Volkswagen BlueSport
Volkswagen toont BlueSport concept
Achter de twee voorstoelen van de 3,99 meter lange Concept BlueSport (gewichtsverdeling voor/achter 45:55) liggen uitsluitend TDI- en TSI-turbomotoren. De in Detroit getoonde Concept BlueSport heeft een 132 kW/180 pk sterke Clean Diesel (TDI) met common-railinspuiting en NOx-katalysator. Vanaf 1.750 t.p.m. ontwikkelt de 2,0 liter turbomotor zijn maximale koppel van 350 Nm. Een zestrapsversnellingsbak met dubbele koppeling brengt het vermogen over naar de achterwielen. De transmissie schakelt automatisch en is ook met schakelaars op het stuur te bedienen. In 6,6 seconden accelereert de auto van stilstand tot 100 km/uur. De topsnelheid bedraagt 226 km/uur.
De bagageruimte voorin heeft een inhoud van 112 liter terwijl achterin nog eens 70 liter bergruimte is. Onderweg hoeft er weinig gestopt te worden om te tanken: het tankvolume van 50 liter en een gemiddeld verbruik van 4,3 liter per 100 kilometer biedt een theoretisch bereik van 1.150 kilometer.
Het lage verbruik is ook te danken aan het start-/stopsysteem. Staat de auto stil voor bijvoorbeeld een rood verkeerslicht, dan schakelt de motor vanzelf uit. Om snel weg te komen bij het groene verkeerslicht start de motor ogenblikkelijk na het aanraken van het gaspedaal. Het systeem realiseert een verbruiksverlaging van 0,2 liter per 100 kilometer in stadsverkeer. Bij het vertragen van de auto wint de Concept BlueSport energie terug via de dynamo, zodat de motor minder hard hoeft te werken om de accu op te laden en hij dus nog zuiniger draait.
Voor de vormgeving van de in Flex-zilver gespoten en met oranje stoffen kap uitgeruste auto tekent het team met Klaus Bischoff (hoofd Volkswagen-design) en Thomas Ingenlath (hoofd Design Center Postdam). Behalve de geringe hoogte van 1,26 meter zijn het elementen als de lange wielbasis van 2,43 meter en de verhoudingsgewijs forse breedte (1,75 meter) plus de royale spoorbreedten (voor 1,49 meter en achter 1,52 meter) die het beeld bepalen.
Binnenin de roadster valt meteen het touchscreen op. Alle informatie- en entertainmentfuncties worden via het scherm bediend. Ernaast zit het multifunctionele stuurwiel met schakelknoppen voor bediening van de transmissie met dubbele koppeling.
