Publicatiedatum: 4 juli 2001

Volkswagen Passat (1996 - 2005)

Zeker en vast

Rij-impressie - Concurrentie is goed. Het houdt autofabrikanten scherp en zorgt ervoor dat ze elkaar steeds proberen te overtreffen. Het gevolg is dat auto's steeds completer, veiliger, comfortabeler en betaalbaarder worden. Recentelijk hebben diverse automerken een nieuwe grote zakenauto op de markt gebracht. Volkswagen kon daarbij niet achterblijven, maar koos er voor het bewezen succesnummer slechts een facelift te geven. Is de oud gediende nog steeds kampioen?

Omdat de Volkswagen Passat vooral als zakenauto wordt ingezet, biedt Volkswagen een ruim aanbod in motoren. De 74 kw sterke 1.9-liter turbo is het basismodel van de diesel-reeks. De prestaties van deze motor zijn sterk afhankelijk van die turbo. Onder de 2500 toeren voelt de auto zwaar en log, alsof de motor een hele klus heeft het grote koetswerk in beweging te zetten. Zodra de turbo wakker wordt, is de auto echter vlot en prettig handelbaar in de stad en op de snelweg. Hoge kruissnelheden zijn dan geen probleem, maar verwacht geen bliksemsnelle inhaalacties.

Volkswagen Passat (1996 - 2005)

Bovendien is deze Passat basis zo buitengewoon zacht afgeveerd dat schijnbaar onschuldige acties al snel tot wielspin leiden. In de bocht is de Passat gemakkelijk te verleiden tot wat bandengepiep en bij sterk afremmen duikt de auto nadrukkelijk in de veren. Dergelijk veergedrag is aangenaam op slechte wegen maar het is tegenstrijdig met het solide gevoel dat de Passat uitstraalt.

Interieur

Binnenin is de Passat als vanouds ruim. Ook een bestuurder van twee meter tien met buikje past gemakkelijk in de enorme voorstoelen. De stoelen zitten aangenaam stevig en nodigen uit tot lange ritten. Het dashboard van deze basisversie is sober. Het is opgetrokken uit duurzame en degelijke kunststof en is geheel gevrijwaard van enige kleur of decoratie. Een verchroomd randje of gekleurd accentje is alleen weggelegd voor de duurdere uitvoeringen.

Juist omdat dit de basisuitvoering is, kent het dashboard veel blanco ruimten waar in andere modellen knoppen zijn te vinden. Toch is de uitrusting van dit instapmodel met airconditioning, elektrisch bedienbare ruiten voorin, boordcomputer, cruise control en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening niet verkeerd.

Volkswagen Passat (1996 - 2005)

Probleem is echter dat eerder genoemde concurrentie voor eenzelfde aanschafprijs een nog rijkere basisuitrusting biedt en die bovendien combineert met de nodige creativiteit en inventiviteit. Daar staat tegenover dat de Passat nog altijd voelt als een kluis op wielen met een oerdegelijk imago. Dat vertaalt zich later naar een zeer gunstige leaseprijs of hoge inruilwaarde.

Volkswagen Passat (1996 - 2005)

Conclusie

Als zakenauto is de vernieuwde Volkswagen Passat absoluut geslaagd. De auto is ruim, comfortabel, stil en dankzij perfect zitmeubilair bij uitstek geschikt voor de (zeer) lange afstand. De motor moet op toeren worden gehouden en is na enige gewenning goed in overeenstemming met het karakter van de auto.

Toch blijft het gevoel knagen dat de concurrentie bepaald niet stil heeft gezeten en wel heel aanlokkelijke aanbiedingen tegenover de Passat zet. Wie echter op zeker speelt, koopt met de nieuwe Volkswagen Passat nog steeds een onovertroffen gevoel van zekerheid.

plus
  • Representatief
  • Hoge inruilwaarde
  • Degelijk en duurzaam
min
  • Geen koopje
  • Sober interieur
  • Wel erg zacht onderstel