11 januari 2010
 

Audi e-tron

Audi onthult e-tron in Detroit

11 januari 2010 | Audi presenteert op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit een compacte sportwagen met elektrische aandrijving. De tweezitter dankt zijn relatief lage gewicht van 1.350 kg onder meer aan de toepassing van het Audi Space frame en lithium-ion-batterijen. Rijplezier is gegarandeerd door achterwielaandrijving in combinatie met twee elektromotoren die een gezamenlijk vermogen van 150 kW/204 pk leveren. De actieradius bedraagt 250 km.

Het Audi e-tron studiemodel, dat in Detroit zijn wereldpremière viert, is al op het eerste gezicht een echte sportwagen. Dat komt door zijn uitgesproken wigvorm in combinatie met de voor sportwagens kenmerkende korte wielbasis en opvallende 19 inch wielen. Het circa 399 kg wegende accupakket met de bijbehorende randapparatuur is vóór de achteras geplaatst. Dit draagt bij aan de voor optimale rijdynamiek ideale gewichtsverdeling van 40:60.

Audi e-tron

De twee elektromotoren zijn beide op de achteras geplaatst en beschikken over individuele koeling. Samen leveren deze motoren een vermogen van 150 kW/204 pk en een koppel van maar liefst 2.650 Nm. De sprint van 0-100 km/h duurt 5,9 seconden en de tussensprint van 60-120 km/h neemt 5,1 seconden in beslag. Omdat het energieverbruik met het toenemen van de snelheid bovenproportioneel stijgt, is de topsnelheid begrensd op 200 km/h.

De kracht van de elektromotoren kan variabel over de aangedreven wielen worden verdeeld. Dit zogenaamde torque-vectoring-systeem zorgt samen met de aluminium multilink voor- en achterwielophanging, de sportieve onderstelafstemming en de directe elektromechanische besturing voor een dynamisch en precies weggedrag.

Audi e-tron

De Audi e-tron beschikt over een compact en relatief licht (399 kg) lithium-ion accupakket met een bruikbare energie-inhoud van 45 Kwh. Dit is goed voor een actieradius van 250 km. Het accupakket is via het stopcontact met huishoudstroom (230V/16 Ampère) oplaadbaar. Een complete laadcyclus duurt 11 uur. Bij gebruik van krachtstroom (400 V/32 Ampère) wordt dit teruggebracht tot 2 uur.

Ook tijdens de rit worden de accu's van de Audi e-tron opgeladen. Daartoe maakt de auto gebruik van recuperatie: de energie die vrijkomt bij het afremmen wordt dankzij een 'intelligente' dynamo omgezet in elektriciteit. Deze versie van de Audi e-tron beschikt over een elektromechanisch remsysteem met elektrische bediende (brake by wire) remklauwen op de achteras. Dit systeem beperkt de weerstand tussen remklauw en –schijf tot een minimum en draagt zo bij aan optimale benutting van het recuperatiepotentieel van de elektromotoren.

Audi e-tron

De Audi e-tron staat in alle opzichten in het teken van maximale efficiency. Daarom maakt hij gebruik van het Audi Space Frame (ASF). Dit is sterk en veilig, maar ook zeer licht. Samen met de carrosseriedelen (dak, deuren, motorkap, zijpanelen) die zijn opgetrokken uit met koolstofvezel versterkte kunststof, draagt dit bij aan het lage totaalgewicht van 1.350 kg. De combinatie van ASF en carrosseriedelen van kunststof wordt binnenkort ook in serieproductie toegepast.

Vrijwel alle functies van de Audi e-tron zijn te bedienen via een Multi Media Interface (MMI) met een groot display. Dit display geeft tijdens de rit belangrijke informatie zoals de resterende actieradius weer. In de bovenzijde van het stuur is een 'touchpad' geïntegreerd, waardoor de bediening van het MMI zelfs met de handen aan het stuur kan plaatsvinden. De Audi e-tron is naar wens te verbinden met het internet. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om het navigatiesysteem en de audioinstallatie vanuit huis/kantoor in te stellen. Daarbij beschikt het studiemodel over een WLAN-functie. Binnen de reikwijdte hiervan kan de bestuurder via bijvoorbeeld de mobiele telefoon checken of de auto goed afgesloten is.

Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron Audi e-tron
 
Websitewww.audi.nl
Deel via