Ford C-Max
Opgefrist
Ford onderscheidt zich op twee punten zeer duidelijk van andere merken. Een Ford heeft een bovengemiddeld goed weggedrag én Ford maakt geavanceerde techniek beschikbaar voor een groot publiek.
Elektronica
Met name op dat laatste vlak heeft Ford de laatste jaren grote stappen gezet. Zo beschikken de nieuwste Fords over een camera en een radar die met de bestuurder meekijken. De camera leest verkeersborden en toont de maximumsnelheid of andere beperkingen als geheugensteuntje op een display tussen de snelheidsmeter en toerenteller. De radar wordt gebruikt om de afstand tot andere auto's te meten en indien nodig te waarschuwen of (in de stad) zelfstandig te remmen. Deze technieken zijn vanaf modeljaar 2015 ook op de C-Max beschikbaar.

Ook is de C-Max voortaan uitgerust met Fords nieuwste navigatie-, communicatie- en audiosysteem genaamd "SYNC 2". Bijzonder is dat dit grotendeels met gesproken commando's kan worden bediend. Het is daarbij belangrijk dat in Nederland voor de Nederlandse stemherkenning wordt gekozen, anders begrijpt het systeem niets van plaats- of straatnamen.
Heel handig is het overzichtsscherm waarbij de belangrijkste informatie van het navigatiesysteem, de radio, de boordcomputer en de telefoon tegelijk worden getoond.
Andere technische hoogstandjes zijn de mogelijkheid om automatisch in en uit te parkeren, LED dagrijverlichting, adaptief grootlicht en een elektrisch bediende achterklep.
1.5 EcoBoost
Ook de motoren zijn moderner geworden. De C-Max was al leverbaar met een 1.0 liter "EcoBoost" motor die prima presteert en toch relatief spaarzaam met brandstof omgaat. Gebruik makend van diezelfde techniek, is nu ook een 1.5 liter EcoBoost motor leverbaar.

Terwijl de 1.0 liter motor naar keuze 100 of 125 pk levert, is de 1.5 liter motor goed voor 150 pk. Toch is het in de praktijk niet het grotere vermogen dat opvalt. Het grote verschil met de kleinere EcoBoost motoren is dat dit grotere exemplaar met veel meer gemak presteert.
Daarbij ligt het geluidsniveau zeer laag. Deze motor is (mede dankzij betere geluidsisolatie) zo stil, dat de schakelindicator echt nodig is om te voorkomen dat per ongeluk in een te lage versnelling wordt gereden. Ook wanneer deze instructies strikt worden opgevolgd en kalm wordt gereden, is de 1.5 EcoBoost helaas niet erg zuinig. Het testverbruik kwam uit op 8.9 liter per 100 km en dat is veel meer dan de fabrieksopgave van 6.1 liter per 100 km.
1.5 diesel
Ook nieuw is de 1.5 liter 120 pk sterke dieselmotor. Deze is al even stil als de benzinemotor en... heeft ook hetzelfde karakter! En dat is bijzonder, want de meeste dieselmotoren zijn bij een laag toerental veel sterker dan een benzinemotor en hebben bij een hoog toerental minder agressie. De nieuwe dieselmotor bouwt zijn vermogen echter even gelijkmatig op als de benzinemotoren.
Het grote verschil zit uiteraard in het verbruik (fabrieksopgave: 4.1 liter per 100 km, testverbruik 6.4 liter per 100 km).

Grand C-Max
Uiteraard is ook het uiterlijk van de C-Max opgefrist. Het ietwat onschuldige gezichtje van de vorige generatie is vervangen door een front met een meer moderne, zelfverzekerde blik. Dat staat de C-Max niet alleen heel goed, maar het zorgt er ook voor dat de auto beter past bij de andere modellen van Ford.
Als vanouds is de C-Max leverbaar in twee varianten: de "gewone" vijfzits C-Max en de zevenzits "Grand C-Max". De laatste is 14 cm langer en die extra centimeters komen de ruimte achterin ten goede.
De belangrijkste winst voor modeljaar 2015 is het meer opgeruimde dashboard. Voor de facelift was het beeldscherm van het infotainment-systeem onhandig klein en was de bediening mede daardoor niet altijd even logisch. Dankzij een nieuw, groter beeldscherm zijn alle functies eenvoudiger te bedienen en maakt een dashboard een meer opgeruimde indruk.
Ook heel prettig: voortaan is het interieur voorzien van nog meer bakjes, vakjes, bekerhouders en wat dies meer zij. In de middentunnel zijn bovendien twee USB-aansluitingen te vinden, zodat de telefoon van de bestuurder én bijrijder onderweg kunnen worden opgeladen.

Rijeigenschappen
Maar... het verschil beperkt zich niet tot de binnenruimte! De Grand C-Max is meer bedoeld als comfortabele gezinsauto, terwijl de compacte C-Max een meer dynamisch karakter heeft. In beide gevallen is het onderstel verbeterd voor modeljaar 2015 (stuggere dempers).
Dat zorgt in het geval van de Grand C-Max voor een nog betere wegligging, alleen is dat slechts merkbaar wanneer de bestuurder doelbewust de grenzen opzoekt.
De vijfzits C-Max daarentegen hint vanaf de eerste bocht al op een superieur weggedrag. De besturing is veel directer dan in de Grand C-Max, waardoor de vijfzits C-Max uitdagender is en meer rijplezier geeft wanneer sportief wordt gereden.

Conclusie
De huidige generatie van de Ford C-Max is vijf jaar op de markt. In die tijd heeft Ford nieuwe technieken ontwikkeld en die zijn vanaf modeljaar 2015 ook beschikbaar op de C-Max.
Dankzij alle aanpassingen is de C-Max niet alleen bij de tijd, maar is Ford de concurrentie zelfs voorbijgestreefd. Dat is deels te danken aan de technici van Ford, maar ook aan het feit dat de tegenstrevers inmiddels ook op leeftijd zijn.
Alleen op motorisch vlak doet de concurrentie het nog beter. Het verbruik van de EcoBoost motoren is ten opzichte van de prestaties nog te hoog. Als het gaat om de elektronica (veiligheid en infotainment) en het weggedrag staat de opgefriste C-Max aan de top van zijn segment.
- Zeer comfortabel
- Ruim en praktisch
- Uitstekende rijeigenschappen
- Niet zo zuinig als beloofd