15 mei 2019
 

Volvo

Volvo tekent contract met CATL en LG Chem

Autozine
15 mei 2019 | Volvo Car Group gaat een meerjarige samenwerking met accuproducenten CATL en LG Chem aan. Daarmee is de levering van lithium-ion accupakketten voor toekomstige Volvo- en Polestar-modellen verzekerd. De samenwerking heeft betrekking op de levering van accupakketten voor nieuwe modellen op het toekomstige SPA2-platform en het huidige CMA modulaire voertuigenplatform. Het is een grote stap in het verwezenlijken van de elektrificatiestrategie van Volvo.
 

In 2017 stelde Volvo dat alle nieuwe modellen die vanaf 2019 gelanceerd worden een geëlektrificeerde aandrijflijn krijgen. De autofabrikant heeft sindsdien zijn strategie kracht bijgezet door aan te kondigen dat in 2025 vijftig procent van de verkochte auto's een volledig elektrische aandrijflijn heeft.

Volvo

"De toekomst van Volvo is elektrisch en wij zijn ervan overtuigd dat we afscheid nemen van de verbrandingsmotor", zegt Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Cars. "De samenwerkingsverbanden met CATL en LG Chem tonen aan dat wij onze ambitieuze elektrificatiedoelstellingen gaan behalen."

Het Chinese CATL en Zuid-Koreaanse LG Chem zijn twee gerenommeerde accufabrikanten. Beide hebben een lange reputatie met het leveren van lithium-ion accu's aan de auto-industrie. De bedrijven sluiten aan bij de visie van Volvo op technologisch leiderschap, verantwoorde distributie en competitieve verdienmodellen. De acculeveranciers profiteren in China van de kennis van de Geely Group. "Met de samenwerking verzekeren wij ons het komende decennium van lithium-ion accu's", zegt Martina Buchhauser, Senior Vice President for Procurement bij Volvo. "Met twee leveranciers kunnen we flexibel zijn binnen onze toekomstige distributiekanalen."

De eerste assemblagelijn voor modellen met een lithium-ion accupakket wordt op dit moment gebouwd in Gent. De assemblagelijn wordt nog dit jaar afgerond. De eerste volledig elektrische Volvo die van de productielijn zal rollen is de X40. Op dit moment wordt de plug-in hybridevariant in Gent gebouwd.

De Volvo XC40, volledig elektrische Polestar 2 en diverse modellen van LYNK & CO (het zustermerk van Volvo, tevens eigendom van Geely) worden op het Compact Modular Architecture-platform (CMA) gebouwd. Sinds dit jaar worden alle drie de modellen op één productielijn van de Chinese Volvo-fabriek in Luqiao gefabriceerd.

De toekomstige modellen van Volvo zijn gebaseerd op het nieuwe SPA2-platform dat in het volgende decennium geïntroduceerd wordt. De Volvo 90- en 60-Serie zijn gebaseerd op het huidige SPA-platform. De nieuwe generatie Volvo XC90 wordt het eerste model op basis van het nieuwe SPA2-platform.

Volvo presenteerde eerder dit jaar een aantal verbeterde en nieuw ontwikkelde geëlektrificeerde aandrijflijnen, die voor het gehele modellengamma beschikbaar komen. De bestaande T6 en T8 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijnen zijn doorontwikkeld en op elk model leverbaar.