Toyota
Toyota en Idemitsu werken samen aan solid-state batterij
De kennis en ervaring van Idemitsu op het gebied van energie en materialen voor batterijen en de aanpak voor batterijproductie van Toyota moeten de opmars van een nieuw soort batterij-elektrische auto versnellen. Dit is cruciaal voor het bereiken van CO2-neutraliteit. Solid-state batterijen ondersteunen de verdere ontwikkeling en inzet van elektrische auto's. Sinds 2001 werkt Idemitsu aan technologie voor solid-state batterijen; Toyota doet dat sinds 2006.
Voorbereiding volledige massaproductie
De samenwerking van Toyota en Idemitsu richt zich ten eerste op de ontwikkeling van een vaste elektrolyt, een veelbelovend materiaal voor batterijen met grote capaciteit en hoge output voor elektrische auto's. De samenwerking is verder gericht op een productiepilot ter voorbereiding van volledige massaproductie.
Productietechnologie
Idemitsu heeft een productietechnologie ontwikkeld voor een tussenproduct voor vaste elektrolyt. Hiermee beschikt Idemitsu ook over technologie die het kan toepassen voor massaproductie van een vaste elektrolyt, zodat een stabiel bevoorradingssysteem tot stand kan komen. Idemitsu breidt de capaciteit van zijn proeffabriek uit en plant de bouw van een grote fabriek.
Wereldwijde CO2-neutraliteit
Met toepassing van Idemitsu's productietechnologie én van Toyota's technologie voor de assemblage en verwerking van batterijen werken beide bedrijven aan de opstart van massaproductie van zowel vaste elektrolyt als solid-state batterijen voor wereldwijd gebruik. Beide bedrijven dragen zodoende door hun achtergrond in verschillende sectoren van de industrie bij aan het realiseren van wereldwijde CO2-neutraliteit.
Voordelen van solid-state batterijen
Solid-state batterijen hebben een hogere energiedichtheid dan de huidige generatie batterijen. Daardoor zijn ze compacter en zorgen ze voor een grotere actieradius van elektrische auto's. En ze zijn sneller op te laden.
Ontwikkelingen van onderzoek naar solid-state batterij:
- 2006 Toyota begint onderzoek naar solid-state batterijen
- 2008 Battery Research Division opgericht en ontwikkeling versneld
- 2013 Toyota en Idemitsu beginnen technologie-overdracht
- 2020 Auto met solid-state batterij de weg op voor praktijktests