Volvo XC70
Asfaltavonturier
De huidige generatie van de Volvo XC70 werd in 2007 geïntroduceerd als de ultieme variant van de V70. Daarom was de XC70 alleen leverbaar met de sterkste benzine- en dieselmotoren van de Volvo V70. Terecht, want de XC70 is voorzien van vierwielaandrijving, zodat alles wat het stoere uiterlijk belooft ook daadwerkelijk kan worden waargemaakt.
Maar daarmee is de XC70 lang niet bereikbaar voor iedereen; vierwielaandrijving maakt een auto kostbaar in aanschaf en zorgt voor een hoog verbruik. Bovendien komt menig avontuur nooit verder dan het asfalt en dan is vierwielaandrijving niet noodzakelijk. De testauto is daarom voorzien van voorwielaandrijving. Het verhoogde onderstel is wel gebleven en dat is heel handig in woonwijken vol verkeersdrempels en andere obstakels.
2.4 diesel
De testauto is voorzien van de nieuwe "2.4D" dieselmotor, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Deze combinatie geeft de XC70 een eigenzinnig en soms onwennig karakter. De vijfcilinder diesel is al bij lage toeren zo sterk, dat het volstaat om het gaspedaal licht aan te tikken om mee te komen met de verkeersstroom. Omdat alles zo makkelijk gaat, geeft de auto het superieure gevoel en de grandeur die hoort bij een auto in deze prijsklasse.
Maar wanneer het gas iets dieper wordt ingetrapt, komt plotseling heel veel vermogen vrij. Daarbij is de (zestraps) automaat soms wat zoekerig en hierdoor kunnen beginnende bestuurders worden verrast. Bovendien kunnen de voorwielen het motorvermogen (175 pk / 420 Nm), nauwelijks verwerken.
Het is daarom zaak voorzichtig met het gaspedaal om te springen. Wie iets te enthousiast van start gaat bij een verkeerslicht veroorzaakt gemakkelijk wielspin. Het mag duidelijk zijn: ook met deze nieuwe, "lichte" dieselmotor presteert de XC70 prima.
Omdat de XC70 de bestuurder er bijna toe dwingt voorzichtig met het gaspedaal om te springen, is de auto in de dagelijkse praktijk zeer zuinig. Volgens de fabrikant verbruikt de "XC70 2.4D Geartronic" gemiddeld 7.1 liter diesel per 100 km. Tijdens deze test was ruim een liter minder nodig om honderd kilometer af te leggen.
Overigens is de handgeschakelde "DRIVEe" variant nog veel zuiniger, maar die was op het moment van testen nog niet beschikbaar.
Weggedrag
Ongeacht de gekozen motor of versnellingsbak, is de Volvo XC70 uiterst comfortabel. Het onderstel is relatief zacht, waardoor de auto in snelle bochten of bij hevig remmen iets overhelt.
De mate van stuurbekrachtiging is (optioneel) instelbaar van gewoon tot extreem licht. Deze auto is dan letterlijk met de pink in te parkeren. Voor de ene bestuurder maakt dat de auto nog aantrekkelijker, anderen ervaren het als "gevoelloos".
Omdat alles met zo veel gemak gaat, lijken afstanden met de XC70 korter dan met menig andere auto. Alhoewel de hier gereden variant met basismotor en voorwielaandrijving zo'n 100 kg lichter is dan het topmodel, is het verschil nauwelijks merkbaar. Op het totaalgewicht van de auto is het verschil te gering.
Interieur
Een belangrijke reden om te kiezen voor een XC70 is het typisch Zweedse interieur. Terwijl Japanse auto's bol staan van de techniek, Duitse auto's klinisch schoon zijn en Italiaanse auto's willen overrompelen met schoonheid; biedt deze Zweed een ongekende rust. De gebruikte materialen, de ruime opzet en de voortreffelijke stoelen geven menigeen het gevoel "thuis" te komen in de XC70. Dit interieur is op de koop toe ook nog eens een hele veilige plek.
Zowel voor- als achterin biedt de XC70 meer dan voldoende ruimte voor volwassenen. Het optionele zonnedak gaat wel ten koste van de hoofdruimte, lange bestuurders doen er verstandig aan niet voor deze extra te kiezen.
Een optie die juist wel is aan te bevelen is het "Premium" audiosysteem. De klank hiervan is krachtig, detailrijk en helder zonder ooit te vermoeien of onnatuurlijk te klinken. Bovendien levert Volvo een perfect werkende iPod-interface voor vele uren luisterplezier.
Bagageruimte
De bagageruimte meet standaard 575 liter en dat is iets meer dan gemiddeld in dit segment. De laadvloer is volkomen vlak. In de vloer is een uitklapbare barrière te vinden, waar achter bagage kan worden vastgezet zodat deze niet gaat schuiven. Onder de laadvloer is een aantal "geheime" vakken om kostbare spullen aan het zicht te onttrekken.
Door de achterbank op te klappen kan de laadruimte worden vergroot tot 1.600 liter. Dat is een fractie minder dan gebruikelijk voor een auto van deze omvang, maar nog steeds meer dan genoeg om een fiets, surfplank of kinderwagen te vervoeren.
De testauto is voorzien van een elektrisch bedienbare achterklep en dat is een luxe die snel went. Met een druk op de afstandsbediening worden niet alleen de portieren ontgrendeld, maar wordt indien gewenst ook de achterklep geopend.
Conclusie
Voor modeljaar 2009 is de Volvo XC70 voorzien van nieuwe motoren. Bovendien is dit avontuurlijke model voortaan ook leverbaar met voorwielaandrijving, in plaats van de gebruikelijke vierwielaandrijving. Hiermee is de auto bereikbaarder geworden voor een grotere groep kopers.
Daarnaast is de aanpassing ook heel logisch, want voor velen beperkt de aantrekkingskracht van de XC70 zich tot het stoere uiterlijk. Het feit dat de auto zich ook kan bewijzen buiten de gebaande paden is voor hen leuk, maar weinig zinvol. In de dagelijkse praktijk worden de meeste avonturen beleefd op het vertrouwde asfalt en daar voelt de XC70 zich nu nog beter thuis.
- Zeer veilig
- Ruim en comfortabel
- Subliem audiosysteem
- Te lichte besturing
- Testauto niet vrij van rammeltjes