13 september 2012
Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander

Morgen wordt alles beter

Autotest | Goed en slecht zijn aan verandering onderhevig. Ooit was de beste SUV de grootste, de snelste en de meest luxueuze. Dat is nu wel anders! Een grote auto is politiek incorrect en een snelle overbodig. Anno 2012 staan zuinig, ruim en veilig bovenaan het verlanglijstje van de autokoper. Mitsubishi wil daar op inspelen met de nieuwe Outlander. Is dat gelukt?
 

Alleen de naam verwijst nog naar een vorig leven. Ooit hintte de naam "Outlander" naar avontuur in verre landen en onontgonnen gebied. De SUV (Sports Utility Vehicle) was aanvankelijk een ruime, comfortabele auto voor doordeweeks en een machtige, onoverwinnelijke machine tijdens de vakantie.

Op expeditie naar Amsterdam

De praktijk van vandaag is anders. De expeditie leidt niet naar donker Afrika, maar naar de bouwput van de tweede Coentunnel. Een drassig bouwterrein is alles wat de Outlander vandaag moet overwinnen. En het is ook niet meer dan de gemiddelde Outlander in zijn leven zal zien. Daarom is vierwielaandrijving voortaan slechts een optie.

Een logische keuze; want meer heeft de gebruiker niet nodig. Wat is gebleven zijn de hoge zit, de royale bodemvrijheid en daarmee het machtige gevoel een "terreinauto" te rijden. Intimiderend is de Outlander niet, mede dankzij de prima overzichtelijkheid. Het zicht wordt verbeterd met dunne A-stijlen (de balk tussen de voorruit en de voordeur) en de laag geplaatste buitenspiegels.

Mitsubishi Outlander

Ruimte

De ruimte voor- en achterin is prima. De luxere uitvoeringen zijn zelfs voorzien van een tweede achterbank waar volwassenen het op een korte rit kunnen uithouden en kleine kinderen prima zitten.

Mitsubishi voorziet in alle luxe en veiligheid die mag worden verwacht van een auto in dit segment. Denk daarbij aan een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem of een koppeling (USB danwel Bluetooth) met de mobiele telefoon. Mitsubishi werkt al jaren samen met audio-specialist "Rockford Fosgate". Ook in de Outlander klinkt het audiosysteem heerlijk. De klank is misschien niet realistisch, maar het is wel warm en aangenaam muzikaal.

Mitsubishi Outlander

Ook op het gebied van veiligheid is de Outlander helemaal bij de tijd. De meest luxe uitvoering is voorzien van een camera en radar. De Outlander houdt hiermee zelf afstand tot de voorligger, remt voor obstakels en waarschuwt bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek.

Besparing

Ondanks alle extra luxe en ruimte is de nieuwe Outlander zo'n 100 kg lichter dan het vorige model. Dat komt omdat brandstofbesparing nu centraal staat. Hoe minder gewicht er in beweging moet worden gebracht, hoe zuiniger de auto. Daarbij is vooral de onderkant van de auto bijzonder gestroomlijnd, hetgeen volgens de fabrikant wel 7% bijdraagt aan het verlagen van de luchtweerstand.

Mitsubishi Outlander

Ook het mechaniek kent een "geheim": vrijwel alle benzine-varianten zijn voorzien van een continu variabele transmissie, beter bekend als "CVT". In tegenstelling tot een handgeschakelde versnellingsbak of automaat kiest CVT niet uit vijf, zes of zeven vaste verhoudingen. In plaats daarvan kan CVT uit een oneindig aantal versnellingsbakverhoudingen de meest ideale voor iedere situatie kiezen. Mitsubishi heeft de CVT bak bovendien zo weten fijn te regelen dat het systeem nooit een "zeurderig" geluid laat horen tijdens het accelereren.

Tenslotte moedigt de Outlander ook de bestuurder aan om spaarzaam om te springen met brandstof. Al rijdende "spaart" de bestuurder bladeren. Hoe langer zuinig wordt gereden, hoe meer bladeren er aan de boom in het display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller groeien.

Benzine

Dankzij alle brandstofbesparende maatregelen is de Outlander op papier de zuinigste SUV in z'n klasse (alleen de Mazda CX-5 is significant zuiniger, maar ook een fractie kleiner). De hier gereden "2.0 ClearTec CVT" in 7-persoons uitvoering verbruikt volgens Mitsubishi gemiddeld 6.6 liter per 100 km.

Mitsubishi Outlander

Helaas liggen theorie en praktijk ver uit elkaar. Zo is het heel duidelijk te merken waarom de Outlander zo zuinig zou zijn: de prestaties laten te wensen over. Alleen wanneer plankgas wordt gegeven, is de 150 pk sterke benzinemotor snel genoeg om veilig in te voegen op de snelweg. Ook in het dagelijks verkeer moet de benzinemotor hard werken om mee te komen met het verkeer. Het gemiddelde testverbruik bedroeg mede daarom 7.5 liter per 100 km.

Mitsubishi Outlander

Diesel

De 2.2 liter dieselmotor levert eveneens 150 pk, maar heeft veel meer trekkracht ("koppel"). Daardoor heeft de diesel wel altijd de nodige reserve beschikbaar en is het veel makkelijker om zuiniger te rijden. Zelfs tijdens een stadsrit was de "2.2 DiD" al zuiniger dan de Outlander benzine op de snelweg!

Op de buitenweg valt op dat de diesel zich het prettigst voelt bij een extreem laag toerental. Al bij 2.000 suggereert de schakelindicator een volgende versnelling te kiezen. Dan lijkt de motor weg te gaan zakken in een te laag toerental, maar juist dan loopt de "DiD" het mooist.

Voor beide motoren geldt dat de Outlander zo stil is, dat alleen de banden in het interieur hoorbaar zijn. Een start/stop-systeem geeft in sommige auto's een moment van rust, maar de Outlander is zo stil dat nauwelijks is te merken of de motor draait!

Mitsubishi Outlander

Weggedrag

In tegenstelling tot de meeste andere moderne SUV's, helt de Outlander nadrukkelijk over in de bocht. Dit geeft aanvankelijk weinig vertrouwen in de auto, maar wanneer de snelheid wordt opgevoerd, blijken de banden zich uiteindelijk toch vastberaden vast te bijten in het asfalt.

Mocht de bestuurder de auto (of zichzelf) toch een keer overschatten, dan is het goed om te weten dat de Outlander zo nodig remt alsof er een anker wordt uitgegooid.

Mitsubishi Outlander

Morgen

Misschien wel de belangrijkste reden voor het ontwikkelen van deze geheel nieuwe Outlander is tot het laatst bewaard. De nieuwe Outlander is namelijk zo ontworpen dat er ruimte is voor een "plug-in hybride" aandrijving. Naast de hier gereden Outlander met 2.0 benzinemotor en 2.2 dieselmotor, komt er een variant met zowel een elektromotor als een benzinemotor onder de motorkap.

Dankzij de elektromotor is de Outlander dan extreem efficiënt in de stad: na opladen aan het stopcontact wordt tijdens de eerste kilometers letterlijk geen brandstof gebruikt. De benzinemotor wordt alleen op de buitenweg ingezet en is daar op z'n zuinigst. De Outlander plug-in hybrid wordt eind volgend jaar op de markt verwacht. Kortom: morgen wordt alles (nog) beter.

Mitsubishi Outlander

Conclusie

De Mitsubishi Outlander gaat met de tijd mee. Bij de nieuwe Outlander staat een laag verbruik voorop. Dankzij een lichtgewicht bouw, een CVT-transmissie, een optimale stroomlijn en slimme elektronica is de Outlander op papier zeer zuinig. In de praktijk leent de benzinemotor zich niet goed voor zuinig rijden en is het streefverbruik nauwelijks haalbaar. De dieselmotor is niet alleen sterker dan de benzinemotor, maar in de praktijk ook beduidend zuiniger.

Uiteraard zijn binnenruimte, comfort en veiligheid niet vergeten. De Outlander heeft een enorme bagageruimte en kan bovendien worden voorzien van een derde zitrij. Dankzij het zachte onderstel en de sublieme geluidsisolatie is de Outlander uiterst comfortabel. Omdat voorkomen nog altijd beter is dan genezen, kijkt slimme elektronica met de bestuurder mee (en grijpt in als het echt nodig is).

De hier geteste Outlander is nog maar het begin. Volgend jaar verschijnt een uitvoering met hybride-motor. Daarmee zou het comfort toenemen en het verbruik juist sterk afnemen.

plus
  • Ruim
  • Uiterst comfortabel
  • Fijne klank audiosysteem
min
  • Helt nadrukkelijk over in de bocht
  • Benzinemotor niet zo zuinig als beloofd
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!