13 mei 2009
Opel Astra

Opel Astra

Opel onthult nieuwe Astra

13 mei 2009 | Opels nieuwe compacte middenklasser beleeft op 17 september aanstaande zijn première op de autotentoonstelling (IAA) in Frankfurt als vijfdeurs hatchback. De nieuwe Astra-generatie introduceert vele comfort- en veiligheidselementen in de compacte klasse, die de Insignia als eerste introduceerde in de middenklasse. Technologieën zoals het volledig nieuwe mechatronische chassis, het geavanceerde verlichtingssysteem en een camera die verkeersborden herkent worden beschikbaar.

Met zijn lengte van 4,42 meter en een 71 mm langere wielbasis biedt de nieuwe Astra zowel voor- als achterin meer ruimte en comfort voor de inzittenden. De designers en aerodynamica-ingenieurs werkten nauw samen om een ranke en verfijnde carrosserie te ontwerpen voor maximale efficiency, waarbij de auto maar liefst 600 uur in de windtunnel doorbracht.

Opel Astra

De proporties geven hem een sterk 'cab-forward'-design met een steile voorruit en een naar achteren toe aflopende daklijn om het conventionele hatchback design meer visuele uitstraling te geven. De nieuwe designtaal van het merk krijgt hierdoor een nieuwe interpretatie.

"De designthema's die in de Insignia werden geïntroduceerd, zoals het vleugelmotief en de karakterlijn op de flanken, kregen een frisse en vernieuwde interpretatie in de Astra, want het is belangrijk dat elk Opel-model een eigen identiteit krijgt", aldus Mark Adams, Vice President Design bij General Motors Europe. "Daarom zijn er dubbele vleugels in elk van de achterlichten en een dynamische, omgekeerde karakterlijn op de flanken, die de krachtige lijnen van de achterruit en de C-stijl met elkaar verbindt".

Opel Astra

Ook in het interieur komen het vleugelmotief en de karakterlijn terug om een zekere harmonie tussen interieur en exterieur te garanderen. Er werd ook veel aandacht besteed aan de vele flexibele opbergoplossingen.

De Opel Astra, die in het Duitse Rüsselsheim werd ontwikkeld, krijgt ook een volledig nieuw chassis. De langere wielbasis werd gekoppeld aan een grotere spoorbreedte en een nieuwe achteras om de wendbaarheid en stabiliteit te garanderen zonder enige concessies te doen op het vlak van comfort.

Opel Astra

Het chassis van de Opel Astra werd ontwikkeld als een mechatronisch systeem dat de mechanische functies en elektronische bedieningselementen volledig integreert. Net als bij de Insignia kan het worden gecombineerd met Opels elektronische chassissysteem FlexRide. Het biedt bestuurders de keuze tussen drie rijstanden (standaard, Sport en Tour) en het past zich volledig en continu aan aan wijzigingen in rijstijl en bochtsnelheden.

Andere innovatieve technische voorzieningen die de nieuwe Astra in de compacte middenklasse introduceert, zijn:

  • de nieuwe generatie van het AFL+-systeem (Advanced Forward Lighting) met bi-xenonkoplampen die hun intensiteit en bereik aanpassen aan de actuele weg- en rijsituatie door middel van negen verschillende lichtfuncties;
  • het 'Opel Eye' camerasysteem dat verkeersborden herkent en de bestuurder waarschuwt wanneer deze onverhoeds zijn rijbaan dreigt te verlaten;
  • de ergonomische voorstoelen, ontwikkeld voor een optimale ondersteuning van de rug en een maximale veiligheid.
Opel Astra

Het motorgamma concentreert zich op zuinige prestaties en omvat acht Euro V-motoren. Die zijn (op de minst krachtige versies na) allemaal gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Tevens debuteert er een nieuwe compacte versnellingsbak met 'Active Select'-functie.

Het gamma CDTI-turbodiesels omvat vier common-rail motoren met meervoudige injectie, een cilinderinhoud van 1,3 tot 2,0 liter en vermogens van 70 kW/95 pk tot 118 kW/160 pk. Ze zijn allemaal standaard uitgerust met een dieselpartikelfilter. Uiteraard zal het gamma ook een ecoFLEX-versie met uitzonderlijk lage verbruiks- en CO2-waarden omvatten.

Opel Astra

De vier benzinemotoren met een inhoud van 1,4 of 1,6 liter bieden vermogens tussen 74 kW/100 pk en 132 kW/180 pk. Een nieuwe, downsized 1.4 Turbo met 103 kW/140 pk vervangt de huidige 1.8-motor. Dankzij enkele nieuwe technologische toepassingen ontwikkelt de 1.4 Turbo 14 procent meer koppel terwijl hij aanzienlijk minder brandstof verbruikt.