Mercedes-Benz S-Klasse (2013 - 2020)
Auto met chauffeurs
Iedere vernieuwingsronde begint met een aangepast uiterlijk. Door het front van de auto simpelweg strak te trekken, behoudt de S-Klasse zijn waardigheid maar is de uitstraling moderner. Een echte facelift dus!
Binnenin past Mercedes-Benz nog hoogwaardigere materialen toe, alhoewel er voorheen al weinig reden was tot klagen. Het grootste verschil zit in het stuurwiel, dat - in navolging van de nieuwe E-Klasse - voorzien is van "touch control".
Twee gevoelige paneeltjes op het stuurwiel worden gebruikt om door de diverse menu's van de boordcomputer te bladeren en dat werkt in de praktijk heel prettig. Bovendien is het systeem "trefzeker", waardoor het zich ook gemakkelijk laat bedienen in een rijdende auto (dit in tegenstelling tot vaak onmogelijk te bedienen systemen van andere merken met een muispijl of handschriftherkenning).
De ruimte achterin is als vanouds royaal. De hier gereden S-Klasse met verlengde wielbasis biedt zelfs zoveel beenruimte achterin om onderuit te zitten met gestrekte benen. De testauto was achterin niet voorzien van een koelkast of massage-functie; die luxe is voorbehouden aan de nog (!) langere S-Klasse Maybach.
Uitrusting
Voorheen was de S-Klasse voorzien van twee grote beeldschermen: een achter het stuurwiel en een boven de middentunnel. Beide werden van elkaar gescheiden door een rij knoppen. Voortaan vormen de twee beeldschermen één geheel en dat is zowel logischer als fraaier. Het grote voordeel van een beeldscherm boven traditionele klokken is, dat de bestuurder zelf kan kiezen voor een klassieke, moderne of sportieve indeling.
Het "infotainment"-systeem (audio, communicatie en navigatie) werkt uiteraard samen met de smartphone. Dat gaat echter verder dan het inmiddels gebruikelijke Apple CarPlay en Android auto. De smartphone kan de autosleutel vervangen en kan bovendien dienst doen als afstandsbediening terwijl de S-Klasse zichzelf (zonder inzittenden!) parkeert.
Vrijwel iedere Mercedes-Benz is leverbaar met een audiosysteem van specialist Burmester, maar in de S-Klasse zijn merkbaar nog betere luidsprekers, nog betere versterkers en vooral nog betere geluidsdemping toegepast. De klank is daarom absoluut briljant en iedere cent waard.
Rijhulp-systemen
De belangrijkste innovatie voor modeljaar 2017 zit echter in de rijhulpsystemen. De S-Klasse kon al deels autonoom rijden waarbij de auto zelf gasgeeft, remt en (beperkte) stuurt. Dit systeem is nu een stuk slimmer geworden omdat informatie van de camera's en het navigatiesysteem wordt gebruikt.
Zo mindert de S-Klasse geheel zelfstandig snelheid bij het naderen van een bocht, rotonde of gevaarlijk kruispunt. Aanvankelijk vraagt dit enige gewenning en houdt de chauffeur de voet angstvallig boven de rem terwijl de computer zijn kunsten vertoont. Gaandeweg gaf het systeem echter steeds meer vertrouwen en biedt het een echte meerwaarde omdat het heel natuurlijk werkt en nooit als opdringerig werd ervaren. Ook het automatisch filerijden (automatisch remmen en weer optrekken met de verkeersstroom) werkt in de praktijk heel prettig.
Foutloos zijn de nieuwe rijhulpsystemen echter niet. Zo leest het systeem geen bijschriften onder verkeersborden ("90 km/u bij regen" of "120 km/u tussen 7.00 en 19.00) en remde het systeem in dergelijke gevallen nodeloos af. Ook hield de auto tot drie keer toe zonder duidelijke reden zomaar in op de snelweg. Gelukkig zijn de systemen in gevoeligheid in te stellen of zelfs uit te schakelen. Maar op de genoemde kleine ongemakken na bood de nieuwe techniek beduidend meer gemak dan ergernis.
Ook nieuw is de uitwijkassistent die gevaar opmerkt en daarop de stuurbekrachtiging en elektronische stabiliteitsystemen zo instelt dat uitwijken makkelijk en veilig verloopt. De S-Klasse ondersteunt voortaan ook "Car-to-X", waarbij auto's onderling informatie uitwisselen over de situatie op de weg (gladheid, werkzaamheden, gestrande voertuigen, etc.). Omdat de S-Klasse één van de eerste auto's is om dit te ondersteunen, was er nog onvoldoende data van andere voertuigen om dit effectief te kunnen testen.
Weggedrag
Het weggedrag is niet of nauwelijks aangepast voor modeljaar 2017. De S-Klasse is en blijft een uitgesproken comfortabele auto en dat betekent enig overhellen in de bocht. Daar staat tegenover dat de S-Klasse slecht wegdek gladstrijkt alsof het pasgelegd asfalt is. Wie hard rijdt merkt dat de S-Klasse stabiel en veilig is, maar deze auto is niet bedoeld voor wilde uitspattingen.
Deze auto is gemaakt voor lange afstanden en dan blinkt uit de S-Klasse uit met een ongekende rust. De S-Klasse behoort tot dat handjevol auto's dat zo'n rust uitstraalt, dat de hartslag van de bestuurder daadwerkelijk daalt. Dat is een bijzondere en tegelijkertijd aangename ervaring. Zelfs 130 km/u betekent bij de S-Klasse onthaasten in serene rust.
Diesel
Sinds kort is de S-Klasse leverbaar als "400d". Deze nieuwe zescilinder dieselmotor is goed voor 340 pk / 700 Nm. Dat vermogen is bovendien altijd paraat, want het geringste tikje op het gaspedaal is voldoende voor een directe en machtige versnelling. Er zijn (sportieve) benzinemotoren die minder gretig zijn dan deze dieselmotor!
Optioneel is de 400d leverbaar met "4Matic" vierwielaandrijving en dat is gezien de daadkracht van deze krachtbron geen overbodige luxe. Zonder dat zou een onvoorzichtige bestuurder bij ieder verkeerslicht wegrijden met een ongepaste hoeveelheid wielspin. Wanneer gepast, statig en comfortabel wordt gereden komt de naald van de snelheidsmeter zelden boven de 1.500 tpm. Daarbij schakelt de negentraps automaat zo soepel dat de inzittenden niet eens merken dat er een versnellingsbak aan boord is!
Conclusie
Het topmodel van Mercedes-Benz heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2017. Het uiterlijk is aangescherpt, de motoren zijn gemoderniseerd en de materialen in het interieur zijn nog hoogwaardiger. Dat heeft de S-Klasse ontegenzeglijk goed gedaan, maar de kwaliteit stond al op zo'n hoog niveau dat de aanpassingen niet noodzakelijk waren.
De S-Klasse gaat met de tijd mee dankzij nieuwe rijhulpsystemen. Die hulpsystemen zijn zinvol en veilig, maar niet uniek. Andere merken bieden dezelfde techniek inmiddels aan in beduidend goedkopere modellen. Aan de andere kant: inmiddels liep de Mercedes-Benz E-Klasse voor op de S-Klasse en dat was voor kopers van dit vlaggenschip onacceptabel.
Het resultaat van alle aanpassingen is dat de chauffeur zijn werk nu met nog meer gemak doet. Dat geeft de passagier(s) achterin meer gemoedsrust omdat de S-Klasse dankzij alle nieuwe hulpsystemen in feite een auto met twee chauffeurs is geworden.
- Uiterst comfortabel
- Innovatieve en bruikbare techniek
- Sterke en relatief zuinige 400d motor
- Rijhulp-systemen nuttig, maar niet foutloos
- Dezelfde techniek is bij andere merken goedkoper te krijgen