Volkswagen Touareg (2010 - 2018)
Onbekend maakt onbemind
De Volkswagen Touareg is een zogenaamde "full size SUV" (Sports Utility Vehicle). En dat zal de bestuurder weten ook! Een gewone SUV is iets hoger dan een traditionele personenauto en dat zorgt voor een gemakkelijk instap. De Volkswagen Touareg daarentegen is veel groter dan een gewone auto en vraagt een bescheiden klim om aan boord te komen.
Doe maar gewoon...
De Touareg is niet alleen veel groter en hoger dan een doorsnee Volkswagen, maar ook veel duurder. De testauto kost inclusief opties ("R-Line" pakket) net geen ton. Toch vormt het interieur een feest der herkenning. Ook in deze grote, luxueuze Volkswagen zijn de standaard knoppen, hendels en displays terug te vinden die ook in de andere modellen worden gebruikt. De inzittenden worden getrakteerd op lederen bekleding en hier en daar een chromen omlijsting, maar daar blijft het bij.
"Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", lijkt het motto van de Touareg te zijn. Uiteraard is deze grootste Volkswagen op de prijslijst te voorzien van alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die de fabrikant in huis heeft; de echte overdaad, die soortgelijke auto's van andere merken kenmerkt, blijft echter uit.
Dat is deels een bewuste keuze. Porsche en Audi zijn zusterbedrijven van Volkswagen en bieden ook een "full size" SUV. Als Volkswagen dezelfde weelde zou uitstralen, hebben die merken een probleem. Bovendien geeft de nuchtere aanpak de Touareg juist zijn bestaansrecht. Terwijl de ruimte en uitrusting (vier zone klimaatcontrole, LED verlichting, elektrisch bedienbare achterklep, etc.) niet onderdoen voor andere merken, is de Touareg lang niet zo politiek incorrect.
Reisauto
En wat betreft politiek correct: Volkswagen levert de Touareg desgevraagd als hybride! Toch is het de 3.0 liter zescilinder dieselmotor die het leeuwendeel van de verkopen voor zich opeist. Deze is goed voor 245 pk en een koppel van 550 Nm. Het grote verschil in vermogen en trekkracht zorgt ervoor dat de Touareg sterk, maar absoluut niet agressief is.
Alhoewel de "3.0 TDI" in de praktijk nooit vermogen tekort komt, blijft nu het machtige gevoel dat auto's als deze zo aantrekkelijk maakt uit. De achttraps "Tiptronic" (dus géén DSG met dubbele koppeling zoals bij de meeste Volkswagens) automaat voelt de bestuurder goed aan. Al bij een laag toerental is volop trekkracht voorhanden en zo betekent 100 km/u slechts 1.500 toeren per minuut.
Een kalme rijstijl leverde een testverbruik op van 1 op 13.2 en dat is vrijwel gelijk aan de fabrieksopgave van 1 op 13.7.
Dankzij de hoge zit heeft de bestuurder een prima overzicht over het verkeer en dat maakt het afleggen van lange afstanden minder vermoeiend. De optionele luchtvering zorgt voor nog meer comfort. De hoogte van het onderstel is traploos regelbaar, daarnaast zijn een "sport", "comfort" en "normale" stand beschikbaar. In de comfort-stand worden verkeersdrempels bijna onmerkbaar genomen.
In de sport-stand is de bodemvrijheid weliswaar minder, maar blijft het onderstel relatief zacht. Dat betekent dat het koetswerk in de bocht nadrukkelijk overhelt en bij remmen dan wel accelereren flink duikt of omhoog komt. Dit zorgt er samen met de indirecte besturing voor dat de bestuurder aanvankelijk weinig vertrouwen heeft in de wegligging van de Touareg. Wanneer de grenzen doelbewust worden opgezocht, houdt de Touareg echter tot op hoge snelheid voldoende grip.
Off-road
De Touareg is veel meer dan een grote, luxe reisauto. Het is dankzij permanente vierwielaandrijving ook een werkpaard. Zo mag deze diesel een aanhanger van maximaal 3.500 kg trekken. Met de luchtvering in de hoogste stand neemt de doorwaaddiepte toe tot 58 cm en dat is voldoende voor serieus terreinrijden.
Hoe vaardig de Touareg in het terrein is, hangt af van de gekozen uitvoering. Volkswagen levert de Touareg met "diff locks", "lage gearing" en alle denkbare techniek om daadwerkelijk een jungle te kunnen bedwingen. De testauto is iets minder avontuurlijk ingesteld en biedt alleen de basisvoorzieningen. Dat betekent dat een "off road" modus beschikbaar is (geen aparte instellingen voor zand, modder of grind) waarmee vooral de elektronica wordt ingesteld op terreinrijden.
Op de boordcomputer is de stand van het stuurwiel af te lezen en wordt getoond hoeveel aandrijfkracht naar ieder wiel gaat. De reactie op het gaspedaal wordt bovendien minder direct, waardoor de bestuurder eenvoudig de juiste balans kan bewaren tussen grip en slip. De proefjes rond het Noordzee-strand vormden daarom geen enkel probleem.
Conclusie
Naast de overbekende Range Rover, BMW X5, Audi Q7 en Toyota Land Cruiser biedt Volkswagen de Touareg aan. Door de bescheiden uitstraling, zowel van binnen als van buiten, is deze grote Volkswagen heel wat minder bekend. Toch staan de prestaties, de ruimte en de luxe op vrijwel hetzelfde niveau.
De nuchtere aanpak van Volkswagen zorgt echter voor een heel andere beleving. Het bevoorrechte gevoel dat kenmerkend is voor auto's als deze, blijft uit. Die aanpak is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van de Touareg. Wie op zoek is naar een droomauto, zal zich prettiger voelen bij een ander merk. Wie een auto als de Touareg nodig heeft als werkpaard en reisauto, doet met deze Volkswagen juist een verstandige keuze.
- Uiterst comfortabel
- Ook vaardig off-road
- Relatief bescheiden uitstraling
- Fors verbruik
- Pas compleet met (kostbare) opties