Toyota
Toyota verkoopt 9 miljoen hybrideauto's
In april van dit jaar verkocht Toyota in meer dan 90 landen en regio's in totaal 33 hybridemodellen en een plug-inhybridemodel. In Nederland introduceerde het merk in 2015 de vierde generatie van de Prius. Het hybridegamma omvat in Nederland behalve de nieuwe Prius ook de hybrideversies van de Yaris, Auris en RAV4. Eind dit jaar introduceert Toyota de C-segment crossover C-HR met hybridetechniek.
Toyota heeft berekend dat tot eind april van dit jaar de Toyota's met hybrideaandrijving ten opzichte van vergelijkbare auto's met conventionele techniek ongeveer 67 miljoen ton aan CO2-emissie hebben bespaard. Toyota schat dat de hybrides ook 25 miljard liter benzine hebben uitgespaard, berekend op basis van het gemiddelde verbruik van vergelijkbare auto's met alleen een brandstofmotor.
Toyota bracht in augustus 1997 de Prius op de markt. Sindsdien zijn Toyota's hybridemodellen populair bij klanten overal ter wereld. Toyota beschikt over hybridetechnologie waarmee in combinatie met diverse brandstoffen tot ver in de 21e eeuw moderne, milieuvriendelijke auto's kunnen worden gefabriceerd. Het merk blijft werken aan verdere verbetering van de prestaties, reductie van de kosten en uitbreiding van het gamma om aan de vraag van veel klanten te voldoen.
In oktober 2015 presenteerde Toyota de Toyota Environmental Challenge 2050. Daarin benoemde het zijn doelen om de negatieve effecten die auto's op het milieu en de gezondheid hebben, tot nul te reduceren. Toyota wil bijdragen aan een duurzame maatschappij. Daarom heeft het zichzelf uitdagende verkoopdoelen gesteld: In 2020 wil Toyota jaarlijks 1,5 miljoen hybrideauto's verkopen en het totaalaantal verkochte Toyota hybrideauto's op 15 miljoen brengen.