9 oktober 2013
 

Ford

Ford viert 100ste verjaardag van lopende band

9 oktober 2013 | Op de 100ste verjaardag van de lopende band, uitgevonden door Ford Motor Company onder leiding van Henry Ford, bouwt het bedrijf voort op het erfgoed van vernieuwing door geavanceerde productiecapaciteiten uit te breiden en baanbrekende technologieën te introduceren die massaproductie de komende decennia radicaal zou kunnen veranderen.

Ford begon in 1911 in Manchester, VK, met de Europese productie. Vandaag de dag omvatten de Europese productieactiviteiten van Ford in totaal 22 fabrieken. Vorig jaar heeft Ford meer dan 1,4 miljoen auto's geproduceerd in de regio, waaronder de in 2012 meest verkochte compacte auto van Europa, de Ford Fiesta.

Ford

Deze week honderd jaar geleden introduceerden Henry Ford en zijn team bij de assemblagefabriek Highland Park 's werelds grootste bijdrage aan de productie: de eerste lopende band. Deze vereenvoudigde de assemblage van de 3000 onderdelen van het T-model van Ford door deze in 84 afzonderlijke stappen onder te verdelen, uitgevoerd door groepen arbeiders terwijl een touw het chassis van de auto over de lopende band trok.

Het nieuwe proces betekende een revolutie in de productie en reduceerde de assemblagetijd voor een enkele auto van 12 uur tot circa 90 minuten.

Ford

In de jaren erna verfijnde Ford de lopende band, waardoor kosten, tijd en mankracht voor het bouwen van auto's konden worden teruggebracht. Dit leidde ertoe dat hij de prijs voor het T-model voor klanten in de VS kon verlagen van $ 850 tot minder dan $ 300. Voor het eerst in de geschiedenis waren auto's betaalbaar voor het grote publiek. Uiteindelijk bouwde Ford elke 24 seconden een T-model en had hij er tot 1927 meer dan 15 miljoen verkocht, wat neerkwam op de helft van alle verkochte auto's.

"Fords nieuwe benadering vond snel navolging, niet alleen bij andere autobouwers, maar ook bij fabrikanten van grammofoons, stofzuigers, koelkasten en andere consumentenproducten", vertelt Bob Casey, voormalig conservator transport bij The Henry Ford en auteur van The Model T: A Centennial History. "De lopende band werd de karakteristieke Amerikaanse manier van produceren."

Ford

In 1914 voerde Ford de "$ 5-werkdag" in, een aanzienlijk salaris in die tijd, om zijn werknemers in staat te stellen de auto's die ze bouwden te kopen. De actie zorgde voor loyaliteit onder Ford-werknemers en wordt beschouwd als bijdrage aan de opkomst van een nieuwe middenklasse van consumenten: niet gehinderd door afstanden, vrij om de openbare wegen te bereizen, te wonen waar ze wilden en de Amerikaanse droom na te streven.

Ford breidt zijn productiemogelijkheden snel uit en verhoogt de wereldwijde productie om aan de groeiende vraag van klanten te voldoen. Ford bouwt tot 2017 de wereldwijde productie uit om in elke fabriek ter wereld gemiddeld vier verschillende modellen te produceren, waardoor er beter kan worden ingespeeld op de wisselende vraag van klanten. Daarnaast streeft Ford ernaar in 2017 90 procent van de fabrieken over de hele wereld te laten draaien op basis van een drieploegenmodel, waardoor de productietijd met meer dan 30 procent kan worden verhoogd.

Ford

In 2015 zullen de volgende faciliteiten in gebruik zijn door Ford:

  • 2011: Assemblagefabriek Ford Sollers Elabuga – Rusland
  • 2012: Assemblagefabriek Ford Sollers Naberezhnye Chelny – Rusland
  • 2012: Assemblagefabriek Chongqing 2 – China
  • 2012: Motorfabriek Craiova – Roemenië
  • 2012: Ford Thailand Motors – Thailand
  • 2013: Motorfabriek Chongqing – China
  • 2013: Assemblage Nanchang – China
  • 2014: Motorfabriek Camaçari – Brazilië
  • 2014: Assemblagefabriek Chongqing 3 – China
  • 2014: Transmissie Chongqing – China
  • 2014: Assemblagefabriek Sanand – India
  • 2014: Motorfabriek Sanand – India
  • 2015: Assemblage Hangzhou – China
  • 2015: Motorfabriek Ford Sollers Elabuga – Rusland
Ford Ford Ford Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via