Nissan Maxima (1995 - 2002)
Stille genieter
De tijd dat alleen grote auto's veel luxe boden ligt inmiddels ver achter ons. Nissan's eigen Micra bijvoorbeeld biedt standaard al voorzieningen als elektrisch bedienbare ramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en airconditioning. Ook op het gebied van veiligheid bieden kleine auto's alle denkbare actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen die voorheen alleen bij hun grote broers te vinden waren.
Wat een compacte auto nooit kan evenaren is het weggedrag van een grote auto. De Nissan Maxima biedt met een wielbasis van 2 meter 70 een uitzonderlijk rustig weggedrag. Dankzij een zeer modern onderstel met rondom onafhankelijke wielophanging is de Maxima bovendien een zeer goedmoedige auto. Het weggedrag is voorspelbaar en vergevensgezind. Na een uitwijkmanoeuvre of iets te snel genomen bocht is de Maxima onmiddellijk neutraal, terwijl bij andere auto's het risico bestaat dat bijvoorbeeld de achterkant uitbreekt.
Behalve veilig is het onderstel van de Maxima ook comfortabel. Op haast subtiele wijze weet de Maxima oneffenheden zodanig door te geven dat de bestuurder gemakkelijk kan kiezen deze informatie te gebruiken om het rijgedrag aan te passen, of het te negeren.
Uitslapen
Op een vroege zondagochtend is het dan ook heerlijk uitrusten in de Maxima op weg naar paleis Noordeinde. De Maxima is fluisterstil zodat mijn fotograaf er voor kiest het ochtendgloren nog even te negeren en zijn ogen te sluiten. De 6 cilinder 2 liter motor loopt zijdezacht. Zes cilinders zijn geen vereiste om tot een motorinhoud van 2 liter te komen, maar wel om uitmuntende prestaties met serene rust te combineren. De motor is als de grote vriendelijke reus onder de motorkap. Als hij toeren mag maken is de motor zo machtig dat de Maxima wordt gereduceerd tot een speelbal van de 140 paarden. Vanuit stilstand invoegen op een drukke weg is geen enkel probleem. Maar ook op een rustige weg is het verleidelijk toch rap in te voegen om zo te kunnen genieten van de heerlijke muziek die het zesmansorkest daarbij speelt.
Op de snelweg accelereert de Maxima niet agressief als een sportwagen maar lijkt het alsof een grote hand de auto een stuk vooruit zet. Bij goede prestaties hoort een set dito remmen, en ook dat is goed verzorgd door Nissan. Mede dankzij het ABS remsysteem heeft een nog slaperige vogel op de natte kasseien van de Haagse binnenstad de volgende dag gehaald.
Voor wie zich in de koninklijke klasse wil begeven is brute kracht niet zaligmakend. Maxima hoort niet te rennen, ze hoort te schrijden. En juist daarin blinkt een zescilinder uit. Met 700 toeren op de klok kan de Maxima kalm en haast gedistingeerd van haar plek komen. In de file tokkelt de Maxima niet voort maar kruipt de auto zelfs zonder gas te geven soepel mee met de massa. "Meneer" achterin zou nooit iets merken van files of haastritten.
Niet voor niets verkoopt Nissan de meeste Maxima's met automaat en cruisecontrol. Twee zaken waar het basismodel, onderwerp van deze test, niet is uitgerust. Daar tegenover staat dat mijn testauto na de proefrit van ongeveer 500 kilometer een alleszins acceptabel verbruik van 1 op 11 liet noteren.
Prinsheerlijk
De rust van het onderstel en de motor zijn kenmerkend voor het karakter van de Maxima. Rijgeluiden dringen nauwelijks door tot de inzittenden. Windgeruis is minimaal, het geluid van de banden is, afhankelijk van het wegdek, zacht of zelfs afwezig. Nissan is er op wonderlijke wijze in geslaagd alleen de fraaie diepe grom van de motor hoorbaar te maken, maar verder geen van de onaangename geluiden ervan.
Maxima behaagt de inzittenden met fijne stoelen, bekleed met een stof die aan alcantara doet denken. De ruimte voorin is riant. De bestuurdersstoel kan zo ver naar achteren worden geschoven dat menigeen koppeling en stuurwiel nauwelijks nog kan bereiken. Goed nieuws voor wie langer is dan 1 meter 90. De temperatuur in de auto wordt geregeld door de automatische klimaatcontrole die zelf bepaalt of verwarmd dan wel gekoeld moet worden. Opvallend daarbij is dat de airconditioning geen voorbereidingstijd nodig heeft maar vrijwel direct in staat is koele lucht te verspreiden. Alle knopjes op het dashboard voelen prettig aan en laten zich soepel bedienen. De handrem is nogal onhandig in de knieholte van de bestuurder geplaatst.
De achterbank biedt drie volwaardige zitplaatsen. Ieder met hoofdsteun en gordel. Ook achterin zijn elektrisch bedienbare ruiten en legio lampjes bakjes en vakjes te vinden. Een skiluik is standaard, maar de achterbank kan niet worden neergeklapt. De bagageruimte is met 440 liter gigantisch. Ondanks alle voorzieningen geeft de Maxima niet het overweldigende gevoel van luxe waar Nissan naar streeft.
Het dashboard is overzichtelijk en functioneel maar mist elan. De materialen van de deurpanelen hebben een te nadrukkelijk gevoel van plastic over zich. De hout- en leerset doet wonderen voor de Maxima. Deze is standaard in de 3 liter variant en als optie leverbaar in de 2 liter.
Conclusie
Het sterkste punt van de Nissan Maxima is ongetwijfeld de prijs. Deze 2 liter v6 uitvoering kost fl. 59.960,-. Dat bedrag is de Maxima zonder meer waard. Nissans claim met de Maxima een serieuze bedreiging voor BMW of Mercedes neer te zetten is echter te hoog gegrepen. Ondergetekende kon bij hoog en bij laag beweren dat mijn testauto tachtigduizend gulden kostte, maar geen van mijn vrienden en kennissen wilden dat neertellen voor deze auto.
De Nissan Maxima QX is daarom een auto voor stille genieters. Wel de luxe en het comfort van een grote reisauto, zonder daarbij te moeten betalen voor imago. Getuige het ontwerp van de nieuwste Almera weet Nissan goed hoe een auto gestileerd kan worden. Maar daar heeft de Maxima-rijder nou juist geen behoefte aan. Maxima kent haar kwaliteiten en hoeft niet steeds in de schijnwerpers te staan. (Ivo Kroone)
- Fijne motor
- Subliem onderstel
- Goede prijs/prestatie verhouding
- Hoofdsteunen te laag
- Onhandig geplaatste handrem