Xpeng P7
Goed, indien...
XPeng begint in Europa met twee modellen. Het betreft een middelgrote sedan en een grote SUV. Daarmee lijkt het merk zich nauwelijks te onderscheiden van andere nieuwkomers. Echter, XPeng presenteert zich niet als "premium"-merk. In plaats daarvan doet het de doelstelling eer aan en richt het zich op een brede doelgroep door de modellen aan te bieden tegen scherpe prijzen.
Dat wil niet zeggen dat de P7 eenvoudig is, want deze sedan is royaal bemeten en strak gelijnd. De Chinese fabrikant heeft goed gekeken naar de trendsetter van dit moment, Tesla, en heeft de P7 daarom groter gemaakt dan een Model 3 en kleiner dan een Model S. Zo wordt als vanzelf een gat opgevuld dat de concurrent laat vallen.
Ruimte
De P7 oogt niet alleen groot, maar voelt ook groot. Het dashboard is minimalistisch, waardoor er veel loze ruimte resteert en dat draagt bij aan een gevoel van grootsheid. De voorstoelen zijn lekker groot en geheel elektrisch verstelbaar. De hoofdsteunen zijn geïntegreerd, maar zodanig hoog dat ze ook voor lange bestuurders een bijdrage aan de veiligheid leveren.
De ruimte achterin is goed, echter zeker niet zo goed als zou kunnen bij een auto van deze omvang. Datzelfde geldt voor de bagageruimte. Die is met 440 liter ruim bemeten en dat is weinig opmerkelijk. Toen de P7 anderhalf jaar geleden in China werd geïntroduceerd had de auto een tweede bergruimte onder de motorkap. Die is met de recente aanpassingen voor modeljaar 2024 gebruikt voor een warmtepomp, zodat het verbruik wordt verlaagd.
Ergonomie
Op het dashboard zijn twee beeldschermen te vinden en verder geen knoppen of hendels. Alle functies worden bediend via het centrale beeldscherm, knoppen op het stuurwiel en gesproken commando's. Zelfs luchtroosters lijken niet aanwezig, omdat ze zijn verstopt onder het dashboard. Ook een startknop ontbreekt. "Drive" inschakelen is gelijk aan de auto inschakelen en uitstappen is voldoende om de auto uit te schakelen. Vreemd genoeg heeft de P7 geen sleutelvrije toegang; voor het ver- en ontgrendelen moet ouderwets de afstandsbediening worden gebruikt.
Allesbehalve minimalistisch is de licht- en geluidsshow die de P7 bij het instappen weggeeft. De gebruiker kan kiezen uit diverse welkomstscenario's en desgewenst kan het geluid van het audiosysteem worden omgeleid naar een luidspreker aan de buitenkant, zodat iedereen kan meegenieten van de favoriete muziek van de bestuurder. Ook in de hoofdsteunen zijn luidsprekers te vinden. Deze worden gebruikt om onder andere instructies van het navigatiesysteem te scheiden van de andere geluiden. Dat werkt in de praktijk heel aardig, het is echter geen baanbrekende vinding.
Infotainment
XPeng geeft aan dat een van de specialiteiten van het merk softwareontwikkeling is. Om klaar te zijn voor de toekomst is de P7 voorzien van een Snapdragon 8155 chip voor infotainment en een nVidia Orin-X voor de verwerking van de signalen van de vele camera's rondom.
XPeng heeft een eigen besturingssysteem ontwikkeld en dat was tijdens een week rijden goed voor wisselende ervaringen. Zo reageert het systeem de ene keer razendsnel en een moment later zo traag, dat de gebruiker twee of drie keer moet klikken voor een resultaat. Ook liep het navigatiesysteem meer dan eens vast. Dialogen bevatten soms programmacode en/of zijn nog in het Chinees. De spraakherkenning heeft domweg nooit gefunctioneerd in de testauto.
Het vervelendste is echter dat Apple CarPlay en Android Auto niet worden ondersteund. XPeng stelt dat dat niet nodig is omdat populaire apps zijn ingebouwd. Autozine is het daar niet mee eens, omdat veel gebruikers vast zitten aan een "ecosysteem". Hun telefoon bevat hun contacten, muziek, podcasts, etc. Dat zou betekenen dat al die data bij aanvang van iedere rit met de auto moet worden gesynchroniseerd. Daarbij ontbreken muziek-apps voor hoogwaardige audio (Tidal / Qobuz) en daarom komt het hoogwaardige Dynaudio audiosysteem nauwelijks tot zijn recht. Om het van een heel andere kant te bekijken: XPeng ziet Tesla overduidelijk als de belangrijkste concurrent en een veelgehoorde klacht over Tesla is het ontbreken van Apple CarPlay / Android Auto. XPeng zou dus klanten kunnen winnen door die mogelijkheid juist wel aan te bieden!
Bestuurdersassistenten
XPeng stelt dat de P7 in China op niveau 5 zelfstandig kan rijden. Dat betekent dat de "bestuurder" de bestemming opgeeft en vervolgens kan gaan slapen, spelen of lezen tot de bestemming bereikt is. Zelfs alert blijven om in te grijpen bij situaties die de elektronica niet kan afhandelen (zelfrijden op niveau 4) zou niet nodig zijn. Omdat deze zelfrijdende functies in Europa nog niet zijn toegestaan, beperkt de P7 zich tot adaptieve cruise-control. Die is in de praktijk echter veel te voorzichtig, waardoor het in feite alleen op een vrijwel lege weg bruikbaar is.
Omgekeerd zijn de diverse veiligheidsvoorzieningen juist heel tolerant. XPeng voldoet aan de eisen die de Europese Unie vanaf 2024 stelt, maar dankzij de keuze van de geluiden en de speelruimte die de systemen hebben zijn de functies als minder hinderlijk ervaren dan bij andere merken.
Elektrische auto
De P7 is er in drie versies: een gewone, een sportieve en een extra sportieve versie. Voor deze test is de eenvoudigste uitvoering ingezet, de zogenaamde "long range". Die biedt dankzij de combinatie van een opmerkelijk zuinige elektromotor (testverbruik 14.4 kW / 100 km) en een batterij met een grote capaciteit een daadwerkelijk bereik van 600 km. Tegelijkertijd zijn de prestaties van deze eenvoudigste P7 uitstekend en wordt de gemiddelde auto met verbrandingsmotor met slechts een licht tikje op het stroompedaal volkomen zoekgereden.
In de sportstand is de P7 niet sneller, maar is de reactie op het stroompedaal wel heviger waardoor de auto sneller lijkt. De bestuurder kan aangeven hoeveel energie wordt teruggewonnen bij het loslaten van het stroompedaal. Ook bij maximaal snelheid verminderen en dus ook maximaal terugwinnen van energie kan net niet met één pedaal worden gereden. Jammer!
Laden kan met 11 kW bij een publiek laadpunt en met maximaal 175 kW bij een snellader. Heel chic: het klepje dat toegang geeft tot de laadpoort opent en sluit elektrisch.
Rijeigenschappen
De economische, gewone of sportieve stand heeft geen invloed op de besturing of het onderstel. De besturing is niet zwaar of licht en ook niet direct of indirect. De P7 heeft altijd een weinig uitgesproken, goedmoedig karakter. XPeng maakt simpelweg gebruik van de forse omvang van de auto (lees: grote spoorbreedte, lange wielbasis) en het lage zwaartepunt dankzij de batterijen in de vloer.
Conclusie
Weet XPeng meerwaarde te bieden boven het bestaande aanbod? Ja, maar alleen met de prijs. Op het moment van schrijven is de P7 te omschrijven als de beste kopie van een Tesla tot nu toe. Echter, de prijs is lager.
Tegelijkertijd is duidelijk dat XPeng nog weinig ervaring met de Europese markt heeft en dat vertaalt zich in allerlei onvolkomenheden in de elektronica. Echter: die zijn allemaal op te lossen met updates, die bovendien draadloos worden doorgevoerd. Vanwege de lage prijs neemt de koper die ongemakken vooralsnog voor lief. Als XPeng de fouten oplost biedt de P7 eenzelfde product tegen een lagere prijs. Als XPeng de moeite neemt om de Europese markt en smaak echt goed te onderzoeken en daar goed op in te spelen, dan kan de P7 zelfs een beter product tegen een lagere prijs worden.
- Scherpe prijs
- Moderne, rijke uitrusting
- Groot bereik, goede prestaties
- Weinig uitgesproken karakter
- Geen ondersteuning voor Apple CarPlay / Android Auto
- Ruimte achterin kan beter voor een auto van deze omvang