Hyundai Accent (2003 - 2006)
Back to the '80s
Het succes van de Hyundai Accent is altijd de lage prijs geweest. Daarom is dat het enige punt waar de fabrikant niets aan heeft veranderd. De meest zichtbare aanpassing is die aan de neus. Het front is iets scherper geworden met hoog geplaatste koplampen en welvingen in de motorkap die doorlopen tot de voorruit. Volgens de makers is dit afgekeken van de Coupé.
Handig aan dit ontwerp is dat de motorkap goed zichtbaar is vanaf de bestuurdersstoel en daardoor extra houvast geeft bij parkeren of manoeuvreren. Ook de grille is gewijzigd en samen met de andere aanpassingen oogt de Accent duidelijk moderner dan voorheen.
Aan de achterkant vallen de lichtunits op door een cirkelvormige reflector. De drie- en vijfdeurs Accent kenmerken zich door een scherpe vouw over de breedte van de achterklep, iets boven de nummerplaat, waardoor een kleine spoiler ontstaat. De nieuwe Accent is groter dan zijn voorganger.
De driedeurs- en vijfdeursuitvoering groeiden 15 millimeter in lengte, de sedan werd 25 millimeter langer. Alle versies zijn 10 millimeter breder dan voorheen. Een moderne verschijning is nog steeds het niet, maar de verbetering is duidelijk.
Interieur
In het interieur lijkt de facelift minder effect te hebben gehad. De gehele opzet van het interieur is conventioneel van opzet. Sterker nog, de "nieuwe" Accent doet nog het meest denken aan een auto van midden jaren '80 met veel rechthoekige vormen en een groot dun (in hoogte verstelbaar) stuurwiel met daarin een groot hart voor de airbag. Ook de kleuren en gebruikte materialen geven het idee dat de Accent al een hele tijd op de markt is en op dit gebied ongemoeid is gelaten.
Wanneer echter eens rustig wordt gekeken, blijkt dat de Accent wel een heel complete auto is die aan alle eisen van deze tijd voldoet. Dan gaat het niet alleen over kleine dingen als een toerenteller, munt- of bekerhouders. Ook zaken als een boordcomputer, airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, centrale portiervergrendeling en ruitenwissers met variabele interval behoren tot de standaarduitrusting. En dan te bedenken dat dit de basisuitvoering is!
De buitenspiegels worden met de hand versteld, maar als niet vaak van bestuurder wordt gewisseld is dit een zeer acceptabele manier om de prijs van de auto laag te houden.
De ruimte op de achterbank is gemiddeld, de bagageruimte is juist bovengemiddeld ruim en biedt voldoende plek voor de vakantiebagage van een klein gezin. De stoelen zullen niet snel een prijs winnen voor de mooiste bekleding of fraaiste vormgeving, maar ze zouden tijdens de testperiode wel bewijzen op lange en korte afstand heel prettig te zitten. De zetels zijn stevig, zonder ooit onaangenaam hard te worden. Bovendien vormen de stoelen samen met het eveneens stevig afgeveerde onderstel een bijzonder geslaagd geheel.
Op oneffenheden biedt het onderstel een prima middenvorm tussen sportief en comfortabel weggedrag. Alleen op lange hoge drempels kan de Accent even deinen. Wanneer doelbewust onhandig een (te) snelle bocht wordt aangestuurd, heeft het onderstel moeite met de dwarsbewegingen. Afhankelijk van de situatie is zowel over- als onderstuur mogelijk. Uiteraard is een auto als de Hyundai Accent niet bedoeld als sportwagen, maar een goede wegligging is ook van invloed op de veiligheid.
Techniek
Bij de vernieuwde Accent hoort ook een vernieuwde motor. In plaats van de 1.5-liter DOHC motor is nu een 1.6-liter 16v exemplaar leverbaar. Deze krachtbron is tevens te vinden in de Getz, Matrix en Elantra. De testauto is echter voorzien van de onverminderd leverbare en vertrouwde 1.3i motor. Na een koude start loopt deze direct mooi rond en begint de Accent zonder ochtendhumeur aan het spitsverkeer in de randstad.
De prestaties zijn -ongeacht de motortemperatuur- gemiddeld. Vooral op de snelweg heeft de 84 pk sterke motor de handen vol aan de forse Accent. Daarentegen is het geen enkel probleem om lange afstanden met hoge kruissnelheden af te leggen. Vanaf zo'n 110 km/u is een bijgeluid hoorbaar dat het midden houdt tussen een ratel en een fluit. Gaandeweg werd dit geluid iets minder, want de testauto had bij aanvang van de testperiode welgeteld 54 km gereden.
Op de bijgeluiden na is het geluidsniveau gemiddeld voor een auto in deze klasse. De geluiden van rijwind zijn het duidelijkst hoorbaar. Bij een budgetvriendelijke auto als deze, hoort ook een budgetvriendelijk verbruik. Hyundai geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 16.1, het testverbruik kwam uit op 1 op 15.8. Zowel de 1.3 als 1.6-liter variant zijn leverbaar met automaat, alhoewel het verbruik dan behoorlijk stijgt.
De remmen zijn duidelijk berekend op meer dan de 1.3-liter motor. De remmen vragen weinig kracht maar bieden meer dan voldoende stopvermogen, wat in tegenstelling tot de matige wegligging een veilig gevoel geeft. Op het gebied van passieve veiligheid is iedere Accent nu voorzien van gordelspanners, twee airbags, drie hoofdsteunen achterin, drie driepuntsgordels achterin en een isofixbevestiging zodat ook de kleinste passagiers veilig mee kunnen.
Conclusie
In eerste instantie geeft de "vernieuwde" Hyundai Accent het gevoel van een verouderde auto. Dat gevoel komt door de geluiden van het mechaniek, de bijgeluiden van de motor en de achterhaalde vormgeving van het interieur. Daar staat tegenover dat het exterieur dankzij stijlelementen van de Coupé wel van deze tijd is. De rijeigenschappen en techniek scoren uiteindelijk een voldoende, maar halen niet het niveau van de andere Hyundai-modellen. Zeker de hier gereden 1.3-liter variant is bepaald geen strepentrekker en heeft een allerminst uitdagend weggedrag.
Hyundai kent de doelgroep van de Accent echter en weet dat deze koper niet op zoek is naar een auto die indruk maakt op feesten en partijen. De Accent is bedoeld voor de bestuurder die een betrouwbare, niet opdringerige en comfortabele auto zoekt tegen een zeer bescheiden prijs. Zoals de naam al zegt is het bij de Accent maar net waar de toon ligt: een conservatieve auto tegen een ouderwetse prijs of een vernieuwde Accent tegen een vertrouwd lage prijs?
- Nette prijs
- Rijke standaarduitrusting
- Matige rijeigenschappen
- Voelt nu al als een verouderde auto