Toyota
Vier primeurs bij Toyota in Geneve
De productieversie Full Hybrid Yaris staat voor het eerst oog in oog met het publiek. Hoewel gebaseerd op de normale, afgelopen najaar gelanceerde Yaris, heeft de Full Hybrid uitvoering een geheel eigen karakter. Zowel onderhuids als van buiten. Zaken als de forse grille en LED verlichting springen in het oog. Onderhuids prijkt een geheel nieuw ontwikkelde, extreem spaarzame, Full Hybrid aandrijflijn. Specificaties en prestaties worden op een later tijdstip vrijgegeven.
Toyota onthult in Genève ook de productieversie van de GT 86. Deze volbloed sportauto is volgens de makers extreem lichtvoetig.
De NS4 en de FCV-R zijn meer dan 'zomaar' conceptmodellen'. De NS4 laat de volgende stap zien in de Plug-in Hybrid techniek: krachtiger, zuiniger én met een royalere reikwijdte. Hoewel over de introductie van de NS4 op de markt nog niets is gezegd, is het studiemodel meer dan zomaar een vingeroefening. Dat geldt beslist ook voor de FCV-R, waarvan de techniek in 2015 op de markt wordt gebracht. Dit op waterstof rijdende studiemodel effent alvast de weg voor een op waterstof rijdende sedan die over een jaar of 3 (eerst in Japan) op de markt komt.
De Toyota diji (in Tokyo recent te zien als Toyota Fun-Vii) en de Toyota FT-Bh zijn twee studiemodellen die een stuk verder van daadwerkelijke productie afstaan. De eerste kan zich als een kameleon aanpassen aan de (wensen van) de berijder terwijl het tweede studiemodel laat zien hoe Toyota invulling wil geven aan de toenemende vraag naar betaalbare, Full Hybrid stadsauto's met een lage uitstoot van schadelijke stoffen.
