadrukt door de besturing. Na een aanvankelijke aarzeling rond de middenstand laat de auto zich ineens direct en nauwkeurig door de bochten dirigeren zodat een zogenaamde "sportieve" rijstijl moeilijk is te weerstaan. Het plezier wordt vergroot door een prettig schakelende versnellingsbak met op haast gekozen verhoudingen. De auto doet niets liever dan rap door de versnellingen werken tot de gewenste snelheid is bereikt, liefst iets meer dan dat.

Het onderstel is stevig en communicatief waardoor goed is te voelen wanneer de grens is bereikt. Echt lang duurt de pret echter nooit, want het geluid van motor en banden zijn altijd zo nadrukkelijk aanwezig dat 100 en iets minder dan 120 km/u de aangenaamste snelheden zijn.

Rustplaats botlekbrug

De toeristische route voert niet door de Botlektunnel, maar over de Botlekbrug. Als ik aan kom rijden gaat de brug net open, zodat verplicht een paar minuten rust wordt ingelast om de auto eens goed te bekijken. De Koreanen kijken de kunst van het auto's bouwen niet af, maar lijken er de voorkeur aan te geven het wiel opnieuw uit te vinden. Dat resulteert in een aardige vormgeving waarbij vooral de achterkant karakteristiek Oosters genoemd mag worden. Het interieur blinkt niet uit door originaliteit maar is vooral functioneel.

De voorstoelen zijn stevig en geven goede steun, alleen had iets meer vulling gebruikt mogen worden. Wie zich stevig in de stoel drukt kan het metaal in de rugleuning voelen. De gebruikte materialen van de rest van het interieur ogen wat eenvoudig en zijn soms slordig aangebracht. Zo hebben de zonnekleppen en de bekleding van de hemel wat speling.

Kia Shuma

De mat in de bagageruimte ligt zelfs los. Bij bediening van de verwarming is duidelijk te horen hoe de diverse stangen onder het dashboard hun werk doen. Het laadruim -pardon, de bagageruimte-, biedt plek aan een forse partij vracht. Daarbij bleef voldoende ruimte over voor de achterbank, want die biedt genoeg beenruimte.

De zo fraai ogende achtersteven van de Shuma wordt betaald met een aflopende daklijn en een hoog geplaatst achterruit. Die beperken hoofdruimte achterin en het zicht naar achteren voor de bestuurder wel iets.

Pernis

Na de Botlekbrug volgt het havengebied bij Pernis. Hier lijkt het testverslag zichzelf ineens te schrijven. Al rijdende langs de raffinaderijen wordt ineens duidelijk wat de Shuma mist: raffinement! De Kia fabriek levert weliswaar een fijn sturende auto af, maar het algehele beeld is dat de fabricage wat slordig verloopt. Op slecht wegdek vertoont de auto diverse rammeltjes en de overbrenging heeft soms te veel temperament en te weinig raffinement.

Kia Shuma

De remcapaciteit is op het vermogen van de auto aangepast, maar varieert van weinig enthousiast tot vertragen alsof er een anker wordt uitgegooid (geventileerde schijven voor, trommels achter). Het pedaal geeft in eerste instantie niet veel feedback. Met enig oefenen is de auto als een blok tot stilstand te brengen. Voor wie liever niet oefent of vreest in een panieksituatie toch verkeerd te reageren is ABS leverbaar voor fl. 1990,-.

Na de havenroute mag de Shuma uitrusten. Door de auto pontificaal langs de Maasboulevard te parkeren komen de eerste passanten al snel informeren naar de fraaie maar onbekende verschijning. Ondanks de niet kinderachtige sticker met de tekst "vanaf fl. 27.990,-" informeren ze als eerste naar de prijs. Alsof het gewoon niet mogelijk is zo'n auto voor zo'n bedrag aan te bieden. Een kijkje op het met hout ingelegde (optie) dashboard is genoeg om te vragen waar de dichtstbijzijnde Kia dealer is. Want terwijl collega Daewoo het land verovert met reclamecampagnes laat Kia Nederland weinig van zich horen.

Kia Shuma

Conclusie

Pompen of verzuipen? Volgens diverse onderzoeken behoort Kia tot de betrouwbaarder merken. Bovendien biedt het merk een uitstekende mobiliteitsgarantie. Daar kan het dus niet aan liggen. Maar terwijl Japanners de kunst afkijken en proberen een product te verbeteren, lijkt Korea te proberen een product zo goedkoop mogelijk te imiteren. In geval van de Kia Shuma is bezuinigd op geluidsisolatie, afwerkingskwaliteit en een aantal slimmigheden die in de loop der jaren heel gewoon zijn geworden.

De grootste winst komt uit het lage uurloon in Korea en het minimale advertentiebudget van de importeur. Daardoor kan Kia haar vlaggenschip voor een onwaarschijnlijk laag bedrag aanbieden, en dat is de winst voor de koper!

plus
  • Prima prestaties
  • Originele vormgeving
  • Vriendelijk geprijsd
min
  • Luidruchtig
  • Matige afwerking
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!