Volkswagen
Volkswagen introduceert automatische zeventraps-DSG versnellingsbak
In 2003 lanceerde Volkswagen DSG, Direct Shift Gearbox, waarmee een revolutie in de wereld van transmissies in gang werd gezet. Inmiddels hebben in Nederland al meer dan 10.000 Volkswagen-rijders voor DSG gekozen. Betere prestaties en een gunstiger verbruik zijn de belangrijkste redenen om voor een DSG-transmissie te kiezen. Meer dan 9% van de Golfrijders, 12% van de Passatrijders en bijna 1 op de 5 Touranrijders kopen hun Volkswagen met een DSG-transmissie.
De DSG-techniek is een automatische versnellingsbak die gebruik maakt van drogeplaatkoppelingen, waardoor het maximaal overdraagbare koppel is toegenomen tot 250 Nm. Het gebruik van een drogeplaatkoppeling levert gewichtsbesparing en minder energieverlies op rond het aangrijpmoment. Hierdoor is de Volkswagen Golf 1.9 TDI met zeventraps-DSG 0,7 liter per 100 km zuiniger dan de DSG met zes versnellingen. Bij de DSG-transmissie is Hill Assist standaard: dit systeem houdt na het loslaten van de voetrem de remdruk een moment vast, wat voorkomt dat de auto onbedoeld naar beneden rolt.
De DSG-transmissie is uitgerust met twee koppelingen, één voor de even en één voor de oneven versnellingen. Bij het schakelen wordt voor de aandrijving van de wielen simpelweg overgestapt van de ene naar de andere koppeling waarvan de computer de volgende versnelling al heeft ingeschakeld. Daardoor kan DSG sneller overschakelen dan handmatig of met een traditionele automaat mogelijk is.
De Volkswagens met zeventraps-DSG bevinden zich in een goed gezelschap: ook de Bugatti Veyron EB16.4 (736 kW/1001 pk) heeft een DSG-versnellingsbak met zeven versnellingen.