12 mei 2010
Ford Kuga (2008 - 2012)

Ford Kuga (2008 - 2012)

Nieuwe motoren voor Ford Kuga

12 mei 2010 | De Ford Kuga is nu verkrijgbaar met een 140 en 163 pk sterke uitvoering van de 2.0 liter Duratorq TDCi-dieselmotor. Liefhebbers van een automatische transmissie kunnen bovendien op 120 kW/163 pk sterke TDCi met AWD (All-Wheel Drive)-versie kiezen voor de PowerShift-zestrapsautomaat met dubbele koppeling.

De Kuga FWD (Front-Wheel Drive) met de nieuwe 140 pk sterke uitvoering van de 2.0 liter Duratorq TDCi-motor heeft een CO2-uitstoot van 156 g/km, terwijl de AWD (All-Wheel Drive)-modellen met 140 en 163 pk met handgeschakelde versnellingsbak 159 g/km halen, een reductie van 6 procent ten opzichte van hun 136 pk sterke voorganger.

De Ford Kuga is ook verkrijgbaar met een nieuwe 163 pk sterke 2.0 liter Duratorq TDCi-motor, die volledig opnieuw is ontworpen voor snellere reacties bij lage toeren, meer vermogen en ongekend comfort in combinatie met een aanzienlijk lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.

Ford Kuga (2008 - 2012)

Meer dan 50 procent van alle onderdelen van de 1997 cc metende motor zijn opnieuw ontworpen. De belangrijkste verschillen met de vorige, 136 pk sterke 2.0 liter TDCi-motor, zijn:

  • Een geheel nieuw verbrandingssysteem met een lagere compressieverhouding (16,0:1 – dit was 17,6:1), een 20% wijdere verbrandingskamer en minder werveling.
  • Een nieuw common-rail-systeem dat de brandstof inspuit met een druk van 2.000 bar (dit was 1.650 bar) via solenoïde-injectoren met 8 gaatjes (voorheen 6 gaatjes).
  • Een kleinere, en dus sneller reagerende turbolader met variabele geometrie en een rotorsnelheid van 210.000 tpm.

Dankzij het 20 procent hogere piekvermogen biedt de nieuwe 163 pk-motor van de Kuga aanzienlijk betere prestaties. Zo is de topsnelheid met 15 km/uur toegenomen tot 195 en trekt de auto 0 tot 100 km/uur op in 9,6 seconden in plaats van 10,7.

Maar in het dagelijks verkeer is de betere spreiding van het koppel (maximaal 340 Nm tussen 2.000 en 3.250 toeren) en de snellere reactie onder 2.000 toeren (bij 1.250 toeren komt er al 250 Nm vrij) veel belangrijker. De extra trekkracht komt vooral tot uiting bij het accelereren van 50 tot 100 km/uur in de vierde versnelling, dat van 9,4 nu in 8,1 seconden gaat.

Ford Kuga (2008 - 2012)

Dankzij het geavanceerde nieuwe TDCi-verbrandingssysteem en andere energiebesparende innovaties, zoals de oliepomp met variabele capaciteit, het geoptimaliseerde EGR (Exhaust Gas Recirculation)-systeem en de verminderde wrijving in het motorblok, liggen het brandstofverbruik en de emissies van de nieuwe 2.0 liter dieselmotor aanzienlijk lager, terwijl de prestaties beter zijn geworden. De Kuga met de 163 pk Duratorq TDCi haalt een gecombineerd brandstofverbruik van 6 liter/100 km, dat is ondanks het toegenomen vermogen 6 procent zuiniger.

De CO2-uitstoot is gereduceerd tot 159 g/km (voorheen 169 g/km), zodat de nieuwe motor ook aan de meest recente Euro V-norm voor uitstoot voldoet. Het dieselpartikelfilter (dat is ontworpen om de gehele levensduur van de auto mee te gaan) is standaard.

Ook op andere punten is het comfort verhoogd, bijvoorbeeld met een geluidwerende voorruit tegen windgeruis en extra geluiddempend materiaal in de cabine en de bagageruimte tegen bandenlawaai.