11 juli 2011
Mercedes-Benz B-Klasse

Mercedes-Benz B-Klasse

Specificaties nieuwe Mercedes B-Klasse bekend

11 juli 2011 | Er zijn nog geen foto's getoond, maar nu al geeft Mercedes-Benz de technische specificaties van de nieuwe B-Klasse vrij. Nog nooit heeft Mercedes-Benz in een keer zoveel technologische innovaties in een nieuw model doorgevoerd als in de nieuwe B-Klasse. De Compact Sports Tourer maakt in september zijn debuut op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt. De B-Klasse wordt met nieuwe motoren veelzijdiger en efficiënter en is leverbaar met een nieuw ontwikkelde 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling. Het model biedt meer veiligheidsfeatures dan ooit en heeft een geheel nieuwe dynamische styling die zijn sportieve en elegante karakter benadrukt. De nieuwe B-Klasse staat vanaf november in de showroom.

De nieuwe B-Klasse wordt leverbaar met nieuwe viercilinder benzinemotoren met directe inspuiting en een turbo, nieuwe viercilinder dieselmotoren, en een nieuwe transmissie met dubbele koppeling. Door fijnregeling van zowel de benzine- als de dieselmotoren zijn alle nieuwe B-Klasse modellen zuiniger dan hun voorgangers en stoten ze minder CO2 uit.

Mercedes-Benz is erin geslaagd om de Cw-waarde van de nieuwe B-Klasse te verlagen naar 0,26. Om deze waarde te bereiken zijn onder meer de luchtstromen rond de voorwielen en de bodemplaat geoptimaliseerd. De luchtweerstand is zelfs tot 0,24 te verlagen als wordt gekozen voor het optionele ECO Technology pakket.

Mercedes-Benz B-Klasse

De nieuwe B-Klasse heeft volledig vernieuwde benzine- en dieselmotoren en nieuwe transmissies die in de fabrieken in Stuttgart-Untertürkheim en -Hedelfingen, Rastatt/Baden, Gaggenau/Baden en Kölleda/Thuringia worden gefabriceerd. Nieuw op alle B-Klasses is het standaard gemonteerde ECO start/stop-systeem. Dit schakelt de motor uit als de bestuurder de versnellingsbak in neutraal zet en tegelijkertijd de rem intrapt. Zodra de bestuurder ontkoppelt of het rempedaal loslaat, start de motor weer.

Alle motoren van de B-Klasse zijn voorzien van een turbo. Ze vallen in alle versies op door een hoog vermogen en koppel in combinatie met gunstige cijfers voor verbruik en CO2-uitstoot. Om de aandrijflijn ook dwars te kunnen plaatsen, heeft Mercedes-Benz het geheel zo compact mogelijk gehouden. De motor en versnellingsbak zijn op vier punten opgehangen. Het systeem is speciaal voor motoren met een hoog koppel ontworpen en elimineert een deel van het aandrijfgeluid. Een hydraulische demper die in de steun van de versnellingsbak is geïntegreerd, draagt bij aan het toegenomen rijcomfort.

De nieuwe viercilinder benzinemotoren markeren de start van een compleet nieuwe serie motoren. Deze krachtbronnen hebben de directe brandstofinspuiting van de derde generatie die Mercedes-Benz sinds vorig jaar ook gebruikt voor de nieuwe generatie BlueDIRECT V6-en V8-motoren. De motoren zijn zo ontworpen dat ze zowel dwarsgeplaatst als in de lengterichting zijn te monteren. In eerste instantie is de B-Klasse leverbaar met een 1,6 liter benzinemotor als B 180 met 90 kW (122 pk) en als B 200 met 115 kW (156 pk). Het maximaal koppel is respectievelijk 200 en 250 Nm, in beide gevallen al beschikbaar vanaf 1.250 rpm.

Mercedes-Benz B-Klasse

Voor de nieuwe viercilinder dieselmotor in de B-Klasse maakt Mercedes-Benz gebruik van common-rail turbodiesel techniek met directe inspuiting. Dezelfde techniek wordt ook gebruikt in de modellen van C- tot S-Klasse. De cilinderinhoud is verkleind van 2,0 tot 1,8 liter; voor het eerst in de geschiedenis plaatst Mercedes-Benz een dieselmotor overdwars. De B 180 CDI levert 80 kW (109 pk); de B 200 CDI heeft een vermogen van 100 kW (136 pk). Het maximale koppel bedraagt 200 respectievelijk 250 Nm vanaf 1.400 tpm en 300 Nm vanaf 1.600 tpm.

Een primeur bij de B-Klasse is ook de nieuwe 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling, die door Mercedes-Benz zelf is ontwikkeld. Hij is voorzien van een elektrische oliepomp voor het start/stop-systeem. Met een lengte van 367 mm en een gewicht van slechts 86 kilo is de 7G-DCT de meest compacte en lichte transmissie op de markt. Ook nieuw is de handgeschakelde zesbak. Deze is nauw verwant aan de 7G-DCT. Net als bij de DCT schakelt de bak soepel, heeft hij een minimale inwendige wrijving en een laag gewicht.

De verbeteringen in de rijeigenschappen in vergelijking met zijn voorganger zijn bereikt door het zwaartepunt te verlagen, door de montage van een nieuwe Four-Link achteras en door een verbeterd ESP. Dit tesamen zou dit aanzienlijk verbeterde dynamische eigenschappen opleveren op zonder dat het ten koste zou gaan van het comfort. Een sportonderstel is als optie verkrijgbaar. In dat geval is de B-Klasse met 20 mm verlaagd voor een nog lager zwaartepunt. Sportdempers en een Direct-Steer systeem benadrukken het sportieve karakter van de auto.

Mercedes-Benz B-Klasse

Ook de elektromechanische besturing van de B-Klasse is nieuw. De elektromotor van de stuurbekrachtiging is direct op de stuurinrichting geplaatst waardoor de auto directer zou reageeren en beter communiceert met de bestuurder. Dankzij de verbeterde elektromechanische stuurbekrachtiging is het effect van de bekrachtiging bij lagere snelheden groter dan bij hogere snelheden, zodat de besturing tijdens inparkeren en manoeuvreren veel lichter is dan bij conventionele systemen. Een Direct-Steer systeem is verkrijgbaar in combinatie met het Sportpakket.

Nieuw voor de B-Klasse is een systeem dat bij een dreigende aanrijding de bestuurder visueel en akoestisch waarschuwt. Het Adaptive Brake Assist zet gelijktijdig de remmen op scherp. Collision Prevention Assist verlaagt het risico van kop-staartaanrijdingen aanmerkelijk. In tegenstelling tot andere systemen is het Collision Prevention Assist niet alleen bedoeld om binnen de bebouwde kom de effecten bij lichte aanrijdingen te verminderen. Integendeel: deze oplossing is ook gericht op bescherming bij kop-staartbotsingen bij snelheden van meer dan 30 km/h. Mercedes-Benz verwacht dat het nieuwe veiligheidssysteem een significant en positief effect heeft op de ongevallenstatistieken.

De nieuwe B-Klasse ademt volgens de vormgevers dynamiek uit. Het meest opvallende aspect is de gereduceerde hoogte: met 1.557 millimeter is het nieuwe model bijna vijf centimeter lager dan zijn voorganger. Ook de zithoogte ten opzichte van de weg is verminderd (min 86 mm). Met de B-Klasse komt Mercedes-Benz naar eigen zeggen tegemoet aan verzoeken van klanten om een zitpositie te creëren die meer rechtop is. Ondanks dat de inzittenden meer rechtop zitten, is de hoofdruimte toegenomen.

Mercedes-Benz B-Klasse

De B-Klasse is optioneel verkrijgbaar met de zogenaamde Easy-Vario-Plus systeem. Hiermee is met een paar handelingen het interieur in verschillende configuraties om te bouwen, bijvoorbeeld als er een keer grotere voorwerpen zijn te vervoeren. Ook is de achterbank met het Easy-Vario-Plus systeem tot 140 millimeter te verschuiven en is het ook mogelijk om de rugleuning van de voorste passagiersstoel neer te klappen.

Een belangrijk pluspunt van de Compact Sports Tourer was altijd al het door Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept. Dankzij de ruimtebesparende plaatsing van motor en versnellingsbak (gedeeltelijk voor en gedeeltelijk onder het passagierscompartiment) beschikt de B-Klasse al vanaf de eerste generatie over een interieurruimte die normaal alleen in grote sedans of stationcars is te vinden. De nieuwe B-Klasse is voorzien van een volledig nieuw variant van het vloerconcept. Hierdoor is het model nu al geschikt om ruimte te bieden aan toekomstige alternatieve aandrijvingsvormen. Zo is er onder de stoel van de bestuurder ruimte gecreëerd voor accu's voor een alternatieve elektrische aandrijving.