Audi A3 e
Zuinig in stijl
Vandaag staat een rit op het programma naar de presentatie van de Nederlandse teams die dit jaar deelnemen aan de "Shell Eco-marathon". Studenten hebben speciale voertuigen gebouwd die met zo min mogelijk brandstof een zo groot mogelijke afstand afleggen.
Zuinig in stijl
Om die presentatie in stijl te bezoeken, zet Autozine een Audi A3 "e" (voor efficiency) in. Op het woord "stijl" ligt de nadruk, want ook deze eco-uitvoering van de A3 is een lust voor het oog en een object van begeerte voor menig zakelijke rijder. Voor de gelegenheid is de auto uitgevoerd in Ibiswit en die modekleur staat de auto goed.
Bovendien zijn de uiterlijke aanpassingen nu extra goed zichtbaar. De grille heeft minder openingen en heeft daardoor minder luchtweerstand. Zelfs de Audi-ringen zijn dichtgemaakt om de aerodynamica van de auto te verbeteren. Ook de onderkant van de auto is aangepast om de luchtweerstand te verminderen. Helaas is niet voorzien in een "e"-logo waarmee de bestuurder (m/v) laat zien hoe goed hij bezig is.
Het interieur is gelijk aan dat van iedere andere Audi A3, zij het dat dit exemplaar 15 kg minder weegt. De uitrusting laat weinig te wensen over. De testauto is voorzien van een audiosysteem (met MP3 afspeelmogelijkheid), iPod aansluiting, een navigatiesysteem (met verouderde CD-ROM techniek), een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, een uitgebreide boordcomputer en Bluetooth telefoonkoppeling. De stoelen zitten lekker stevig en hebben veel verstelmogelijkheden. Zoals het hoort bij een Audi is het interieur strak vormgegeven en smetteloos afgewerkt.
Heen
Voor de rit naar het circuit waar de teams van de "Shell Eco-marathon" zich presenteren wordt de rijstijl niet aangepast. Er wordt gewoon met de verkeersstroom meegereden. Wel wordt de schakelindicator gebruikt, die de bestuurder adviseert wat het beste moment is om een volgende versnelling te kiezen. Tijdens deze gewone rit rijdt de A3 "e" als iedere andere A3.
De prestaties zijn gevoelsmatig gelijk aan die van een vergelijkbare A3 diesel. Dat komt omdat de eerste en tweede versnelling gelijk zijn. In de stad is dit efficiënte model daarom even vlot. Pas vanaf de derde versnelling zijn de verhoudingen aangepast om het toerental laag te houden. Toch zijn die aanpassingen niet helemaal gelukkig gekozen: bij 70 km/u is het toerental te hoog om zuinig te rijden in de vierde versnelling, maar te laag om comfortabel te rijden in het vijfde verzet.
Om de rolweerstand te verminderen zijn speciale Michelin "GreenX" banden gemonteerd. Die zorgen echter wel voor iets meer rolgeluiden in het altijd zo stille A3-interieur. Ondanks het verlaagde onderstel (- 1,5 cm) is de wegligging iets minder goed in vergelijking met de eerder geteste sportieve uitvoeringen. Nog steeds is het weggedrag prima, maar de grens is eerder bereikt (waarna het elektronische antislip systeem keurig corrigeert). Uiteindelijk wordt een verbruik van 1 op 22 gerealiseerd, precies het verbruik dat de fabrikant belooft.
Eco-Marathon
Tijdens de presentatie van de "Eco-marathon" wordt de Audi gefotografeerd tussen de deelnemers. Die tonen veel interesse in deze bijzondere A3. De wedstrijd wordt deels georganiseerd om interesse te wekken in techniek en juist voor hen is deze A3 een aantrekkelijk leerobject.
De motorkap gaat al snel open en de studenten bestuderen de aanpassingen. De veranderingen zijn eenvoudig. Het motormanagement is aangepast en het stationaire toerental is verlaagd. Een roetfilter is uiteraard standaard.
Een student van de "Hydro Cruisers" vraagt wat de testauto kost. Tot zijn verbazing is "zijn" éénpersoons waterstofautootje duurder. Hij raakt daarmee de kern van de zaak: met de A3 "e" kan de gewone automobilist een substantiële bijdrage leveren aan een beter milieu, zonder grote uitgaven te doen. Doelbewust heeft Audi gekozen voor eenvoudige, maar effectieve aanpassingen.
De voertuigen die zullen deelnemen aan de zuinigheidswedstrijd zijn heel wat extremer van opzet. Zo zetten de "Dutch Painters" een driewieler in die wordt aangedreven door een 1,1 pk sterke eencilinder 25 cc motor uit een bladblazer. Topsnelheid 65 km/u, verwacht verbruik 1 op 400. De "Leek Burners" hebben een kart (100 cc, 3.5 pk) geconverteerd tot hybridevoertuig en hopen op 1 op 150. Het team van de TU Delft gaat met een waterstofauto voor de overwinning en verwacht 2.000 kilometer af te leggen met 1 liter brandstof.
Terug naar kantoor
Geïnspireerd door de "Shell Eco-marathon" wordt de terugreis zo zuinig mogelijk afgelegd. De snelheid ligt tussen de 100 en 110 km/u. Voor bochten wordt zo min mogelijk geremd, dat voorkomt dat daarna weer moet worden geaccelereerd. Steeds wordt ver vooruit gekeken om een gelijkmatige snelheid aan te kunnen houden.
Het resultaat is een verbruik van ruim 1 op 28. Dat is bepaald geen 1 op 4000, maar de Audi A3 biedt ruimte aan vier personen die in alle luxe worden vervoerd. En ... de Audi A3 "e" is nu al te koop!
Conclusie
Geen zuinigheidsrecord voor de Audi A3 "e", maar wel een lager verbruik dan een gewone A3. Terwijl de deelnemers van de "Shell Eco-marathon" voertuigen bouwen die alleen maar zijn bedoeld om een zo laag mogelijk verbruik te halen, blijft de Audi A3 een comfortabele, ruime en praktische auto. Bovendien zijn de aanpassingen aan de A3 eenvoudig, waardoor de auto nauwelijks duurder is. Op die manier kan de gewone automobilist nu al een bijdrage leveren aan een beter milieu.
De zes Nederlandse deelnemers aan de "Shell Eco-marathon" strijden eind mei in een internationale finale om het zuinigheidsrecord. Autozine zal daar bij zijn en verslag doen.
- Zeer zuinig
- Rijdt net zo goed als een gewone A3
- Strakke vormgeving, smetteloze afwerking
- Iets minder stil dan gewone A3
- Achterhaalde techniek navigatiesysteem
- 3e en 4e versnelling niet goed op elkaar afgestemd