Volvo C30
Volvo toont elektrische C30 in Detroit
Met een compleet interieur, een volledig instrumentarium en een verbeterd accupakket onderscheidt de C30 die in Detroit wordt getoond zich van het prototype. "Bij de ontwikkeling daarvan stuitten we op diverse technologische hersenkrakers, zoals de capaciteit van het accupakket en enkele veiligheidskwesties", aldus Lennart Stegland, Director van Volvo Cars Special Vehicles. "Deze vraagstukken hebben we opgelost zonder afbreuk te doen aan het rijplezier dat de C30 biedt, zijn karakter en uiterlijk. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. De elektrische C30 is duidelijk een veel completere auto".
In 2010 start de productie van de kleine oplage van vijftig elektrisch aangedreven Volvo's. Deze C30's vormen een testvloot voor een groep geselecteerde gebruikers, die de auto's gedurende twee jaar in de praktijk zullen testen. Het gaat daarbij niet alleen om technische aspecten van de auto, maar ook om de manier waarop de gebruikers de auto gebruiken.
De elektrisch aangedreven Volvo C30 oogt op het eerste gezicht als een reguliere C30. Hij claimt ook dezelfde veiligheid, hetzelfde comfort en evenveel interieurruimte. Het meest in het oog springende verschil is het nieuwe instrumentarium in de auto, vooral de meters en de lay-out wijken wat af van die in de conventionele C30. Er is een combinatiemeter die snelheid en energieverbruik weergeeft. Ook zijn er enkele nieuwe aanduidingen te zien, zoals de laadtoestand van de accu en andere zaken die bij dit type auto van belang zijn.
De elektrisch aangedreven Volvo C30 heeft ook geen versnellingen. De motor zorgt voor een traploze acceleratie, waarbij de maximale trekkracht direct volledig voorhanden is. "Rijden zonder motorgeluid is een heel bijzondere ervaring", zegt Stegland. "De auto reageert meteen. We moeten echter nog heel wat tijd besteden aan een transmissie waarmee het enerzijds comfortabel en veilig rijden is, maar die aan de andere kant optimaal de capaciteit van de accu benut bij elke snelheid".
Een elektromotor gebruikt maar een kwart van de hoeveelheid energie die een verbrandingsmotor nodig heeft voor dezelfde prestaties. Dat efficiencyvoordeel maakt elektrische aandrijving steeds interessanter naarmate de prijzen van fossiele brandstof stijgen en naarmate de eisen met betrekking tot lagere CO2-uitstoot strenger worden.
De Volvo C30 die in Detroit debuteert, is voorzien van een lithium-ion-accupakket, dat op te laden is via het lichtnet thuis of bij oplaadpunten onderweg. Het duurt ongeveer acht uur om een leeg accupakket volledig op te laden. Als dat gebeurt met groene stroom, dan is de uitstoot van CO2 nagenoeg nihil volgens het principe 'van bron tot aandrijving'. D
e topsnelheid bij een vol accupakket bedraagt ongeveer 130 km/uur. De acceleratie van 0-100 km/uur vergt minder dan 11 seconden. De actieradius bedraagt maximaal 150 km en dat is genoeg voor het gemiddelde dagelijks gebruik van 90 procent van de automobilisten in Europa.
De elektromotor is voorin gemonteerd en het accupakket (24 kWh) is midden onder de auto ondergebracht, op de plek waar gewoonlijk de uitlaat en de brandstoftank zijn gemonteerd, dus buiten het passagierscompartiment en uit de buurt van de kreukelzones.
"De accu's zijn ingekapseld en omgeven door een verstrekte stalen structuur. Elektrische auto's vormen voor ons een interessante uitdaging in ons streven de veiligste auto's ter wereld te produceren. Een elektrisch aangedreven Volvo moet even veilig zijn als elke andere nieuwe Volvo. Diezelfde norm hanteren we ook op het vlak van duurzaamheid, rijgedrag en bescherming bij een aanrijding", zegt Thomas Broberg, Senior Safety Advisor bij Volvo.
