Volkswagen Passat (2010 - 2014)
Niet anders, wel beter
Juist omdat de Passat-koper graag een vertrouwd product heeft, maakt Volkswagen het zichzelf makkelijk. De zevende generatie van de Passat is gebaseerd op de voorganger. In grote lijnen zijn het chassis en de wielophanging overgenomen van de voorganger. Daar bovenop is een nieuw koetswerk gebouwd. Ook de motoren zijn in de basis gelijk gebleven, maar ze zijn wel op alle punten fijngeslepen zodat de Passat klaar is voor modeljaar 2011.
Uitrusting
Zelfs wie nu een Passat rijdt, zal bij het instappen in de nieuwe Passat nauwelijks verschil ervaren. En dat is bedoeld als een compliment. De ruimte voor- en achterin is als vanouds royaal. Indien gewenst is de Passat uit te voeren in de traditionele sobere, smetteloze materialen. De testauto heeft juist een chique, beige bekleding dat het interieur een ongebruikelijk warme uitstraling geeft. Een leuk detail is het centraal geplaatste, analoge, klokje dat is overgenomen uit Volkswagens topmodel: de Phaeton.
Dat is niet geheel toevallig, want de Passat 2011 benadert het uitrustingsniveau van reislimousines uit het absolute topsegment. Zo zijn de stoelen niet alleen voorzien van verwarming, maar desgewenst ook van koeling en een massagefunctie. Naast sleutelvrije toegang is de achterklep te openen door simpelweg een voet onder de achterbumper te bewegen.
Een radar in de neus van de auto zorgt ervoor dat de cruise-control automatisch afstand houdt tot de voorligger. Daarnaast wordt de radar gebruikt om te waarschuwen wanneer de bestuurder te snel op een andere auto afrijdt. Beneden de 30 km/u komt de nieuwe Passat zelfs automatisch tot stilstand als zich een object in het pad van de auto bevindt. Volvo heeft een soortgelijk systeem, maar dat is gekoppeld aan een videocamera om objecten te herkennen. Volkswagen gebruikt alleen een radar en prijst het systeem daarom slechts aan als aanvulling op "Adaptive Cruise Control".
Gedurende de rit brengt een computer het gedrag van de bestuurder in kaart. Wanneer het gedrag na minimaal vier uur rijden te veel verandert, verschijnt het advies om rust te nemen.
Weggedrag
Als het gaat om rijeigenschappen is de nieuwe Passat een weinig opmerkelijke auto. Dat klinkt niet erg positief, maar is dat juist wel. Dankzij extra geluidsisolatie in de voorruit en de portieren is de auto zo stil, dat het gevoel van snelheid minimaal is. Daarom kunnen met groot gemak lange afstanden worden afgelegd.
Zoals eerder aangegeven, neemt de nieuwe Passat de wielophanging over van de vorige generatie. Het standaard onderstel is veilig en comfortabel, maar iedere vorm van rijplezier is ver te zoeken.
Het optionele adaptieve onderstel geeft de bestuurder de keuze tussen een normaal, comfortabel en sportief karakter. Het verschil tussen deze standen is in de praktijk gering; de belangrijkste winst is dat de auto in de sport-stand meer vertrouwen geeft en daarom prettiger rijdt onder lastige omstandigheden.
De grootste verbetering aan de nieuwe Passat is het lagere verbruik. Dat is onder andere te danken aan eco-banden. Deze doen geen afbreuk aan de wegligging, de veiligheid of het comfort. De rolweerstand is echter minimaal en daarom rolt de Passat opmerkelijk lang uit. Wanneer het gas wordt losgelaten, vermindert de auto nauwelijks vaart en dat geeft een superieur gevoel.
Verbruik
Volkswagen heeft geen nieuwe motoren ontwikkeld voor de nieuwe Passat. In plaats daarvan zijn de bestaande motoren gemoderniseerd om meer vermogen te leveren en/of minder brandstof te verbruiken.
Eerst is gereden met de "2.0 Blue TDI". Deze viercilinder diesel levert 140 pk / 320 Nm en geeft ondanks het spaarzame karakter een zekere overmacht. Met name in combinatie met de optionele "DSG"-automaat, is een licht tikje op het gaspedaal al voldoende om heerlijk te versnellen. Het door de fabrikant beloofde verbruik van 5.2 liter per 100 km is in de praktijk goed te realiseren.
Nog zuiniger is de "1.6 TDI BlueMotion Technologies". Deze basis dieselmotor is goed voor een bescheiden 105 pk / 250 Nm, maar voelt desondanks even vlot als de 2.0 TDI. Het grootste verschil is dat de kleinere dieselmotor iets nadrukkelijker moet worden aangespoord om te presteren. De 1.6 TDI leent zich daarentegen bij uitstek voor extreem lage toerentallen (1.200 tpm is geen probleem) en geeft daarom nog meer rust onderweg.
Conclusie
"Niet anders en toch beter" klinkt als een onmogelijkheid. Toch is dat precies wat de nieuwe VW Passat kenmerkt. Het karakter is geheel gelijk gebleven. De belangrijkste troeven zijn nog altijd het herkenbare uiterlijk, het vertrouwde interieur, de degelijke materialen en de bewezen techniek.
De Passat 2011 is vooral onderhuids sterk gemoderniseerd. De uitrusting is rijker geworden en de actieve veiligheid staat op een (veel) hoger niveau. Bij de motoren ligt de nadruk op een laag verbruik, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. Het weggedrag is goed, maar niet bijzonder. De belevenis is daarmee nauwelijks anders dan voorheen, maar de nieuwe Passat voelt desondanks wel als een betere auto.
- Vlot en zuinig
- Degelijk en vertrouwd
- Hoog veiligheidsniveau
- Pas echt compleet met opties