16 mei 2013
Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz introduceert nieuwe S-Klasse

16 mei 2013 | Mercedes-Benz introduceert de geheel nieuwe S-Klasse. De S-Klasse is ruimer, zuiniger en veiliger dan voorheen. Traditioneel introduceert de S-Klasse ook nieuwe technieken die later hun weg naar de andere modellen zullen vinden. Voor het eerst is de S-Klasse eerst met lange wielbasis ontwikkeld en zal de kortere versie daarvan worden afgeleid. De nieuwe S-Klasse is vanaf heden te bestellen en leverbaar vanaf 94.650 euro inclusief BTW/BPM.

Het klassieke front van een Mercedes loopt als een rode draad door de geschiedenis van het merk. "Het design van de S-Klasse is altijd een eigentijdse expressie van luxe en automobiele grandeur geweest. En onze nieuwe S-Klasse neemt deze traditie mee naar de toekomst. Het design trekt een lijn van het progressieve designidioom naar de klassieke elegantie van onze auto's uit de jaren dertig van de vorige eeuw – intelligentie die de gevoelens aanspreekt. Stilistische sportiviteit en sensuele vormen in synthese met tijdloze helderheid en moeiteloze superioriteit maken van de S-Klasse een waar designicoon", aldus chef design Gorden Wagener.                                                      

De combinatie van stylistische oppervlakken en lijnen van de flanken van deze nieuwe S-Klasse vloeien op een eigen wijze over in de achterkant van de auto. Ze zijn niet alleen elegant - de enigszins aflopende vorm heeft ook zijn aerodynamische voordelen. De horizontale lijnen vanaf het kofferdeksel naar de bumper benadrukken, van achteren bezien, de breedte van de auto. De handtekening van de designers van Mercedes-Benz is ook waarneembaar in de wijze waarop de achterruit aansluit op de C-stijlen. Het afgeronde bovenste gedeelte van het glas zorgt voor een coupé-achtig karakter. De achterlichten worden compleet door de carrosserie omsloten en completeren het design tot in het laatste detail.

Ongeveer 100 jaar na de introductie van elektrische verlichting op motorvoertuigen schakelt Mercedes-Benz nu volledig over op LED-technologie. De nieuwe S-Klasse is het eerste voertuig waarvan het in- en exterieur geen enkele gloeilamp meer bevat. De functionele intensiteitsregeling is een andere primeur: uit begrip voor het achteropkomend verkeer wordt de intensiteit van de remlichten 's avonds of wachtend bij verkeerslichten bijvoorbeeld gereduceerd.

Het zicht wordt verbeterd door twee assistentiesystemen, die op belangrijke punten verbeterd zijn – adaptieve grootlichtassistent plus en nachtzichtgassistent plus. Dankzij een nieuwe stereocamera en multistage radarsensoren heeft de S-Klasse 360-graden zicht rondom en kan de auto mogelijke gevaren op de weg beter detecteren.

Mercedes-Benz S-Klasse

In het eerste jaar na zijn verschijning zal de modelreeks van de nieuwe S-Klasse twee hybride versies, een benzinemodel en een dieselvariant kennen: S400 HYBRID, S500, S 350 BlueTEC en later de S300 BlueTEC HYBRID. Alle modellen beschikken over de beste efficiency in hun klasse en een tot 20 procent lager brandstofverbruik dan het vorige model. Alle motoren voldoen reeds aan de eisen van de Euro-6 emissiestandaard.

De nieuwe S-Klasse is de eerste auto die oneffenheden op de weg vooraf kan detecteren. Wanneer ROAD SURFACE SCAN een oneffenheid via de stereo camera opmerkt, maakt MAGIC BODY CONTROL het onderstel direct klaar voor de nieuwe situatie. Dit onderstel is beschikbaar als optie op de achtcilinder modellen. De standaarduitrusting van de nieuwe S-Klasse omvat het continu werkende adaptieve dempingsysteem ADS PLUS, een gemoderniseerde versie van het luchtveringsysteem AIRMATIC en zijwindstabilisatie.

Achterpassagiers zitten eersteklas – voor het design en de exclusiviteit van de stoelen, deurpanelen en bediening geldt dezelfde standaard als voorin de auto. Als extra geïndividualiseerde uitrusting omvat het First Class achtercompartiment een businessconsole, die persoonlijk comfort combineert met praktisch gemak (integratie van een telefoon, extra opbergruimte, vouwtafel, etc.).

Voor de eerste keer in de geschiedenis van de S-Klasse richtte de focus van de ontwikkeling zich op de versie met lange wielbasis. Anders dan in het verleden  werd de versie met korte wielbasis daar nu van afgeleid. Dat komt doordat de S-Klasse niet alleen een sterke positie heeft als prestigieuze limousine op grote overzeese markten als de VS, China of Japan. In Europa en Noord-Amerika zitten de eigenaren van een S-Klasse veelal zelf achter het stuur, maar in Azië is dit vlaggenschip van Mercedes-Benz juist een auto die door een chauffeur gereden wordt.

De inzittenden van de nieuwe S-Klasse genieten van de bescheiden toegenomen afmetingen  in het interieur: 12 mm extra hoofdruimte voor de chauffeur, 14 mm meer schouderruimte en 10 mm meer ruimte voor de ellebogen voorin. Dankzij 14 mm meer knieruimte achterin wordt het voor achterpassagiers nog comfortabeler. De schouderruimte achterin is met 9 mm gegroeid.

Mercedes-Benz S-Klasse

Twee hoge resolutie TFT kleurenschermen in 8:3 formaat met een schermdiagonaal van 30.7 cm (12.3 inches) vormen het nieuwe informatiecentrum in de S-Klasse. Het display links heeft dezelfde functies als het instrumentencluster van het vorige model en voorziet de bestuurder van alle relevante informatie. Het scherm aan de rechterkant zorgt voor een  handige controle over de infotainment- en comfortfuncties. Bij de nieuwe S-Klasse heeft de aanhoudend groeiende vraag naar integratie van steeds meer functies in het voertuig geleid tot de verdere ontwikkeling van het totale bedieningssysteem.

Nieuw is het AIR BALANCE-pakket dat de verstuiving van geparfumeerde lucht, ionisatie en een efficiëntere luchtfiltering omvat. De THERMOTRONIC automatische airconditioning achterin heeft twee extra zones ter verbetering van het thermische comfort. De elektrische verwarming van de armsteunen is compleet nieuw.

De stoelingenieurs hebben bijzondere aandacht besteed aan de zittingen achterin. Daar bestaat, afhankelijk van de carrosserievariant, een keuze uit vijf verschillende stoelvarianten, waaronder de Executivestoelen  met een rugleuning die tot een hoek van 43,5 graden instelbaar is, zodat inzittenden achter geconcentreerd kunnen werken of in alle comfort kunnen relaxen.

De ENERGIZING massagefunctie volgens het 'hot stone'-principe is een wereldprimeur. De stoelspecialisten van Mercedes-Benz hebben een unieke massagefunctie met 14 afzonderlijk geactiveerde luchtkussentjes in de rugleuning gebouwd, evenals een geïntegreerde verwarmingsfunctie. Er is keuze uit zes massageprogramma's, waarvan er twee gebruik maken van een ondersteunende verwarmingsfunctie. De functie is ook leverbaar voor de zittingen achterin.

Voor het eerst worden zogenaamde omkeerbare ventilatoren gebruikt in het actieve stoelventilatiesysteem. Wanneer de stoelventilatiefunctie start, wordt eerst koele omgevingslucht naar het stoeloppervlak gezogen. Dat brengt de temperatuur van de opgewarmde stoel veel sneller omlaag dan bij de voorgaande systemen. Na vier minuten schakelen de ventilatoren voor wat betreft de stromingsrichting  naar de normale functie. Hierdoor wordt de luchtstroom niet als tocht ervaren.

Mercedes-Benz S-Klasse

Twee varianten van de zittingen achterin (statische bank of individuele zittingen met 37-graden verstelling) zijn beschikbaar voor de S-Klasse met de standaard wielbasis. Voor de versie met lange wielbasis zijn vijf varianten beschikbaar. De kinematische verstelmogelijkheden zijn gewijzigd bij de uitvoering met comfortstoelen en die met Executive stoelen. Anders dan bij de conventioneel instelbare achterbank wordt de leuning hier separaat versteld, zodat beenruimte en instelling onveranderd blijven. Het zitvlak kan in deze versies afzonderlijk ingesteld worden in een hoek of een horizontale richting.

Bij het First Class achtercompartiment (met de middenconsole achterin), wordt de console op de transmissietunnel voorin visueel doorgetrokken naar achter. Deze is uitgerust met thermo- bekerhouders die drankjes voor een langere periode warm of koud kunnen houden. Net als in een vliegtuigstoel is de centrale console beschikbaar met twee tafeltjes die met één hand gemakkelijk in- en uitgevouwen kunnen worden.

Als alternatief voor het standaard geluidssysteem met tien luidsprekers zijn twee audiosystemen van uiterst hoge kwaliteit beschikbaar, die samen met top audiospecialist Burmester ontwikkeld zijn: het Burmester Surround Sound system en het Burmester High-End 3D‑Surround Sound system.

De interactieve presentatie is een prominent nieuw onderdeel van de navigatiefunctie. Het nieuwe navitainment omvat een virtueel kompas, de  ‘Drive show' voor passagiersinformatie zoals in een vliegtuig en displays met Google Maps op de headunit voor en achterin. Met de nieuwe Live Traffic Information service wordt verkeersinformatie in real time overgezonden. Hierdoor is het navigatiesysteem beter geïnformeerd over de situatie op de weg.

Een hoog niveau van ongevalsveiligheid, voortreffelijke stijfheid voor een zeer goede handling en extreem lage geluid- en trillingsniveaus. Dat waren de doelen bij het ontwikkelen van de carrosserie van de nieuwe S-Klasse; een aluminium hybride carrosserie van de derde generatie. De lichtgewichtindex – de torsiestijfheid in relatie tot gewicht en afmetingen van het voertuig – is 50 procent verbeterd ten opzichte van het vorige model.

Mercedes-Benz S-Klasse

Sinds de ontwikkeling van de 220 modelreeks in de 90-er jaren is met een optimale mix van materialen de hybride lichtgewichtconstructie verder ontwikkeld in een aluminium hybride carrosserie. Tijdens deze periode nam het aandeel aluminium toe tot meer dan 50 procent. Daarom werd het mogelijk om 20 jaar lang praktisch hetzelfde carrosseriegewicht te behouden en dat zelfs iets lichter te maken, ondanks veel strengere eisen aan comfort, veiligheid en allerlei extra functies. Bovendien wordt op specifieke koppelpunten in het nieuwe model structuurschuim gebruikt.

De gehele buitenzijde van de S-Klasse, inclusief dak en front, bestaat uit aluminium. Het hoge percentage aluminium werd mogelijk dankzij het gebruik van een uitgebreide hoeveelheid halffabrikaten (gietwerk, extrusie, plaat). De veiligheidskooi is vervaardigd met een uiterst hoog percentage van staal van hoge sterkte.

Dit lichtgewicht design van verschillende materialen gekoppeld aan uiterst complexe verbindingstechnieken, stelt de nieuwe S-Klasse in staat de lat in dit veeleisende segment van luxe limousines opnieuw hoger te leggen – zonder er extra gewicht aan toe te voegen. Met een torsiestijfheid van 40,5 kN/graad (vorige S-Klasse: 27,5 kN/graad), vestigt de S-Klasse een nieuw record in zijn segment.

PRE-SAFE PLUS kan een mogelijke aanrijding-van-achter herkennen en het achteropkomend verkeer waarschuwen door de alarmverlichting achter in een hoge frequentie in te schakelen. Als het aanrijdingsgevaar blijft bestaan, kan het systeem ook hard remmen terwijl het voertuig stilstaat, zodat de kans op een whiplash door de klap verkleind wordt. Dit kan overigens ook het risico op gevolgongevallen verkleinen. Onmiddellijk en nog voor het moment van de klap worden de anticiperende beschermingsmaatregelen voor inzittenden van PRE-SAFE, in het bijzonder de reversibele gordelspanners, geactiveerd.

Met PRE-SAFE Impuls worden bestuurder en voorste passagier in een vroeg stadium van de crash van de richting van de impact weggetrokken door hun gordels, nog voordat de deceleratie van de inzittende als gevolg van de crash zich in gang zet. Dit kan substantieel bijdragen aan minder risico en minder ernstige verwondingen bij een frontale aanrijding.

Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz heeft het veiligheidssysteem voor de achterpassagier uitgebreid met de gordelslotbrenger, de gordelbag en de kussenbag. De eerste twee van deze ontwikkelingen maken deel uit van het PRE-SAFE -pakket. Met de verlichte gordelslotbrenger beweegt een elektromotor het gordelslot automatisch naar boven en beneden. Op die manier wordt een wat losser zittende gordel in de buurt van heup of borstkas strak getrokken, zodat passagiers veel beter beschermd zullen worden zowel naar opzij als in de lengterichting.

De gordelbag is een opblaasbare gordelband, die het risico op verwondingen voor achterpassagiers kan verkleinen bij een frontale botsing, door de kracht die op het bovenlichaam uitgeoefend wordt te verzachten. De ligstoel is standaard uitgerust met een kussenbag onder het zitgedeelte. Als de stoel in de ligstand gezet wordt, voorkomt die dat de inzittende onder de gordel doorglijdt (het zogenaamde submarining) bij een ongeval. Dit stelde Mercedes-Benz in staat tot de ontwikkeling van een comfortabele ligstoel, die een hoger niveau van ongevalsveiligheid verschaft dan de conventionele zitplaats met een los bewegende rugleuning en een in langsrichting bewegend zitkussen.

Prijzen in één oogopslag:

  • S350 BlueTEC Korte wielbasis 94.650 euro
  • S350 BlueTEC Lange wielbasis 100.950 euro
  • S400 HYBRID Korte wielbasis 95.950 euro
  • S400 HYBRID Lange wielbasis 101.950 euro
  • S500 Korte wielbasis 123.950 euro
  • S500 Lange wielbasis 126.950 euro