5 juli 2010
 

Renault DeZir

Renault onthult DeZir concept car

5 juli 2010 | Renault onthult op de Autosalon van Parijs 2010 de DeZir concept car. De DeZir kondigt de nieuwe ontwerprichting aan die het Franse merk inslaat. De DeZir is het eerste project van de nieuwe Nederlandse designchef Laurens van den Acker. Het is het startsein voor een serie concept cars die de nieuwe visie op design gaan illustreren. De ontwerpen leggen de basis voor de toekomstige auto's van Renault.

De nieuwe slogan 'Drive the Change' was uitgangspunt en inspiratiebron voor Laurens van den Acker bij het bepalen van een nieuwe visie op design. Hij dook in de geschiedenis van Renault en gebruikt naar eigen zeggen de oorspronkelijke kenmerken van Renault om het menselijke aspect van het bedrijf tot uiting te laten komen.

Renault DeZir

De Z in DeZir is een verwijzing naar het Z.E.-programma van Renault. Daarnaast zijn er stijlelementen die het technische karakter en het lichte gewicht weerspiegelen, die kenmerkend zijn voor elektrische auto's. De 'holle' belijning en de horizontale lijnen bij de luchtinlaat in de voorbumper en over de hele achterkant zorgen voor een licht ontwerp. Het is niet alleen een ontwerpgadget. De belijning zorgt er ook voor dat de luchtstroom van voor naar achteren wordt geleid om de accu te koelen.

De DeZir wordt aangedreven door een elektrische middenmotor. Die is zo geplaatst voor een ideale gewichtsverdeling. De lithium-ion accu heeft een capaciteit van 24 kWh en een actieradius van 160 kilometer. Hij is verticaal geplaatst achter de bank. De DeZir krijgt dezelfde motor als de seriegeproduceerde elektrische auto's, maar is zo aangepast dat hij nu een vermogen levert van 110 kW (150 pk) en een koppel van 226 Nm.

Renault DeZir

De accu is op drie verschillende manieren op te laden:

  1. Op de standaard manier, via een standaard 220V huisaansluiting (volledig opladen duurt acht uur)
  2. op een snelle manier, via een driefasen 400V aansluiting (80% van de accu is opgeladen na twintig minuten)
  3. door de accu te wisselen via het Quick Drop systeem van Renault.

Voor een grotere actieradius en ter verhoging van de rijprestaties hebben de technische experts van Renault Design gewerkt aan het beperken van de massa van de auto. Daarom heeft de DeZir een kale carrosserie van kevlar en een stalen, buisvormig chassis net als de Mégane Trophy. De DeZir heeft ook een aantal onderdelen van de ophanging van de Mégane Trophy (dubbele driehoekige draagarmen) overgenomen waardoor de auto zeer nauwkeurig zou sturen.

Renault DeZir

Ook aan de aerodynamica is veel zorg besteed met de gestroomlijnde bodemplaat en de montage van een airdiffuser achter. Daarmee heeft de DeZir een Cw-waarde van 0,25. De DeZir laat door deze oplossingen de volgende prestaties zien: van 0 tot 100 km/h in vijf seconden en van 0 tot 50 km/h in slechts twee seconden.

Daarnaast is gewerkt aan het terugwinnen van energie bij het remmen. Daarvoor maakt de Renault DeZir gebruik van een systeem dat is gebaseerd op KERS (Kinetic Energy Recovery System), een systeem uit de Formule 1. Bij het remmen wordt de kinetische energie opgevangen en opgeslagen in de accu. De DeZir-bestuurder kan deze energieopslag op ieder gewenst moment via een knop op het stuur gebruiken voor extra power.

Renault DeZir

Het centrale touch screen bevat een navigatiesysteem dat de trajectinformatie vergelijkt met de agenda van de bestuurder en op basis daarvan een beter taak-, tijd-, en trajectmanagement biedt. Via software in het instrumentenpaneel krijgt de bestuurder informatie over zijn energieverbruik tijdens het rijden via een ludieke interface en een game-achtige grafische weergave.

Om bij de toekomstige auto's te zorgen voor de allerbeste muziekinstallaties, werkt Renault samen met het Franse geluidsinstituut IRCAM - l'Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique.

Renault DeZir Renault DeZir Renault DeZir Renault DeZir
 
Websitewww.renault.nl
Deel via