3 maart 2009
Ford iosis Max

Ford iosis Max

Ford onthult iosis MAX Concept

3 maart 2009 | Op de Autosalon van Genève 2009 wordt de derde iosis, de concept car met 'kinetic Design', onthuld. De nieuwe iosis MAX laat zien wat Ford van plan is met de volgende generatie MAV's (Multi-Activity Vehicle) en welke richting Ford zal inslaan met het design van nieuwe modellen in het C-segment. De iosis MAX biedt een voorproefje op de uiterst zuinige EcoBoost-motoren van Ford Europa, in dit geval een 1.6 liter (180 pk) met een lager brandstofverbruik en minder uitstoot. De 1.6 liter EcoBoost-motor is gekoppeld aan Fords nieuwe Auto-Start-Stop-systeem en de geavanceerde PowerShift-transmissie.

De derde iosis MAX is een toevoeging aan de reeks iosis concept cars. De iosis MAX is een uitgesproken concept car en dus geen voorproefje van een specifiek productiemodel, maar geeft toch een goede indruk van de richting waarin het design en de zuinige motortechnologie van de volgende generatie wereldwijde Ford-modellen in het middensegment, zich ontwikkelen.

Het feit dat Ford Europa in het huidige economische klimaat zo'n markante concept car presenteert, bewijst wel dat het bedrijf veel vertrouwen heeft in zijn designconcept en in de kracht van het actuele – en toekomstige – productaanbod.

Ford iosis Max

De auto heeft allerlei innovatieve oplossingen die hem praktischer en milieuvriendelijker maken. Zoals het nieuwe scharnierconcept voor de portieren, achterklep en motorkap, de lichtgewicht materialen, betere aërodynamica en een voorproefje van de in ontwikkeling zijnde EcoBoost-benzinemotor die Ford Europa in 2010 zal introduceren. Deze schone, soepele krachtbron werkt samen met de nieuwe Ford PowerShift-transmissie en een Auto-Start-Stop-systeem dat naar verwachting in 2010 productierijp is.

De aantrekkelijke vormgeving van de concept car houdt niet op bij de carrosserie. De kinetic Design-thema's van het exterieur keren terug in de complexe, expressieve vormen van het interieur. In de cabine worden nieuwe materialen gecombineerd met vernieuwende oplossingen zoals 'zwevende' stoelen, zodat er een overweldigend gevoel van ruimte en lichtheid ontstaat.

De voorkant van de iosis MAX wordt gedomineerd door de stevige, trapeziumvormige onderste grille – inmiddels een van de belangrijkste kenmerken van de Ford-identiteit. De grille is echter voor het eerst uitgevoerd met drie opvallende horizontale spijlen met verchroomde randen, waardoor de hele voorkant er sneller en imposanter uitziet. Het dynamische karakter van het ontwerp wordt nog versterkt door het coupéachtige zijprofiel met de markante nieuwe ruitlijn – de daglichtopening – en de schuine C-stijl.

Ford iosis Max

De C-stijlen met hun originele 'luchtboog'-design hebben ook grote functionele voordelen. Ze werken namelijk als spoilers en kanaliseren de luchtstroom zo dicht mogelijk langs het glas om de luchtweerstand zo laag mogelijk te maken. De stijlen werken samen met de spectaculaire centrale dakspoiler, waarvan de vleugels vrij boven het glas van de achterklep zweven.

Het interieur van de iosis MAX is een krachtige uitspraak in dezelfde kinetic Design-taal die gebruikt is voor het exterieur. Ford heeft met dynamische vormen en futuristische materialen een interieuromgeving gecreëerd die licht, ruim en expressief is.

Het ontwerp van de cabine wordt gekenmerkt door krachtige, dynamische lijnen, expressieve texturen en het gevoel van lichtheid dat erdoor wordt opgewekt. Heel belangrijk is het instrumentenpaneel, dat zich met zijn slanke, gewelfde vormen links en rechts naar het lichaam toe 'uitstrekt' en vrij boven de vloer hangt als ringen in een turnzaal. Het paneel wordt visueel voortgezet in de handgrepen, die wervelend omlaag in de portieren verdwijnen, zoals de luchtstroom aan de punt van een vliegtuigvleugel.

Ford iosis Max

Het vernieuwende gebruik van vormen en materialen komt terug in het gladde plexiglas van de middenconsole dat in één vloeiende beweging omlaag loopt naar het passagiergedeelte. Het hele oppervlak van de console kan als één groot touchscreen worden gebruikt om de infotainmentsystemen van de auto te bedienen, een snufje dat is overgenomen van de nieuwste mobiele telefoons.

De benedenconsole rust op een brugvormige structuur die helemaal van de schutborden voorin naar het bagagecompartiment loopt. Doordat de vier losse stoelen op deze brug rusten, ontstaat eronder één grote laadvloer zonder obstakels waarboven de inzittenden lijken te zweven. Om de ruime, lichte indruk te versterken zijn de stoelen samengesteld uit een exclusief lichtgewicht skelet van carbonfiber met daarin panelen van nylonweefsel.

Voor het interieur van de iosis MAX zijn warme, lichte grijstinten geselecteerd als aanvulling op de opvallende parelkleur Limelight van de carrosserie. Deze tinten zorgen voor een ruime, luchtige sfeer, die alleen hier en daar met helder cadmiumgele accenten wordt onderbroken om het dynamische karakter van de vormen en lijnen te accentueren. De technische uitstraling van de lichte, geavanceerde materialen is mooi in balans met de prettig aanvoelende, creatief toegepaste texturen en oppervlakken.

Ford iosis Max

Laden en lossen in een kleine ruimte (bijvoorbeeld een volle parkeergarage) is voor veel auto-eigenaars een probleem, dat in de concept car is opgelost met een unieke tweedelige achterklep, die zelfs als er weinig plaats achter of boven de auto is, volledig kan worden geopend.

Voor een nog grotere flexibiliteit bij het laden en lossen is in de iosis MAX de B-stijl achterwege gelaten, zodat er een grote, onbelemmerde laadopening ontstaat wanneer zowel de portieren als de achterklep zijn geopend. En dankzij de 'zwevend' gemonteerde stoelen kunnen ook lastige, grote voorwerpen – zoals lange, platte meubelbouwpakketten – makkelijk worden doorgeschoven over de vloer van de cabine of op de neergeklapte rugleuningen.

Het nieuwe scharniermechanisme is ook toegepast in het ontwerp van de motorkap, die is uitgerust met een actief systeem om voetgangers beter te beschermen en de bereikbaarheid van het motorcompartiment te vergroten.

Ford iosis Max

De auto wordt aangedreven door een nieuwe 1.6 liter EcoBoost-benzinemotor, een viercilinder met 180 pk. Ford EcoBoost-motoren zijn dankzij de turbo en de directe inspuiting tot 20 procent zuiniger dan conventionele benzinemotoren met hetzelfde vermogen. Ford Europa zal de EcoBoost-motoren geleidelijk invoeren vanaf begin 2010.

De 1.6 liter EcoBoost-motor in de iosis MAX is nog verder geoptimaliseerd met een nieuw Auto-Start-Stop-systeem, een intelligente dynamo en een automatische PowerShift-transmissie met zes versnellingen en een dubbele koppeling. Ook de versnellingen zijn afgestemd op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Uit berekeningen blijkt dat de concept car een CO2-uitstoot van 125 g/km kan halen.

De iosis MAX concept car is gebouwd in samenwerking met modelbouwer Coggiola in Turijn.