17 april 2001
 

Audi A2

Speeldoosje

Rij-impressie | Autofabrikanten experimenteren graag met nieuwe technieken en concepten. Op die manier bouwen de bedrijven een naam op en willen ze de concurrentie voor blijven. Maar nieuwe vindingen komen meestal eerst beschikbaar in het absolute topmodel van een merk, zodat de gewone sterveling er alleen maar kennis van kan nemen en verder moet dromen. Dat het ook anders kan, bewijst Audi met de A2. Audi's kleinste is gebouwd op een innovatief Space Frame, is vervaardigd uit aluminium en heeft een service-module in plaats van een motorkap.
 

Op het bescheiden neusje van de A2 prijkt trots het logo met de vier ringen, de bolle wielkasten lijken rechtstreeks overgenomen van de TT; kortom Audi laat er geen twijfel over bestaan dat dit een echte Audi is.

Door de smalle hoge koets oogt de auto bescheiden en compact. De reden voor die aanpak is eenvoudig: waar bouwgrond schaars is, moet in de hoogte worden gebouwd. Op de overvolle Nederlandse wegen en parkeerplaatsen telt iedere centimeter, zodat Audi een kleine maar niet minder ruime auto als oplossing zag.

Binnenin voelt de A2 precies zoals het uiterlijk doet vermoeden: hoog, kort maar o zo ruim. Vooral voorin hebben de inzittenden veel been- en hoofdruimte. Achterin zitten de passagiers verplicht kaarsrechtop maar niettemin ruim. De bagageruimte is fors maar kent een enorme tildrempel. De afwerking van het gehele interieur is perfect, zoals van Audi verwacht mag worden. De gebruikte materialen stralen duurzaamheid uit en geven door de koele kleuren een nogal steriel gevoel. Grappig detail: door de vertekening van de binnenspiegel oogt het achteropkomende verkeer smal en hoog alsof iedere auto een Audi A2 is.

Krachtmeting

De Audi A2 is uit aluminium vervaardigd en weegt daarom slechts 895 kg. Door het geringe gewicht en de prima stroomlijn van onder andere de achterkant, kon Audi volstaan met een 1.4-liter motor. In het dagelijks verkeer heeft de A2 daarmee ruim voldoende kracht voor handen en hoeft de motor nooit hard te werken om mee te komen. De rijgeluiden blijven op een heel bescheiden niveau en dat geeft het gevoel een grote comfortabele auto te rijden.

Het doel van de combinatie van een lichte auto met een lichte motor is een laag verbruik te behalen. Audi belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 17 voor deze benzine-uitvoering en 1 op 33 voor de zojuist geïntroduceerde diesel (zie hiervoor ook de test van de Volkswagen Lupo 3L).

Denk echter niet dat een lichte zuinige auto niet snel kan zijn. Ondanks het hoge aaibaarheidsgehalte kan de A2 gemeen uit de hoek komen. De auto leent zich voor hoge bochtsnelheden zonder dat de standaard gemonteerde anti-slip regeling hinderlijk inbreuk maakt op het plezier.

Audi A2

Bovendien is de A2 ronduit snel. Wat op het eerste gezicht een compleet zinloze krachtmeting tussen de A2 en een Mercedes C-klasse Sportcoupé (diesel) leek, was een grote verrassing. Tijdens een aantal sprints wist de Mercedes de Audi niet van zich af te schudden en liep de Audi zelfs een paar keer in!

Dat brengt deze test bij de belangrijkste concurrent: de Mercedes A-klasse. Alhoewel het concept van beide auto's overeen komt, is de invulling ervan compleet anders. Rijden met de Mercedes A-klasse geeft een machtig en luxueus gevoel, terwijl de Audi A2 het moet hebben van vooruitstrevende techniek, een minder bemoeizuchtige anti-slip regeling en daarmee meer rijplezier.

Conclusie

De Audi A2 is alleen wat het uiterlijk betreft een kleine auto. Dankzij een vernieuwend concept is het uiterste gehaald uit de buitenmaten, zodat de A2 geen moment het gevoel geeft met een kleine auto onderweg te zijn. De uitrusting, de prestaties en de veiligheidsvoorzieningen staan op een hoog niveau.

De Audi A2 is een auto met een uitgesproken karakter en zal daarom slechts een beperkte groep kopers aanspreken. Hen is de auto op het lijf geschreven zodat de prijs een minder groot obstakel zal vormen.

plus
  • Ruim
  • Zuinig
  • Innovatief concept
min
  • Forse aanschafprijs
  • Enorme tildrempel bagageruimte
  • Geen elektrisch bedienbare ruiten achterin
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!