5 maart 2018
 

Toyota

Toyota presenteert motorenstrategie voor 2018

Autozine
5 maart 2018 | Tijdens een presentatie op de vooravond van de Autosalon van Genève 2018, informeerde Toyota over de volgende stap in zijn motorenstrategie voor Europa. De nieuwe generatie Auris, die volgend jaar in productie gaat in het Britse Burnaston, wordt leverbaar met de keuze uit drie aandrijflijnen, waaronder twee Hybrid Electric Vehicle (HEV) aandrijflijnen.
 

Net als in 2016, toen Toyota besloot de geïntroduceerde Toyota C-HR niet als diesel te leveren, heeft Toyota nu besloten ook de Auris niet langer als diesel te leveren. Een sterke vraag naar de hybride versies van Toyota's volumemodellen heeft het merk doen besluiten in 2018 langzaam te stoppen met de levering van dieselmotoren in Toyota personenauto's.

Toyota

Hybride Toyota modellen maakten vorig jaar 41 procent (406.000 exemplaren) uit van de totale Europese Toyota verkopen, een stijging van 38 procent in vergelijking tot een jaar eerder. Ter vergelijking: het aandeel van dieselmotoren bedroeg vorig jaar slechts 10 procent. De bedrijfswagens Hilux, PROACE en de Land Cruiser blijven, omdat de markt hiernaar vraagt, voorlopig wel leverbaar als diesel.

Als deel van de strategie met betrekking tot elektrificatie van de Toyota aandrijflijnen, wordt het aanbod hybride aandrijflijnen uitgebreid met een sterkere variant in combinatie met een 2,0-liter benzinemotor. De nieuwe Auris krijgt de primeur.

De komende motoren:

  • 1.2L Turbo - viercilinder turbobenzinemotor met directe injectie 85 kW/116 pk
  • 1.8L HEV aandrijflijn - vierde generatie HEV, dezelfde als Prius en Toyota C-HR (90 kW/122 pk)
  • 2.0L HEV aandrijflijn - nieuwe sterkere TNGA 2.0L HEV (132 kW/180 pk)