4 februari 2010
Seat Ibiza SC

Seat Ibiza SC

Seat Ibiza nu ook als 2.0 TDI FR

4 februari 2010 | Seat heeft het motorenaanbod van de Ibiza FR modelreeks uitgebreid met een 105 kW/143 pk sterke 2.0 TDI-turbodieselvariant met moderne common-rail technologie. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 4,6 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 119 g/km ligt de Ibiza 2.0 TDI FR qua prestaties geheel in lijn met de strenge EU-5 regelgeving.

Common-railtechnologie wordt geleidelijk voor de gehele dieselmotorenreeks van de Seat Ibiza geïntroduceerd en de 2.0 TDI vergezelt de 66 kW/90 pk en 77 kW105 pk versies van de 1.6 TDI common-rail diesel, die in 2009 al debuteerden. Daarnaast markeert de komst van deze krachtbron het debuut van de handgeschakelde zesversnellingsbak in deze generatie Ibiza.

Al deze elementen spelen een belangrijke rol bij de dynamische prestaties van de Ibiza 2.0 TDI FR. Met een maximumkoppel van 320 Newtonmeter tussen 1.750 en 2.500 toeren per minuut, een topsnelheid van 210 km/u, een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 8,2 seconden en maar negen seconden voor de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u in de vijfde versnelling, is dit de snelste Ibiza diesel van dit moment.

Seat Ibiza SC

Net als de benzine-uitvoering is de Seat Ibiza 2.0 TDI FR zowel leverbaar als sportieve 3-deurs SC als in een 5-deurs koetswerkuitvoering. Beide beschikken over designfeatures waarmee ze zich duidelijk onderscheiden van de overige modellen in de Ibiza-serie. De FR heeft afwijkende bumpers, een honingraatgrille met een verchroomde omlijsting voor de centrale grillesectie, een kenmerkend Arrow Design, zilverkleurige buitenspiegels, 215/40 banden op opvallende 17 inch wielen en een uit het midden geplaatste, dubbele uitlaatpijp.

Het interieur versterkt de sportieve uitstraling van de Ibiza met glanzend zwarte accenten op diverse onderdelen van het dashboard, waaronder de overkapping boven het instrumentarium en de omlijsting rondom de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem. Andere elementen die bijdragen aan de sportieve 'looks' zijn het speciale instrumentarium waarin het FR-embleem is verwerkt en een sportief ontwerp voor het stuurwiel. Ook het design van de stoelen benadrukt het unieke karakter van de auto, met contouren en bekleding die afwijken van de overige modellen, evenals het FR-embleem op de rugleuning van de voorstoelen.

Ten opzichte van de huidige Ibiza Sport verschilt het onderstel van de FR op een aantal punten. De schroefveren aan de voorzijde zijn acht procent stijver, achter zijn ze tien procent stijver en de silent-blocks vóór zijn groter geworden. Verder ligt de FR vijf millimeter dichter op het asfalt en is de diameter van de anti-roll bar toegenomen van 18 naar 19 mm.

Seat Ibiza SC

Ten opzichte van de reguliere Ibiza-varianten heeft Seat meer sportieve settings toegepast voor de belangrijkste elektronische rijhulpen: ABS, ESP en het tractiecontrolesysteem. Verder is de Ibiza FR uitgerust met een high-performance remsysteem, dat gebruikmaakt van 288 mm geventileerde remschijven vóór en 232 mm remschijven achter. De wielen zijn in dit geval voorzien van nieuw 215/40 schoeisel.

Nog zo'n kenmerkende feature die een grote invloed heeft op de dynamische rijeigenschappen van de Ibiza 2.0 TDI FR, is het elektronische XDS sperdifferentieel, dat standaard op de Ibiza FR wordt geleverd. Dit systeem vergroot de grip en bochtenprestaties van de auto aanzienlijk.

Standaard beschikt de nieuwe uitvoering van het Spaanse merk onder andere over ABS, TCS + EBA, ESP, XDS, twee airbags vóór, zijairbags, Hill Hold Assist, een bandenspanningcontrolesysteem, Climatronic, een audio-installatie met MP3-speler, aux-in-functie en zes speakers, cruise control, een boardcomputer, bochtverlichting, een speciaal onderstel, donker getinte ramen achter, sportstoelen en speciale bumpers.

Seat Ibiza SC

Net als de benzineversie is ook de TDI-variant van de Ibiza FR leverbaar als speciale Bocanegra. Kenmerkend voor de Ibiza 2.0 TDI FR Bocanegra is de prominente voorzijde, die geheel in zwart is uitgevoerd en die de Bocanegra zijn speciale persoonlijkheid geeft. Opzij vallen met name de speciale 17 inch Sira-wielen op, terwijl achter vooral de zwarte inserts in de bumper de dynamische uitstraling van de Bocanegra versterken. De getinte achterruit, het optionele zonnedak en de dakspoiler dragen eveneens bij aan de sportieve looks van deze exclusieve Ibiza 2.0 TDI FR Bocanegra. Ook in het interieur onderscheidt de Bocanegra zich nadrukkelijk van de reguliere Ibiza FR door tal van afwijkende features, waarvan de speciale bekleding met de ruitvormige patronen zonder meer de meest opvallende is.

De Seat Ibiza 2.0 TDI FR arriveert medio maart in Nederland, maar is nu al te bestellen bij de Seat-dealer. Daar is de dieseluitvoering van de Ibiza FR leverbaar in drie varianten: de 5-deurs, de sportieve 3-deurs SC en de exclusieve 3-deurs SC Bocanegra.

De prijslijst voor de Seat Ibiza 2.0 TDI FR begint in Nederland bij € 24.495,- voor de 3-deurs SC.