Volkswagen Golf VII
Volkswagen introduceert Golf R
De sterkste VW Golf heeft een nieuw ontwikkelde, viercilinder 2.0 TSI-benzinemotor met 221 kW/300 pk onder de motorkap. De trekkracht bedraagt 380 Nm. Met de (standaard) handgeschakelde zesbak sprint de alweer vierde generatie Golf R van 0-100 km/h in 5,3 seconden. Met de optionele DSG-automaat gaat dit in 4,9 seconden. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 250 km/h.
Om zijn vermogen goed op het asfalt over te brengen heeft de Golf R wederom permanente vierwielaandrijving. Dit 4Motion-systeem werkt met een Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Dankzij een speciaal, met 20 mm verlaagd sportonderstel, het elektronische sperdifferentieel XDS en besturing met variabele overbrenging belooft de R een weggedrag dat zijn forse motorvermogen aan kan. Optioneel is de doorontwikkelde adaptieve demping met keuze uit een Sport-, Normal-, Comfort- en Race-afstelling.
In zijn (sport)uitrusting onderscheidt het topmodel zich op tal van punten van de overige modellen uit de Golf-reeks. Zo zijn de bumpers, deurlijsten en 18-inch lichtmetalen wielen exclusief voor de Golf R ontworpen. Onderscheidend zijn ook de bi-xenon koplampen met nieuw ontworpen LED-dagrijverlichting (in dual-U design), donkerrode LED-achterlichten en de dubbele uitlaat met vier chromen uitlaatsierstuken. In het interieur komt het sportieve karakter van de Golf R onder meer terug in een met leder bekleed driespaaks sportstuur en met alcantara beklede sportstoelen.
De extra pk's (30) en newtonmeters (30) hebben geen negatief effect op het brandstofverbruik: de nieuwe Golf R is tot 18% zuiniger dan zijn voorganger. Met handschakeling is het gemiddeld fabrieksverbruik teruggebracht van 8,5 l/100 km naar 7,1 l/100 km of 1 op 14,1. Ook de CO2-uitstoot ligt aanzienlijk lager: van 199 g/km (handgeschakeld) naar 165 g/km. Het fabrieksverbruik met DSG is nu 1 op 14,5 (6,9 l/100 km, CO2-uitstoot: 159 g/km).