Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf bestaat 40 jaar
Tegenwoordig wordt de Golf gebouwd in zeven fabrieken op vier continenten: in Puebla (Mexico), Curitiba (Brazilië), Wolfsburg, Zwickau, Osnabrück (Duitsland) en Foshan, Changchun (China).
De Golf heeft gedurende 40 jaar veel vernieuwingen gebracht. Denk aan de GTI, de eerste 'hot hatch' ter wereld. De Golf werd ook als eerste compacte auto leverbaar met dieselmotor , al snel gevolgd door de GTD, de eerste sportdiesel. Midden jaren '80 debuteerde TDI in de Golf, een motortechniek die het imago van diesel voorgoed veranderde naar krachtig én zuinig.
In de jaren '00 kwam de nadruk meer te liggen op zuinigheid. De Golf zette ook de trend met 'downsizing': kleine motoren met turbo en direct injectie die krachtig én zuinig zijn. Om alles uit de kast te halen is de Golf er nu ook met cilinderuitschakeling; als het (rustig) kan, draait de motor letterlijk op halve kracht.
De Golf is een veilige keuze. Vanaf 1986 is hij er met het antiblokkeer-remysteem ABS. In '92 verscheen de airbag. Door de jaren heen werden het er steeds meer, in de huidige Golf zijn 7 airbags standaard.
Hoe nieuwer een Golf, des te meer ondersteunt hij de bestuurder bij het rijden. Sinds 1989 grijpt Electronic Stability Control in, als de bestuurder de controle over zijn Golf verliest, iets wat tot dan voorbehouden was aan dure topmodellen. Zeker in de Alpenlanden zweert men al sinds de jaren tachtig bij een Golf met vierwielaandrijving, de Golf 4Motion.
Tegenwoordig zijn er vele slimme systemen die 'meekijken' en indien nodig ingrijpen. Lane Assist houdt de Golf 'tussen de lijnen'. Park Assist maakt automatisch parkeren mogelijk en adaptieve cruise control waakt over de afstand tot de voorligger. De huidige Golf kan in bepaalde gevaarlijke situaties zelfs autonoom remmen en voorkomt 'doorschieten' na een aanrijding.
Volkswagen blijft vooruitdenken met de Golf. De huidige Golf TDI BlueMotion is een 'drieliterauto', een model dat gemiddeld maar zo'n 3 liter diesel voor 100 km nodig heeft. De Golf GTE gaat al dit jaar bewijzen dat het nóg zuiniger kan. Deze stekkerhybride heeft een benzinemotor én een elektromotor en een officieel vastgesteld verbruik van 1,5 l/100 km. Vol-elektrisch rijden met een Golf is vanaf mei mogelijk met de e-Golf. Het flexibele platform van de huidige Golf is bovendien klaar voor nieuwe ontwikkelingen: in de toekomst is een Golf met brandstofcel een reële optie.
De Golf van vandaag gaat online; de mogelijkheden die dat biedt, gaan steeds verder. De dag dat de Golf 'communiceert' met andere auto's en bijvoorbeeld verkeerslichten is nabij. Met alle slimme elektronica, camera's en sensoren aan boord heeft de Golf ook al de basis gelegd voor een steeds autonomer rijdende auto. Kortom: in zijn herkenbare jas blijft de Golf zichzelf opnieuw uitvinden. Ook de komende jaren.