Ford Fiesta (2008 - 2017)
Mooier, schoner
De Fiesta voor modeljaar 2013 is geen geheel nieuwe auto. De basis is nog altijd dezelfde, maar zowel van binnen als van buiten is de Fiesta gemoderniseerd.
Om met de buitenkant te beginnen: de Fiesta heeft een nieuw front gekregen dat doet denken aan de sportwagens van het exclusieve merk Aston Martin. Dankzij de nieuwe grille heeft de Fiesta een heel andere uitstraling gekregen. In plaats van speels is de Fiesta nu zelfverzekerd en elegant.
Daarbij staat de hier getoonde kleur "Copper Pulse" de auto fantastisch! Voor de gelegenheid is ook het interieur in een chique bruine tint ("Vienna") uitgevoerd. Daarbij is een waarschuwing op zijn plaats: het bruine dashboard kan bij sterk zonlicht hinderlijk reflecteren in de voorruit.
Omdat het hier slechts een facelift betreft, is de Fiesta niet groter of kleiner geworden dan voorheen. Dat betekent dat de ruimte voorin prima is. Meer dan bij andere auto's is het dashboard rondom de bestuurder gebouwd, wat een "knus" gevoel geeft. De ruimte achterin en de bagageruimte zijn gemiddeld voor een auto van deze omvang.
Sync
Nieuw voor de Fiesta is "Sync". Dit is een navigatie-, communicatie- en audiosysteem dat al vele jaren in ontwikkeling is bij Ford Amerika. De Amerikaanse programmeurs hadden echter geen rekening gehouden met de meertaligheid in Europa. Daarom heeft het langer dan gebruikelijk geduurd tot dit systeem buiten Amerika beschikbaar kwam. Om ook in de toekomst actueel te blijven, kunnen achteraf "apps" geïnstalleerd worden.
Sync kan zowel met knoppen als met de stem bediend worden. Daarbij valt op dat de stemherkenning zeer goed is. Zelfs dialect is geen probleem! De stemherkenning beperkt zich bovendien niet tot een lijst van vaste commando's. Zo kunnen liedjes van de mobiele telefoon worden afgespeeld door simpelweg de naam van een artiest of album uit te spreken.
In de praktijk blijkt Sync niet altijd even betrouwbaar te zijn. In de week dat de Fiesta bij de redactie te gast was, deden zich diverse kleine storingen voor. Het beeldscherm is bovendien onhandig klein, waardoor de bediening enige oefening vraagt en de kaart van het navigatiesysteem niet altijd even duidelijk is.
Ook nieuw voor de Fiesta is "MyKey". Hiermee kan de eigenaar de sleutel zo programmeren dat de auto een lagere topsnelheid heeft, eerder waarschuwt voor een laag brandstofniveau of langer waarschuwt bij het niet dragen van de veiligheidsgordel. Ouders die de auto aan bijvoorbeeld hun kinderen uitlenen, hebben daarom meer zekerheid dat de auto ongehavend retour komt.
1.0 EcoBoost
Hét sterkste punt van de vernieuwde Fiesta is zonder enige twijfel de 1.0 liter driecilinder motor. Een dergelijke motor is normaal gesproken te vinden in piepkleine, goedkope stadsautootjes. Die hebben voldoende aan zo'n bescheiden motor. De wat onrustige loop en het roffelende geluid dat de driecilinder motor kenmerkt, is in het allergoedkoopste segment ook geen bezwaar.
De "1.0 EcoBoost" van Ford loopt echter even rustig als een traditionele motor. Alleen wanneer veel toeren worden gemaakt valt op dat het geluid anders is, maar zeker niet zo "zielig" als bij een gebruikelijke driecilinder.
Dankzij de hulp van een turbo levert de "1.0 EcoBoost" meer vermogen dan de traditionele Ford-motoren van voorheen! Het perfecte samenspel van de turbo, de koppeling, het gaspedaal en de versnellingsbak zorgt er voor dat de Fiesta een ronduit sportief karakter heeft. De motor reageert zeer direct op ieder commando van de bestuurder, maakt gewillig toeren en valt na het schakelen niet terug in snelheid. De Fiesta is daarmee zo uitdagend, dat het de nodige zelfbeheersing vraagt om kalm te rijden!
Verbruik
Zoals bij veel kleine auto's is de Fiesta in de praktijk niet zo zuinig als de fabrikant wil doen geloven. Ford stelt dat de 1.0 EcoBoost gemiddeld 4.2 liter per 100 km verbruikt. Zelfs met een uiterst kalme rijstijl was 4.8 liter per 100 km het best haalbare.
Toch verdient de Fiesta een zeer groot compliment: gezien de prestaties is het verbruik zeer bescheiden. Hoe langer de auto in gebruik was, hoe moeilijker het werd om het sportieve karakter te weerstaan. Toch bleef het gemiddelde verbruik over een volle week rijden beperkt tot 5.7 liter per 100 km.
Weggedrag
Het enige punt dat niet is gewijzigd, is het weggedrag. Ford stelt dat dit simpelweg niet voor verbetering vatbaar is. En inderdaad: nog steeds biedt de Fiesta een unieke combinatie van comfort en grip. De vernieuwde Fiesta stuurt echter lichter dan voorheen, waardoor het gevoel met de auto iets minder is geworden. De wegligging zelf is en blijft fantastisch.
Conclusie
De Ford Fiesta heeft een facelift ondergaan. Die verjongingskuur komt niet alleen op het juiste moment, maar is ook op de juiste manier uitgevoerd. Dat wil zeggen: precies op de punten waar de Fiesta achterbleef bij de concurrentie, is de auto verbeterd.
De ruimte en het weggedrag zijn gelijk gebleven. Terecht, want op deze punten kwam de Fiesta niets tekort. Het nieuwe front staat de Fiesta goed en is een echte verbetering. De uitrusting is gemoderniseerd. "Sync" zorgt ervoor dat de Fiesta prima samenwerkt met mobiele telefoons en bovendien uitbreidbaar is in de toekomst.
De belangrijkste troef van de vernieuwde Fiesta is echter de "1.0 EcoBoost" motor. Deze is niet zo zuinig als de folder belooft. Ten opzichte van de prestaties is het verbruik echter zeer bescheiden.
- Moderne uitrusting
- Prima rijeigenschappen
- Sportief karakter, toch zuinig
- Sync niet altijd even betrouwbaar
- Hinderlijke reflectie bruin dashboard