16 juni 2010
Toyota Prius (2009 - 2015)

Toyota Prius (2009 - 2015)

Toyota test Plug-in Prius in Nederland

16 juni 2010 | Voor een 3 jaar durend onderzoeksproject komen er 11 exemplaren van de Plug-in Hybrd Prius naar Nederland. Doel is om in de praktijk te leren of gebruiksgemak, actieradius, techniek en kosten aansluiten bij de verwachtingen en wensen van een zo breed mogelijk publiek. In ons land gaan de conceptauto's bij onder meer nutsbedrijven en overheid rijden, zoals netbeheerder Stedin en Rijkswaterstaat. Wereldwijd zet Toyota er 600 in.

De PHV combineert de voordelen van de 100% elektrische auto met de voordelen van een Full Hybrid auto. Dat betekent dat men op buiten- en snelwegen alsook in de stad volledig elektrisch kan rijden. De berijder worstelt dus niet met de beperkingen van 100% elektrische auto's zoals beperkte actieradius, lange oplaadtijden, hoge aanschafkosten, gering snelheidsbereik, de omvang en het gewicht van het accupakket. Kortom: het beste van twee werelden. Daarnaast worden de accu's ook al rijdende opgeladen.

Toyota Prius (2009 - 2015)

De keuze voor een beperkte batterij, is dan ook een bewuste. Het toepassen van omvangrijke, zware en dure accupakketten is namelijk simpelweg niet nodig. Zo berekende het CBS dat 69% van de Nederlandse werknemers binnen 18 kilometer van zijn werk woont. Bovendien zijn volgens het CBS de meeste autoritten in Nederland nog geen 7,5 kilometer enkele reis. De Plug-in Hybrid Prius kan het meeste woon-werkverkeer dus volledig elektrisch en daarmee 100% emissieloos afleggen.

De lithium-ion batterij van de Plug-in Hybrid Prius laadt zich in 90 minuten op aan elk normaal huishoudelijk 220 Volt stopcontact. Vervolgens kan de auto zo'n 20 kilometer volledig elektrisch rijden. Is deze accu leeg, dan functioneert de Plug-in Hybride als een gewone Prius. Dat brengt de totale actieradius op meer dan 1.100 kilometer.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!