Toyota Supra
Toyota kondigt GR Supra A90 Final Edition aan
De GR Supra A90 Final Edition wordt aangedreven door de drielitermotor, in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak. Aanpassingen aan de krachtbron brengen het vermogen van 340 pk (250 kW) naar 435 pk (320 kW), terwijl het koppel van 500 Nm toeneemt tot 570 Nm. Dit leidt direct tot een snellere acceleratie en reactie. De topsnelheid van 270 km/h ligt bovendien 20 km/h hoger dan bij de standaard GR Supra, wat het resultaat is van diverse aanpassingen aan het inlaattraject, de toepassing van een katalysator met een lage tegendruk en een aangepaste motorsturing.
Dankzij een reeks verbeteringen aan het onderstel kan de bestuurder van de A90 Final Edition de prestaties in bochten naar grotere hoogten stuwen. De vering en schokdemping van onderstelspecialist KW, dat ook onderdelen levert voor de GR Supra GT4 racewagen, hebben voor aanpassingen aan de wegligging een verstelbare dempingskracht met 16 rebound- en 12 compressietrappen. Ter verbetering van het bochtgedrag is de wielvlucht (camber) van zowel de voor- als achterwielen aangepast. De auto bouwt daarmee meer grip op, terwijl optimalisatie van het actieve differentieel onderstuur tegengaat.
Door verbeteringen aan de elektrische stuurbekrachtiging, die exclusief zijn doorgevoerd voor de A90 Final Edition, heeft de besturing een directere karakteristiek. Het vertrouwenwekkende en nauwkeurige contactgevoel die de bestuurder met het wegdek ervaart, is geoptimaliseerd door toepassing van versterkingen aan de carrosserie, zoals een veerpootbrug in de bagageruimte, een van de GR Supra GT4 afkomstige aluminium beugel in het achterste subframe en dikkere stabilisatorstangen.
Banden met 10 mm meer breedte zorgen voor meer grip en een betere bochtstabiliteit, terwijl de lichtgewicht 19-inch voor- en 20-inch achterwielen de rijeigenschappen van de GR Supra naar een hoger niveau zouden tillen. Bij het verkennen van de geven de griprijke Michelin Pilot Sport Cup 2 banden de bestuurder extra vertrouwen.
Ook de remmen zijn verbeterd, door toepassing van 19-inch Brembo-schijven en remblokken met een hoge frictiecoëfficiënt aan de voorzijde. De geperforeerde 'zwevende' remschijven aan de voor- en achterzijde claimen een uitstekende remkracht onder alle omstandigheden. Doordat de remslangen met rvs zijn omvlochten, zetten ze tijdens het remmen niet uit. De drukverliezen worden zo tot een minimum beperkt en dat maximaliseert de efficiëntie van het versterkte remsysteem.
Voor behoud van de piekprestaties onder extreme omstandigheden, is in de carterpan van de motor een slingerschot geplaatst. Dit gaat een ongelijke oliedistributie bij hoge G-krachten tegen. Een versterkte koelventilator, een sub-radiator en grotere koelribben op het differentieelhuis zorgen voor een verbeterde koeling.
Aerodynamische onderdelen
Behalve de unieke matzwarte carrosseriekleur, springt de A90 Final Edition meteen in het oog door een aantal opvallende aerodynamische elementen. Deze zijn het resultaat van uitgebreide windtunneltests die, met alle expertise op het gebied van autosport en ervaringen met de GR Supra GT4, zijn uitgevoerd door Toyota GAZOO Racing Europe (TGR-E). De op de racerij geïnspireerde koolstofvezel voorspoiler, luchtgeleiders op de buitenste hoeken van de voorbumper en centrale spoilerlip worden gecombineerd met de koolstofvezel 'zwanenhals'-achterspoiler van de GR Supra GT4. Dit totaalpakket draagt bij aan een betere aerodynamische balans tussen de voor- en achterzijde, meer neerwaartse druk en een geoptimaliseerde luchtgeleiding, waardoor het wegcontact en de rijdynamiek verder zijn verbeterd. In de nieuwe koolstofvezel luchthapper in de motorkap is een element geïntegreerd dat voor extra koeling uitneembaar is. Voor een nog krachtiger motorgeluid heeft de A90 Final Edition een titanium uitlaatdemper van AkrapoviÄ, die is afgeleid van de GR Supra GT4.
Exclusief interieur
De op de bestuurder gefocuste cockpit is voorzien van RECARO Podium CF kuipstoelen, die zijn afgewerkt met rode elementen en kussens van Alcantara®. Ook bij hoge G-krachten staan de kuipstoelen garant voor een optimale zithouding en hoogstaand comfort. Rode veiligheidsgordels, exclusieve dorpellijsten van koolstofvezel en de afwerking met Alcantara® - inclusief het stuurwiel - onderstrepen de exclusiviteit van deze limited edition.