Volkswagen E-Bugster
VW E-Bugster Speedster debuteert in Peking
De E-Bugster heeft een voorin geplaatste, lichte (80 kg) elektromotor. De lithium-ion accu bevindt zich achter de twee zitplaatsen. De capaciteit van 28,3 kWh maakt een actieradius van minimaal 180 km mogelijk. De topsnelheid bedraagt 100 km/h en de '0-100' duurt 10,8 s. Dankzij de snellaadfunctie is opladen binnen 35 minuten mogelijk. Laden via het reguliere stroomnet kan uiteraard ook.
De E-Bugster beschikt over de nieuwe 'eenheidsstekker' die geschikt is voor beide laadmogelijkheden. Deze stekker geldt volgens VW wereldwijd als standaard voor elektro-voertuigen. Een display geeft het actuele energieverbruik weer, de energiereserve en de kinetische energie die vrijkomt bij uitrollen/afremmen en die wordt omgezet in elektriciteit.
De E-Bugster is 1,40 meter hoog (9 cm lager dan de reguliere Beetle), 1,84 m breed (+3 cm) en 4,28 m lang. Opvallende details zijn de brede, vlak geplaatste voorruit, de lage zijruiten, de C-vormige LED-strips in de voorbumper, de chroomstrip die het complete interieur omspant, de geïntegreerde achterspoiler en 18-inch lichtmetalen wielen.
Met de hardtop springt de lage daklijn van E-Bugster goed in het oog. Ook het tweezits interieur is bijzonder sportief met onder meer sportstoelen, de gelakte middenconsole en aluminium accenten. Het starten (via de startknop) is een belevenis op zich. Na een druk op de knop wordt het interieur eerst wit en dan blauw verlicht. Na deze optische manier van 'ontwaken' is de E-Bugster klaar voor actie.