Volkswagen
Volkswagen introduceert e-Up en e-Golf
De vijfdeurs Volkswagen e-up! is bedoeld voor een stadse omgeving, inclusief de snelweg. De 60 kW/82 pk sterke elektromotor zorgt voor een '0-100' in 12,4 s. en een topsnelheid van 130 km/h. Met 100% geladen accu's bedraagt de actieradius 160 km/h.
De accu's met een capaciteit van 18,7 kWh zijn via reguliere stopcontacten te laden. Met de speciale gelijkstroom-snellader zijn ze in een half uur tot maximaal 80% op te laden.
Om het maximale uit de accucapaciteit te halen, heeft de e-up! rijmodi als 'Eco' en 'Eco+' en maakt hij gebruik van recuperatie: het omzetten van bewegingsenergie in elektriciteit. Het gemiddelde elektriciteitsverbruik komt uit op 11,7 kWh/100 km. In de praktijk betekent dit dat de energiekosten per 100 km 2,57 euro bedragen (elektriciteitsprijs 0,22 euro/kWh).
Ook de e-Golf heeft standaard vijf deuren en en elektrische aandrijflijn. Deze bestaat uit een 85 kW/115 pk sterke elektromotor en een accupakket met een capaciteit van 24,2 kWh. De actieradius bedraagt 190 km. De sprint van 0-100 km/h duurt 10,4 s. en de topsnelheid bedraagt 140 km/h.
Ook de e-Golf heeft energiebesparende rijmodi en recuperatie. De e-Golf heeft een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 12,7 kWh 100 km. Dat betekent dat de energiekosten per 100 km nog 3 euro bedragen (2,79 euro bij een elektriciteitsprijs van 0,22 euro/kWh). Ook voor de e-Golf geldt dat het laden van de accu's mogelijk is via het stopcontact of de snellader (80% capaciteit in een half uur).
De e-Golf komt nog voor de zomer van 2014 op de markt. Hij is dan de eerste Golf die standaard is uitgerust met (energiebesparende) LED-hoofdverlichting.