6 september 2007
Volvo C30

Volvo C30

Volvo toont C30 plug-in hybride

6 september 2007 | Volvo introduceert het ReCharge Concept: een hybride voertuig dat een optimaal milieueffect bereikt dankzij individuele wielmotoren en accu's die via een stopcontact zijn op te laden. Na het opladen kan de auto 100 kilometer op louter elektrische energie rijden, voordat de viercilinder bio-ethanol krachtbron bijspringt en de accu's bijlaadt. Het Volvo ReCharge concept wordt op de Autoshow van Frankfurt voorgesteld in een speciaal ontworpen Volvo C30.

Het ReCharge Concept is ontwikkeld door het VMCC (Volvo Monitoring and Concept Centre), de in het Californische Camarillo gevestigde denktank van de Volvo Car Corporation. "Het is een doorbraak op het gebied van duurzaam transport. Iemand die per dag minder dan 100 kilometer rijdt, zal hierdoor nog maar zelden bij de benzinepomp staan. In de Verenigde Staten geldt dat voor bijna 80 procent van alle automobilisten", verklaart Magnus Jonsson, Senior Vice President Research en Development bij Volvo Cars.

Dankzij de actieradius is de Volvo Recharge concept C30 vriendelijk voor de portemonnee van de eigenaar. Wanneer hij alleen op elektrische energie rijdt, zijn de variabele kosten 80 procent lager dan bij een vergelijkbare benzineauto. Wanneer per dag meer dan 100 km wordt gereden, zal het gemiddelde benzineverbruik varieren van 0 tot 5,5 liter per 100 km, afhankelijk van hoeveel kilometer met de verbrandingsmotor wordt gereden.

Volvo C30

"Als deze C30 wordt gebruikt zoals hij is bedoeld, dan ligt de CO2-uitstoot nog eens 66 procent lager dan bij de zuinigste hybrideautos die op het moment te koop zijn. En wanneer de elektriciteit in de betreffende markt ook nog afkomstig is van CO2-vriendelijk bronnen zoals biogas, waterkrachtcentrales of nucleaire installaties, dan zal de CO2-emissie nog gunstiger uitpakken", aldus Jonsson.

Het Volvo ReCharge Concept maakt gebruik van de nieuwste hybridetechnieken, waarbij er tussen de verbrandingsmotor en de wielen geen mechanische verbinding meer is. Het accupakket, dat in het bagagecompartiment is geplaatst, maakt gebruik van lithiumpolymeer accutechnologie. De accu's zijn ontworpen om langer mee te gaan dan de auto zelf. Vier elektromotoren, een op elk wiel, zorgen voor de onafhankelijke aandrijfkracht. Een 1.6-liter viercilinder FlexiFuel dient als krachtbron voor een generator, die de wielmotoren aandrijft als de accu's leeg zijn.

De verbrandingsmotor slaat automatisch aan wanneer 70 procent van de energie van de accu's is verbruikt. De bestuurder kan de viercilinder FlexiFuel krachtbron echter ook handmatig inschakelen, via een knop op het dashboard. Zo kan hij de accu's maximaal opladen wanneer hij op de snelweg rijdt, om genoeg elektrische energie voor een ritje door de volgende stad over te houden.

Volvo C30

"Er is een significant verschil tussen onze plug-in hybride en de hybrides van andere merken. De andere hybrides gebruiken de accu's kortstondig om de verbrandingsmotor bij te staan. Onze oplossing is zodanig ontworpen dat mensen continu op elektrische energie kunnen rijden. De verbrandingsmotor dient alleen als reserveaggregaat", stelt Ichiro Sugioka, projectmanager van het Volvo ReCharge Concept. "Bovendien is onze C30 met plug-in hybride technologie nog steeds een levendige en sportieve auto. De auto accelereert in slechts 9 seconden van 0 tot 100 en heeft een top van 160 km/uur".

Om de voordelen voor het milieu nog verder te vergroten, is de Volvo ReCharge Concept voorzien van zeer efficiente, door Michelin ontwikkelde, banden. Deze banden zijn speciaal ontworpen om ruimte voor de wielmotoren te creeren. Logischerwijs heeft de auto vierwielaandrijving in de meest pure zin van het woord, de vermogensafgifte van elk wiel wordt immers individueel gestuurd.

De bewegingsenergie die ontstaat bij het remmen wordt opgeslagen in de accu's. Wanneer het systeem helemaal is uitontwikkeld, zullen de traditionele remmen worden vervangen door elektrische remmen om de verspilde energie door frictie te minimaliseren. Om de betrouwbaarheid van de aandrijflijn en het remsysteem te waarborgen, worden de commando's van de bestuurder via een viervoudig elektronisch stuursysteem verwerkt.