Het is voor het eerst dat op zo'n grote schaal gasthoofdredacteuren worden ingeschakeld bij een Nederlands blad. In principe kan iedereen meedingen naar een plek in het blad, maar Volvo wil hiermee vooral jonge designers, bladenmakers, fotografen, beeldend kunstenaars en schrijvers een kans geven zich op hun eigen wijze in print te uiten. Wie uiteindelijk zijn of haar eigen invulling mag geven aan A Product of Free Will wordt beslist door een vakjury die bestaat uit Barbara van Beukering (hoofdredactrice Volkskrant Magazine), Adriaan Monshouwer (directeur Hollandse Hoogte), Hans Verstraaten (voormalig hoofdredacteur van onder meer Nieuwe Revu, nu bladenmaker bij Readershouse/Hearst) en Huib de Vries namens Volvo Cars Nederland.

Volvo betreedt met de C30 een voor het merk geheel nieuw marktsegment. Primaire doelgroep is de jonge professional in de stedelijke gebieden. Gezien deze voor Volvo nieuwe groep mensen wilde Volvo de auto al in een vroegtijdig stadium onder de aandacht te brengen. Dat gebeurde onder meer met een roadshow met een tweedimensionaal model van de auto, en nu dus met deze opmerkelijke magazinecampagne.
