4 augustus 2010
Land Rover Freelander 2

Land Rover Freelander 2

Land Rover Freelander2 ondergaat facelift

4 augustus 2010 | De Land Rover Freelander 2 is aangepast voor modeljaar 2011. Naast een aangepast uiterlijk, is het grootste nieuws een uitvoering met tweewielaandrijving. De "eD4" wordt aangedreven door een nieuwe 150 pk turbodiesel in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak en stop-start-systeem. De eD4 heeft een CO2-emissie van 158 g/km; de laagste waarde tot nu toe voor een Land Rover.

De nieuwe 2,2-liter turbodiesel is niet alleen stiller en efficiënter, maar levert zowel in de 150 pk- als de 190 pk-uitvoering 20 Nm meer dan de vorige turbodiesel (met 152 pk). De vierwielaangedreven Freelander 2 TD4 met 150 pk is beschikbaar met vernieuwde varianten van de handgeschakelde zesversnellingsbak en zestraps automatische transmissie. De Freelander 2 SD4 met 190 pk is uitsluitend verkrijgbaar met de zestraps automaat. Beide uitvoeringen van de dieselmotor zijn nu geschikt voor het gebruik van 10 procent biodiesel in plaats van de 5 procent van de vorige krachtbron.

Land Rover Freelander 2

Door het lagere brandstofverbruik en de reductie van de CO2-emissies krijgen de voorwielaangedreven Freelander 2 eD4 en de vierwielaangedreven Freelander 2 TD4 (beide 150 pk) met handgeschakelde zesversnellingsbak beide het groene energielabel C.

Aan de buitenzijde onderscheidt de Freelander 2 modeljaar 2011 zich door een nieuwe voorbumper en grille, nieuwe lichtmetalen velgen en een aantal nieuwe lakkleuren. In het interieur bepalen nieuwe stoelbekledingen en een nieuw instrumentenpaneel het verschil tot de vorige modellen. Een andere kleine, maar significante wijziging betreft het Land Rover logo: voor 2011 veranderen de kleuren van groen met goud naar een eigentijdser groen met zilver.

Land Rover Freelander 2

De aandrijflijn van de Freelander 2 eD4 is gebaseerd op de bestaande vierwielaandrijving, maar op de eD4 drijft de nieuwe 2,2-liter 150 pk turbodiesel (EU5) alleen de voorwielen aan via de handgeschakelde zesversnellingsbak. De Power Take-off Unit (PTU), die bij de 4WD-uitvoeringen tegen de rechterzijde van de transmissie is bevestigd, is komen te vervallen, evenals de achterste cardanas, achterdifferentieel, aandrijfassen achter en Haldex-eenheid. Voor de voorwielaandrijving is de PTU vervangen door een nieuwe tussenas die via een koppeling de aandrijfkracht doorgeeft aan de voorste cardanas.

In totaal hebben deze wijzingen het gewicht van de eD4 gereduceerd met 75 kg. Vanwege de mechanische veranderingen was het tevens noodzakelijk om de software van de voertuigelektronica aan te passen. Het slipcontrolesysteem (SCS - Slip Control System) is geoptimaliseerd voor voorwielaandrijving en de software van de overhel stabiliteitscontrole (RSC – Roll Stability Control) is anders afgestemd in verband met de gewichtsreductie van de auto.

Land Rover Freelander 2

De combinatie van nieuwe dieselmotor met 150 pk en 420 Nm, Stop/Start en gewichtsreductie zorgen ervoor dat de eD4 een brandstofverbruik heeft van 6,0 l/100 km (EU gecombineerd), met een bijbehorende CO2-emissie van 158 g/km. In vergelijking met de vorige TD4_e is dit een CO2-reductie van 11,7 procent. Ondanks het lagere verbruik en schonere emissies zijn de prestaties van de Freelander 2 eD4 ongewijzigd van die van de vorige TD4_e, met een topsnelheid van 181 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 11,7 seconden.