Volkswagen
volkswagen demonstreert 1-liter auto
De reis ging op zondagmorgen om 9 uur 's ochtends van start bij het kantoorgebouw van Volkswagen AG in Wolfsburg en vond plaats onder regenachtige omstandigheden. De gekozen route liep via de Autobahn A39 naar het knooppunt Kanigslutter en vervolgens via de Autobahnen A2 en A7 via de Elbe-brug naar het hotel "Vier Jahreszeiten" aan de Hamburger Binnenalster.
De wekenlange testritten, waarbij nagenoeg 24 uur per dag werd gereden, bleken succesvol te zijn geweest. Zonder ook maar de geringste storing legde de vanwege de gewichtsbesparing ongelakte, en daarmee zeer opvallende auto met het kenteken "WOB-L1" probleemloos de 230 kilometer lange rit af. De gemiddelde snelheid bedroeg zo'n 75 km/h. Na zo'n drie uur was de bestemming bereikt en was er uit de 6,5 liter grote brandstoftank slechts 2,1 liter verbruikt.
's Werelds eerste voor de openbare weg toegelaten 1-liter-auto lijkt eerder op een sportwagen dan op een typisch onderzoeksmodel. Vanwege het voor het concept vereiste, geringe frontale oppervlak werd gekozen voor een uitzonderlijk smalle en vlakke carrosserievorm. De in de windtunnel ontwikkelde carrosserie van de 3,65 meter lange, slechts 1,25 meter brede en iets meer dan 1 meter vlakke auto is geheel gemaakt van een koolstofvezelcomposiet. Om gewicht te besparen is de auto niet gelakt. De composiet-carrosserie wordt gedragen door een spaceframe-constructie dat niet uit aluminium, maar uit het nogmaals aanzienlijk lichtere magnesium is vervaardigd.
De 1-liter-auto wordt aangedreven door een eencilinder dieselmotor, die als middenmotor voor de achteras is geplaatst en die is gecombineerd met een geautomatiseerde versnellingsbak. Motorblok en cilinderkop van de 0,3-liter motor zijn als 'monobloc'-constructie uit aluminium vervaardigd. De atmosferische, direct ingespoten dieselmotor met geavanceerde hogedruk-pompverstuivers levert een vermogen van 6,3 kW/8,5 pk bij 4.000 toeren.
Het krappe interieur biedt voldoende ruimte aan twee personen, die na het openklappen van de koepelachtige vleugeldeur kunnen instappen. Ook bij de stoelen is extreme lichtbouw toegepast. Zo bestaat het stoelframe uit magnesium waarover in plaats van conventionele schuimvulling een zeer sterke, maar toch comfortabel zittende stof is gespannen.