Volkswagen CrossBlue
Volkswagen toon CrossBlue Concept
Het studiemodel CrossBlue is voor de Noord-Amerikaanse markt ontwikkeld en zou in de rest van de wereld kunnen fungeren als extra SUV-model binnen de Tiguan-familie. De CrossBlue is 4,99 m lang, 2,02 m breed en 1,73 m hoog. Dus 75 cm langer, 22 cm breder en 28 cm hoger dan een Golf. Toch delen ze veel essentiële onderdelen. Binnen Volkswagens MQB-architectuur zijn wielbasis, spoorbreedte, wielgrootte en zitpositie namelijk variabel. Het gebruik van lichtgewicht onderdelen en constructietechnieken is tot in de kleinste details doorgevoerd. Dat maakt MQB-auto's veel lichter en zuiniger.
Volkswagens flexibele platform biedt ruimte aan alle mogelijke aandrijfconcepten. Zo heeft de CrossBlue een 190 pk sterke TDI-diesel en twee elektromotoren (55 pk voor, 115 pk achter). Deze zijn gekoppeld aan een zestraps DSG-automaat. Een lithium-ion accu (9,8 kWh) in de bodem zorgt voor de voeding. Op deze manier wordt de CrossBlue een auto van extremen: het systeemvermogen bedraagt 306 pk, de topsnelheid is 204 km/h en de sprint van 0-100 km/h kan in 7,5 s.
Tegelijkertijd bedraagt het gemiddelde verbruikscijfer 1:47,6 op de standaard NEDC-cyclus. Als alleen de TDI-motor wordt ingezet, komt dit op 1:20,4. De CrossBlue biedt keuze uit een groot aantal rijmodi waarbij de TDI- en de E-motoren samen of onafhankelijk werken. Het spectrum reikt van volledig elektrische aandrijving (actieradius: 33 km) tot 'Sport' waarbij alle motoren samen voor maximale prestaties zorgen.
Naast enorme voordelen qua verbruik en emissies, biedt het MQB-platform meer belangrijke pluspunten. Ontwerpers hebben bijvoorbeeld een vrijwel onbeperkte vrijheid. Dit is simpel te illustreren door de nieuwe Golf naast de CrossBlue te zetten: twee totaal verschillende auto's, maar met dezelfde principes. Dat neemt niet weg dat de CrossBlue uiterlijk een echte Volkswagen is met een scherpe, horizontaal georiënteerde lijnvoering. Dit komt in het front en aan de achterzijde tot uiting.
De CrossBlue heeft een ruim interieur met zes individuele zitplaatsen. Door een achterbank als derde zitrij te gebruiken, wordt het zelfs een zevenzitter. Achter de derde zitrij is 335 liter laadcapaciteit aanwezig. Door het neerklappen van die derde rij groeit die tot 812 liter. Door ook de tweede rij weg te klappen, komt de maximale capaciteit op bijna 2.000 liter.
In de bediening speelt een groot, centaal geplaatst touchscreen (26 cm doorsnee) een sleutelrol. Hiermee is de aandrijfmodus te selecteren en het navigatiesysteem met 3D-weergave te bedienen. De passagiers op de tweede zitrij hebben de beschikking over iPads mini (geïntegreerd in de voorste hoofdsteunen).