24 januari 2002
 

Suzuki Ignis (2001 - 2003)

Suzuki doet mee aan FIA Junior World Rally championship

24 januari 2002 | Suzuki Motor Corporation heeft tijdens "het Salon" in Brussel haar motorsport activiteiten 2002 aangekondigd. Zo zullen via Suzuki Sport Co. Ltd., drie prive rallyteams 'Team Suzuki Ignis' komende uit Japan, Finland en Duitsland, steunen. Deze drie teams zullen deelnemen aan het FIA Junior World Rally Championship 2002.

Deze steun is het leveren van de basis auto's Ignis, de technische bijstand en de ondersteuning bij de team exploitatie. Suzuki Motor Corporation hoopt dat deze activiteiten hen niet alleen zal helpen bij de verkoopspromotie op de lokale en op de buitenlandse markt, maar tevens dankzij de vergaarde technische data zal bijdragen tot de ontwikkeling van de standaardwagens.

Het FIA Junior World Rally Championship (Junior WRC) is een nieuwe categorie georganiseerd door de FIA (Federation International de l'Automobile) met de bedoeling jonge talentvolle rallypiloten aan te trekken. Het begon in 2001 en werd toen het "Super 1600 Championship" genoemd. Dit 2001 kampioenschap maakte deel uit van het WRC (6 Europese wedstrijden): Catalunya, Acropolis, Finland, San Remo, Corsica en Engeland. Het 2002 kampioenschap, dat nu de nieuwe naam "Junior WRC" meekreeg, zal uit volgende 6 wedstrijden van de 14 WRC evenementen bestaan:

2002 Junior World Rally Championship kalender

  • Jan. 17-20 Wedstrijd 1 Rally Automobile Monte Carlo (Monaco)
  • Mar. 22-24 Wedstrijd 4 Rally Catalunya Spanje
  • Jun. 13-16 Wedstrijd 7 Acropolis Rally Griekenland
  • Aug. 22-25 Wedstrijd 10 ADAC Rally van Duitsland
  • Sept. 19-22 Wedstrijd 11 Rally Sanremo - Rally van Italië
  • Nov. 14-17 Wedstrijd 14 Network Q Rally van Engeland
Suzuki Ignis (2001 - 2003)

De Super 1.600 wagens mogen alleen voorwielaandrijving hebben en met een atmosferische 1.600 cm3 motor. Het maximale toerentalbereik van de motor werd vastgelegd op 9.000 t/min. En de motor moet uitgerust zijn met een inlaat van maximum 60 mm. Het minimum gewicht is 950 kg zonder bestuurder, kaartlezer en benzine.

Er werd een aantal strikte maatregelen voorzien teneinde de kosten voor het ontwikkelen en het laten rijden van de rallywagens zo laag mogelijk te houden. Zo is het verboden gebruik te maken van speciale materialen zoals titanium of magnesium, en is het bandengebruik gelimiteerd op elke wagen. Het aantal monteurs per wagen werd beperkt tot 4. Er mogen geen fabrieksteams of officiële merken deelnemen, en de maximum kostprijs om een wagen te laten deelnemen werd vastgelegd op 100.000 US $.

De Ignis Super 1600 is gebaseerd op het 3-deurs model, en heeft een 4 cylinder DOHC in lijn 16-kleppen motor die 151 Kw (206 PK) voortbrengt bij 8.500 t/min, en 180 Nm (18,4 kg-m) bij 725 t/min. Deze kracht wordt naar de voorwielen gebracht via een Suzuki Sport 6-versnellingen sequentiele transmissie. De Ignis Super 1600 maakte reeds in 2001 zijn debuut in het Asia-Pacific Rally Championship (APRC). De wagen werd bestuurd door Nobuhiro Tajima en zijn co-piloot Julia Rabbett, en werd bekroond als eerste Super 1600 kampioen in het APRC. In totaal legde de Suzuki Ignis Super 1600 reeds 4.000 km af, waaronder 1.000 km klassementsproeven in het 2001 seizoen, en dit om de Ignis Super 1600, de eerste Japanse Junior WRC wagen, toe te laten goed voorbereid aan de start te staan van het komende seizoen.