Volkswagen
Volkswagen presenteert nieuwe 1.5 TSI motor
Al meer dan tien jaar lang levert Volkswagen de TSI-motoren met directe inspuiting en turbotechniek. De primaire doelstelling bij het ontwikkelen van deze nieuwste motor was het verlagen van het brandstofverbruik, de CO2–uitstoot en emissies.
Om dit doel te halen, is de nieuwe EA211 TSI evo voorzien van een groot aantal nieuwe technologieën. Het resultaat is een hoog koppel dat al bij een laag toerental (1.300 tpm) en over een breed toerenbereik beschikbaar is. Dit moet zorgen voor een verlaging van het brandstofverbruik tot maximaal 1 liter per honderd kilometer.
Met de nieuwste generatie motoren gaat Volkswagen een stap verder dan voorheen: de techniek van de nieuwe EA211 TSI evo zorgen voor een verbruik dat maximaal 10 procent lager ligt dan bij de 1.4-liter TSI met 92 kW die hij vervangt. Belangrijk hierbij is dat de reducties op verbruiksgebied over een groot toerenbereik worden gerealiseerd. Zodoende levert het niet alleen op de rollenbank winst op, maar tevens in de praktijk van alledag.
De belangrijkste technologische kenmerken:
- Miller verbrandingscyclus in combinatie met een hogere compressieverhouding van 12.5:1
- Turbo met variabele turbinegeometrie (VTG).
- Common-rail injectiesysteem met een druk van maximaal 350 bar
- Nieuwe warmtehuishouding
- Cilinderuitschakeling (ACT)
- Cilinderwanden met APS-coating (‘atmospheric plasma spray')