Kia Rio (2000 - 2005)
Vakantiegevoel
Zoals bij iedere vakantie begint de pret met de reisgids. In dit geval is die op te halen bij de Kia-dealer. In de brochure belooft Kia met de Rio volop avontuur, ruimte en veiligheid tegen een wel zeer vriendelijke prijs. De foto's van breed lachende mensen bij een opvallende gele Rio doen de lezer bijna wegdromen. Want door de windtunnel van de Koreaanse ontwerpers lijkt een frisse wind te waaien.
Ondanks de ontegenzeglijke windtunnelstroomlijn, straalt deze Kia een behoorlijke dosis originaliteit en durf uit. Zo loopt de neus wat spits toe waarbij de grote koplampen met helder glas scherp toelopen in het midden en rond lopen aan de buitenkant. Een lijn vanaf de hoeken van de koplampen loopt langs de zijkant van de auto helemaal door tot halverwege de achterruit. Het geheel geeft de Rio een vriendelijke en moderne uitstraling. Zeker de gele Rio die de potentiële koper in de brochure tegemoet straalt, heeft iets heel eigenzinnigs en aantrekkelijks. Deze reis is zeker niet voor bejaarden maar ook voor reislustige jongeren.
Grijs
Het is dan ook een kleine teleurstelling als de testauto in zilvergrijs is uitgevoerd. Dat verruilt het hippe jonge gevoel voor een meer ingetogen chique uitstraling. De Rio is vormgegeven als een semi-stationcar. Dat wil zeggen dat de achterkant verder doorloopt dan die van een sedan en daarom ook meer ruimte biedt.
Omdat de daklijn vloeiend afloopt, is de ruimte echter niet vergelijkbaar met die van een volwaardige stationcar. De bagageruimte meet standaard 354 liter en kan door het opklappen van de achterbank worden vergroot tot 1250 liter. Nadat vijf personen een plaats hebben gevonden, kunnen de veiligheidsgordels worden vastgemaakt en kan de reis van start gaan. Daarbij is het wel zaak de grootste passagiers een plaats voorin te geven, want hoe fraai die daklijn ook is; de hoofdruimte achterin laat te wensen over.
Juist omdat zo veel werk is gemaakt van het exterieur, valt het gebrek aan creativiteit in het interieur op. Het dashboard is opgetrokken uit een stevig kunststof in grijs en zwart. Het geheel is vrij van enige tierelanteintjes of extra's. Alleen de ronde vormen rond het instrumentarium doen denken aan het lijnenspel van de neus.
Ergonomisch gezien is het interieur prima verzorgd. Alle knoppen zijn al bij de eerste reis op het gevoel te vinden en bovendien is alle luxe aanwezig die van een moderne auto verwacht mag worden. Sterker nog: gezien de prijs van de auto is het uitrustingsniveau riant te noemen. Zo is deze GS uitvoering standaard voorzien van elektrische ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling (zonder afstandsbediening), een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een toerenteller en een klokje.
Voor de echte zonaanbidders is het elektrische schuifkanteldak een populaire extra. Op het gebied van veiligheid voorziet Kia in twee airbags, diverse verstevigingsbalken, in hoogte verstelbare gordels en een bovengemiddeld grote hoeveelheid zicht rondom. Misschien klinkt deze opsomming nog steeds niet indrukwekkend, de prijs die voor dit topmodel moet worden neergeteld brengt daar wellicht verandering in. De Kia Rio 1.5 GS kost 12.248 euro, zodat de reis voor menig zuinige Hollander ineens een heel wat zonniger tintje begint te krijgen.
Motor
Kia biedt de Rio aan met een 1.3 of 1.5 liter motor, waarbij de laatste eventueel gecombineerd kan worden met een automatische versnellingsbak. Voor de testauto valt de keuze op de 1.5 liter variant en daarmee is de Rio een prima reisgenoot. Zoals later ook op andere punten zal blijken, valt de motor niet positief op maar zeker ook niet negatief.
Het motorgeluid is gemiddeld, de prestaties goed. Op de snelweg kan probleemloos de geldende maximumsnelheid worden aangehouden en in de stad is de Rio altijd bij de les. Ook inhalen op provinciale wegen is geen probleem, alhoewel de krachtbron zich dan wel even boos moet maken. Om het reisplezier betaalbaar te houden belooft Kia een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 14.
De koppeling heeft een opvallend lange slag en ook de versnellingsbak kent veel speling. Het geheel geeft geen slechte of onbetrouwbare indruk, het is alleen even wennen. De rem- en stuurbekrachtiging doen hun werk onopvallend. Wederom vallen de installaties niet bijzonder negatief of positief op. Het mechaniek is goed, zij het dat niet iedere kilometer met de in de folder beloofde grijns van oor-tot-oor zal worden afgelegd. Rijden met de Kia Rio is geen enerverende belevenis, maar de auto scoort op alle punten een dikke voldoende.
Conclusie
Het sterkste punt van de Kia Rio is zonder twijfel de uitzonderlijk gunstige prijs/prestaties verhouding. Daarbij is het bijzonder lastig vergelijkbare auto's te vinden als het gaat om de combinatie van vormgeving en ruimte. Bovendien toont Kia veel ervaring te hebben met het produceren van aantrekkelijk geprijsde auto's, want de fabrikant demonstreert met de Rio dat een origineel gelijnde auto niet duur, maar wel heel aantrekkelijk kan zijn.
Wat betreft de rijeigenschappen scoort de Rio op geen enkel punt veel beter dan andere auto's, maar zeker nooit slechter. Tijdens de testperiode gaf de auto nooit het gevoel onaanvaardbare compromissen te hebben gedaan om de vriendelijke prijs te realiseren. Rijden met de Rio mag dan geen enerverende belevenis zijn, het kopen van deze prijsbewuste reisgenoot is dat wel degelijk. Prettige vakantie!
- Complete uitrusting
- Zeer vriendelijke prijs
- Onderscheidende vormgeving
- Saai interieur
- Weinig hoofdruimte voorin
- Weinig hoofd- en beenruimte achterin