18 december 2000
 

Chrysler PT Cruiser

Dit lijkt nergens op

Autotest | Het kan niet missen, met de PT Cruiser heeft Chrysler iets bijzonders in huis. Met een uiterlijk dat ontegenzeglijk Amerikaans en toch heel acceptabel voor de gemiddelde Europeaan is, heeft de PT Cruiser al heel wat harten veroverd. Alleen al op basis van voorverkopen spreekt Chrysler nu al van een verkoopsucces. Maar wat is de PT (Personal Transportation) Cruiser eigenlijk? Een kleine MPV? Een grote personenauto? Een geciviliseerde hotrod? Of misschien een intens hippe stationcar?
 

Op een grijze vrijdagmiddag loop je na een veel te lang uitgelopen vergadering de nog steeds volgepakte parkeerplaats van een mistroostig industrieterrein op. Blijkbaar zijn er nog meer stakkers die op vrijdag moeten overwerken. Het parkeerterrein wordt bevolkt door een vloot leas-eauto's die zo mogelijk nog minder inspirerend is dan de vergadering van zojuist.

Ondanks het beginnende regenbuitje verschijnt een voorzichtige glimlach op je gezicht. Daar staat 'ie trouw te wachten: de Chrysler PT Cruiser. Met een stoere neus die doet denken aan een hotrod uit de jaren '60, glimmende verchroomde wielen en een daklijn die iets boven de andere auto's uit komt, straalt de auto een unieke combinatie van durf en degelijkheid uit. Met een gevoel dat zich laat omschrijven als "een compliment aan jezelf" stap je in.

Chrysler PT Cruiser

File

Het trotse gevoel wordt even bedwongen als de PT Cruiser aansluit in de file. Daar is nog steeds niet aan te ontkomen. Maar het geeft de mogelijkheid eens rustig te genieten van het interieur. De omlijsting van de klokken en het paneel boven het dashboardkastje is gespoten in de lakkleur van de auto. De rest van het interieur is opgetrokken uit twee tinten grijs/beige kunststof.

De stoelen van deze Limited editie zijn bekleed met leder en contrasterende inzetjes van velours. Terwijl menig ontwerper met zo veel materialen en kleuren een bonte kermis zou maken, is het interieur van de PT Cruiser minstens zo stijlvol als het exterieur. En, in al die kleurenpracht heeft Chrysler heel wat extra's verstopt.

Chrysler PT Cruiser

Zoals mag worden verwacht van een auto van bijna fl. 60.000,- is de PT Cruiser standaard voorzien van airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten (voor en achter), centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, ABS en vier airbags. Maar omdat Chrysler nog steeds een ondergewaardeerd merk is in Nederland, probeert het de klant te overtuigen met diverse extra's. Zo is deze PT Cruiser voorzien van tractiecontrole, een digitaal kompas, drie 12 volt stopcontacten, uitklaptafeltjes in de voorstoelen en voldoende bekerhouders voor een compleet football-team. Een laatste typisch Amerikaanse extra is, hoe kan het ook anders bij deze Cruiser: cruisecontrol.

Als de file is opgelost zet de 2 liter 16 klepper de auto vlot in beweging. Met 140 pk is de auto altijd snel genoeg om met het overige verkeer mee te komen en is ook een inhaalactie op een provinciale weg geen probleem. Tot zo'n 100 km/u zijn alleen de banden echt hoorbaar. Daarboven wordt het motorgeluid duidelijker. Op een decibelmeter zal het geluidsniveau gering zijn, maar door de wat vervelende toonhoogte lijkt het geluid harder dan het daadwerkelijk is. Windgeruis is de PT Cruiser vreemd.

Volgens eigen zeggen is het onderstel van de PT Cruiser het beste dat Chrysler ooit heeft geproduceerd. Helaas kan het niet tot het uiterste getest worden, want het leder van de stoelen is zo strak gespannen dat de inzittenden in de stoelen gaan glijden voordat de banden zelfs maar gaan piepen.

Eindelijk, het is weekend. Boodschappen halen en dan tijd voor zon, zee en strand. De PT Cruiser is een moderne goochelaar als het gaat om gebruiksmogelijkheden. Wat vroeger de truc met het konijn uit de hoed was, is nu de truc met de hoedenplank. Voer de truc wel voorzichtig uit, want het materiaal is gammel. Met een aantal eenvoudige handelingen kan de indeling van de bagageruimte worden aangepast aan de wens van het moment.

Chrysler PT Cruiser

Trucs

Zo kan de hoedenplank vlak boven de vloer worden bevestigd om de bagageruimte in twee compartimenten te verdelen. Het onderste heeft een bagagenet waar onder bijvoorbeeld eieren of gebak kunnen worden vastgezet. De rest van de boodschappen vindt een plaatsje bovenop de nu verlaagde hoedenplank. Door de hoedenplank op de laadvloer te bevestigen met de afwasbare kunstofkant naar boven ontstaat een prachtig plateau voor bijvoorbeeld natte surfkleding of modderige hondepoten.

Een laatste mogelijkheid is de standaard onder de hoedenplank uit te klappen en de bagageruimte zo te veranderen in een picknicktafel.

De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt of uitgenomen. Als de bank is neergeklapt, is een mini-veiligheidsgordeltje beschikbaar om te garanderen dat de achterbank ook bij stevig remmen of gasgeven opgeklapt blijft. Omdat de achterbank van zwaar en degelijk materiaal is gemaakt, is deze voorzien van wieltjes om onnodig tillen van de eenmaal uitgenomen achterbank te voorkomen.

Tenslotte kan ook de rechter voorstoel worden neergeklapt waarmee een bagageruimte ontstaat die van de achterbumper tot het dashboard doorloopt. Een ladder, surfplank of kerstboom is dan probleemloos te vervoeren. Mocht zelfs dat onvoldoende zijn, is de Limited editie voorzien van een roof rack met verstelbare dwarsdragers.

Terug naar kantoor

Na het weekend gaan de stoelen en banken weer terug in de auto en wordt de vrijetijdskleding weer ingeruild voor het strakke pak. Dankzij de behoorlijke zitruimte achterin kunnen carpoolende collega's worden opgehaald voor wederom een inspirerend bezoek aan het industrieterrein. Daar zijn het weer nummers en efficiency wat telt. Dus vooruit, hier zijn ze: acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,6 seconden, een topsnelheid van 190 km/u en een basisprijs van fl. 45.900,- voor de Classic uitvoering. Een diesel variant wordt eind 2001 verwacht.

Chrysler PT Cruiser

Conclusie

De Chrysler PT Cruiser wordt gekenmerkt door een bijzondere styling, veel praktische gebruiksmogelijkheden een haast ongekend goede prijs/prestatie verhouding. Maar wat voor soort auto is het?

De PT Cruiser is even praktisch als menig MPV, maar mist de vaak lompe vorm van dergelijke auto's. De Cruiser heeft de rijeigenschappen van een personenauto, maar is duidelijk veelzijdiger. Een geciviliseerde hotrod dan? De PT Cruiser is ongetwijfeld een opvallende verschijning en is vlot genoeg voor het dagelijkse verkeer, maar een opgevoerde caféracer is het allerminst. Een stationcar dan misschien? De PT Cruiser heeft met opgeklapte achterbank een vergelijkbare laadruimte maar is niet half zo saai.

Wat is de PT Cruiser dan wel? De Chrysler PT Cruiser is de auto die nergens op lijkt. Het is ook de auto waar niemand omheen kan die een veelzijdige, prettig rijdende auto zoekt die zich van de massa onderscheidt. (Ivo Kroone)

plus
  • Zeer praktisch
  • Onderscheidende vormgeving
  • Uitstekende prijs/prestatie verhouding
min
  • Grote draaicirkel
  • Twijfelachtige restwaarde
  • Weinig zijdelingse steun stoelen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!