Volkswagen Ecoracer
Volkswagen Ecoracer combineert snel met zuinig
Deze waarden zijn onder meer te danken aan de gestroomlijnde en lichte carrosserie. Het chassis bestaat volledig uit met koolstofvezel versterkte kunststof. Ook de deuren en het dak zijn van dit lichte materiaal gemaakt, waardoor de auto slechts 850 kilo bedraagt. De Ecoracer is 3,77 meter lang, 1,74 meter breed en 1,21 meter hoog. Bij de koplampen en achterlichten is gebruik gemaakt van led-technologie. De voorwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen is nieuw ontwikkeld, de achterwielophanging is gebaseerd op die van de Golf.
Een van de innovatieve kenmerken van de Ecoracer is de variabele dakopbouw. Zodra een portier wordt geopend, scharniert ook een deel van het dak met behulp van een gasveer omhoog om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. De dakpanelen zijn op te bergen achter de stoelen. In tweede instantie is het mogelijk om de dakopbouw inclusief achterruit te verwijderen, waardoor de Ecoracer verandert in een roadster met rolbeugel. Het is mogelijk om de voorruit inclusief de bovenkant van het dashboard te vervangen door een laag windscherm. Zo is de Ecoracer een pure speedster: open rijden in zijn zuiverste vorm.
De aandrijving van de Ecoracer wordt verzorgd door een volledig nieuwe 1.5 liter TDI, gecombineerd met een DSG-transmissie. De viercilinder levert een vermogen van 100 kW/136 pk. Tussen de 1.900 en 3.750 toeren per minuut is steeds meer dan 250 Nm paraat. De experimentele motor is voorbereid op CCS (Combined Combustion System): de motortechnologie van de toekomst, gebaseerd op volledig synthetische brandstoffen.
Er bestaan geen productieplannen voor de Ecoracer in deze vorm, maar tal van kenmerken zijn relevant voor modellen die Volkswagen in de nabije toekomst zal introduceren.