19 oktober 2018
 

Volkswagen

Volkswagen ontwikkelt interactieve koplampen

Autozine
19 oktober 2018 | Volkswagen werkt aan interactieve verlichtingstechnologie voor een compleet nieuw niveau in veiligheid en personalisatie. Innovatieve HD-koplampen kunnen informatie direct op de weg projecteren, zodat automobilisten ook zonder oogcontact weten wat hun medeweggebruikers gaan doen. Dit is straks belangrijk voor zelfrijdende auto's, maar kan de veiligheid nu ook al vergroten.
 

Met de IQ. Light matrix LED-koplampen in de nieuwe Touareg zet Volkswagen nu reeds stappen op het gebied van comfort en veiligheid in het donker. Met het oog op de introductie van (semi-)autonoom rijdende auto's in de nabije toekomst werken de lichtdesigners en -engineers van Volkswagen nu echter al aan nieuwe technologieën die een beperktere mate aan oogcontact in het verkeer compenseren. In de toekomst gaan conventionele bestuurders en autonoom rijdende auto's elkaar in het verkeer tegenkomen, en dat vereist een nieuwe vorm van communicatie.

Volkswagen

Vooruitlopend op die nieuwe situatie ontwikkelt Volkswagen nu al verlichtingssystemen met micro-pixel HD-koplampen met zelfs 30.000 lichtpunten, evenals high-performance LED-koplampen als een goedkoper alternatief voor de kostbare laserverlichting. Voor het eerst projecteren deze micro-pixel HD-koplampen informatie direct op de weg vóór de auto, voor extra veiligheid. Deze techniek maakt tevens de introductie van nieuwe assistentiesystemen als 'Optical Lane Assist' mogelijk, waarbij de koplampen 'rijbanen' projecteren vóór de auto. Waardoor de bestuurder de breedte van zijn auto (inclusief aanhanger) en de afstand tot de rijbaanmarkering, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, veel beter kan inschatten.

Nieuwe matrix technologie zorgt voor een revolutie in achterlichten van Volkswagen. Deze nieuwe achterlichten kunnen bijvoorbeeld waarschuwingssymbolen tonen om gevaarlijke situaties te voorkomen. Nieuwe rijassistenten, waaronder 'Optical Park Assist' dat met een microlens werkt, vergroten de veiligheid bij het in- en uitparkeren. Dit systeem projecteert de richting die de auto gaat volgen op de weg, zodat andere verkeersdeelnemers weten wat de auto gaat doen.

Om voorbereid te zijn op de uitdagingen die de toekomst biedt, heeft Volkswagen zijn eigen excellence center in verlichting geopend. In een 100 meter lange, 5 meter brede en 5 meter hoge lichttunnel simuleert Volkswagen verkeerssituaties om de verlichtingssystemen van vandaag, morgen en overmorgen te testen. In deze tunnel observeert Volkswagen daarnaast hoe bestuurders en voetgangers omgaan met, en reageren op licht.