17 mei 2002
 

Opel

Opel biedt speciale versies van de Agila en Tour aan

17 mei 2002 | Onder de noemer 'de andere auto's van Opel' stelt Opel twee auto's voor die veel overeenkomsten vertonen. De Agila Njoy en de Tour zijn allebei flexibel, ruim en voorzien van tal van praktische details. Opel heeft volgens eigen zeggen met de twee nieuwkomers twee aanbiedingen in handen die gericht zijn op gezinnen en vrijetijdsbesteding.

De Agila Njoy is feitelijk een zeer luxe uitvoering van de Agila. Wanneer we het model vergelijken met de overige Agila modellen, dan heeft de Njoy hetzelfde uitrustingsniveau als de Agila Elegance. Hij heeft onder meer in carrosseriekleur gespoten bumpers en buitenspiegels, elektrische raambediening en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Meest opvallende is echter het bijzondere in- en exterieur van de auto. Om bij het exterieur te beginnen: aan de buitenzijde valt de Njoy op door de opvallende duotone metallic lak: een combinatie van de kleuren `Aztec Gold' en `Star Silver'. Het maakt de Agila Njoy een echte blikvanger. Zevenspaaks 14-inch lichtmetalen velgen, een zilvergrijze dakreling, handgrepen in carrosseriekleur, een gewijzigd uitlaatsierstuk en een opvallende naambadge tussen de C- en D-stijl maken het geheel af. In het interieur heeft de Agila Njoy ook een geheel eigen karakter: bijpassende Elba stoelbekleding in dezelfde `Aztec Gold'-kleur van de carrosserie met geborduurde naamsaccenten, chromen accenten op het middenconsole, chromen deurgrepen en zilverkleurig omrande instrumenten. Verder is de auto voorzien van een sportief lederen stuurwiel, een lederen pookknop en veiligheidsgordels in dezelfde, eerder genoemde `Aztec Gold' carrosseriekleur. De chromen rand rond de grille, de gewijzigde bumpers en de heldere koplampen zijn andere kenmerken van deze speciale Agila. De auto wordt aangedreven door een 55kW/75pk 1.2-liter 16V Ecotec-motor.

De Tour is bedoeld voor jonge gezinnen met een actieve levensstijl. De auto biedt niet alleen voldoende ruimte aan vijf passagiers en hun bagage, maar kan met zijn flexibele indeling en ruimte voor elk gewenst doel of hobby ingezet worden. Om te beginnen genieten de bestuurder en voorpassagier bijzonder veel ruimte. Neem bijvoorbeeld de hoofdruimte. Die is met 1039 mm riant en een direct gevolg van het monocab-design. Dankzij de langste wielbasis in zijn klasse (2716 mm) is de beenruimte 1019 mm. De achterpassagiers hebben de beschikking over een knieruimte van minimaal 315 mm, gemeten vanaf de achterzijde van de voorstoelen. Zelfs zeer lange mensen reizen eersteklas met een hoofdruimte van 1246 mm. Door het grote raamoppervlak met getint glas is het uitzicht rondom uitstekend. Voorts zijn de achterruiten uitklapbaar.

Opel

Het in- en uitstappen in de Tour is zeer gemakkelijk dankzij de standaard aanwezige schuifdeur aan de passagierszijde. Een tweede schuifdeur, aan bestuurderszijde is als optie verkrijgbaar. Op deze deuren is een kinderslot standaard. Het monteren van kinderzitjes vergt weinig moeite door het leverbare `Isofix'-systeem. De veiligheidsuitrusting op de achterbank is zeer uitgebreid met drie driepuntsgordels en zittingen die voorkomen dat de passagiers onder de gordels doorschieten bij een aanrijding. Daarnaast bieden het afdekscherm van de bagageruimte en de versterkte achterbankleuning extra bescherming bij een aanrijding: de bagage zal de inzittenden niet kunnen bereiken. De veiligheidsuitrusting kan nog worden uitgebreid met een bagagenet.

De Tour is leverbaar in twee uitvoeringen: de Tour en de Comfort. De Comfort is 1.500 Euro duurder dan de Tour. Voor dit bedrag krijgt de Comfort extra uitrusting mee onder andere in de vorm van centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, radio/cassettespeler inclusief stuurwielbediening, elektrisch bedienbare ramen voor, infodisplay met tijd en temperatuur weergave, een leeslampje voor en een extra schuifdeur aan de linkerzijde. Het basismodel de Tour is standaard met een schuifdeur aan de rechterzijde uitgerust. Standaard beschikt de Opel Tour overigens over een veiligheidspakket met onder andere twee airbags voor, 3-punts veiligheidsgordels, een derde hoofdsteun achter en de door Opel gepatenteerde `break away'-pedalen. Ook een in hoogte verstelbaar stuurwiel en een in delen neerklapbare achterbank zijn standaard.

Opel
 
Websitewww.opel.nl
Deel via